پروسه ساخت‌وساز در تهران چه تغییری کرده است؟

کدخبر: ۱۱۷۰۶۸
قرار است تا تابستان امسال صدور پروانه در شهر تهران دو مرحله‌ای شود . هدف اصلی دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه‌های ساختمانی جلوگیری از ساخت‌وسازهای نیمه کاره اعلام شده است.
پروسه ساخت‌وساز در تهران چه تغییری کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، چندی پیش رئیس کمسیون شهرسازی شورای شهر تهران از بررسی مدل دو مرحله‌ای صدور پروانه برای ساخت و ساز در تهران در جلسه این کمیسیون خبر داده و گفته بود این کار باعث می‎شود تا دیگر شاهد ساخت‌وسازهای نیمه کاره در شهرها نباشیم و شاید این کار الگوی مناسبی برای سایر شهرها باشد.
  
حالا برخی می‎گویند این دو مرحله‌ای شدن اندکی کار ساخت‌وساز را کندتر می‎کند و برخی دیگر می‎گویند‎ در صورت اجرای این طرح و به دلیل تاثیرگذاری آن بر متراژهای بالا تاثیری در بازار مسکن و بازار ساخت‌وساز نخواهد داشت.

محمد سالاری گفته بود: قرار است پروانه‌های صادر شده در دو مرحله انجام شود، به گونه‌ای که در مرحله اول در فرایند صدور پروانه اولیه کارگزاری تعریف شده که می‌تواند مهندسین ذی‌صلاح حقیقی یا حقوقی باشد و مرحله دوم زمانی صادر ‌می‎شود که مالک و کارفرمای ملک تمامی بررسی‌های لازم را در جهت جدی بودن در احداث ساختمان انجام داده‌اند.

حالا برخی بر این باورند که اگر این ساخت‌وسازها با روال قانونی‎تر و جدی‎تر پیگیری شود، از ساخت‌وسازهای نیمه کاره جلوگیری می‎شود .

دراین باره نیز سالاری گفته است که این پیشنهاد برای این است که‎ با توجه به مشکلات ایجاد شده در فرآیند صدور پروانه برای شهروندان تهرانی و متولیان ساخت و ساز به ویژه از ناحیه بخشنامه‌های صادره از سوی این کمیته پنج نفره و سازمان نظام مهندسی، جلسه‌ مشترکی برگزار شود.

به گفته عضو شورای شهر تهران در مدل پیشنهادی پروانه در دو مرحله صادر می‌شود؛ یکی پروانه اولیه یا به عبارت دیگر پروانه شهرسازی برای ساختمان و مرحله بعد صدور پروانه مرحله دوم یا پروانه نهایی.

 مرحله اول به گونه‌ای است که در فرایند صدور پروانه اولیه کارگزاری تعریف شده که می‌تواند مهندسین ذی‌صلاح حقیقی یا حقوقی باشد. این کارگزار تمامی اقدامات فنی و اداری مربوط به صدور پروانه را انجام خواهد داد و در این مرحله صرفا نقشه‌های فاز اول معماری شامل سطح و سطوح، میزان بارگذاری سطح اشتغال و تعداد طبقات و... توسط کارگزار به شهرداری منطقه ارایه می‌شود. شهرداری منطقه نیز با در نظر گرفتن مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران و مقررات ملاک عمل و نیز مصوبات شورای شهر مبنی بر اخذ عوارض کلیه مطالبات خود را بابت پروانه‌ای که صادر می‌شود دریافت کرده و پروانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود.

اما مرحله دوم زمانی صورت می‎گیرد که مالک و کارفرمای ملک تمامی بررسی‌های لازم را در جهت جدی بودن در احداث ساختمان انجام داده‌اند. به عنوان مثال سرمایه لازم را تهیه کرده و تصمیم جدی در این زمینه داشته باشد. همچنین در مرحله دوم نقش‌های فاز دوم اعم از معماری، سازه، برق، مکانیک و برگه‌های تعهد مهندسین چهارگانه شامل برق، مکانیک، معماری، سازه و حتی ناظر و مجری دریافت می‌شود.

برخی بر این باورند که در تهران تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام وجود دارد . به گونه‌ای که برخی به دلیل نیاز به سرمایه یا مشکلات ساخت‌وساز ،‌آنها را نیمه کاره رها کرده‌اند و خواب سرمایه ایجاد شده است . در این زمان نه ساخت و سازی مفید انجام می‌شود و نه در اشتغال این بخش مثبت خواهد بود. حالا شورای شهر می‌خواهد از افزایش این ساخت‌وسازها جلوگیری کند و اندکی ساخت‌وسازها را سخت تر کند تا بلکه از وجود سازه‌های نیمه کاره جلوگیری شود و این رویه با ساماندهی صورت گیرد.
در این باره نیز سالاری با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه تمام و گودبرداری‌های‌‌ رها شده درشهر تهران گفته است که این موضوع سبب نقد شهروندان دیده‌بان‌های شهری و رسانه‌های جمعی شده است که خواستار تکمیل این پروژه‌ها هستند.

صدور پروانه ساخت در دو مرحله چگونه است؟ 
در این روش اگر مالک سرمایه‌گذاری لازم را برای اتمام ساختمان نداشته باشد می‌تواند ابتدا پروانه مرحله اول را گرفته و حقوق متصله خود را از محل طرح تفصیلی لحاظ کند و زمانی که امکانات و سرمایه لازم وجود داشت می‌تواند نسبت به گرفتن مهندسان مختلف اقدام کند. ایرادی که در روش فعلی وجود دارد این است که زمانی که مالک پروانه را اخذ می‌کند باید تمامی مهندسین مربوطه را که هزینه قابل توجهی در آن در انتظار است را بگیرد و از آنجا مدت نظارت و برگه‌های تعهد مهندسی زمان دار است، از ترس سر آمدن زمان تعیین شده و از دست دادن هزینه‌های انجام شده اقدام به گودبرداری می‌کند، چرا که طبق مقررات ملاک عمل برای جلوگیری از ابطال پروانه صادر شده حتما باید گزارش فنداسیون ارایه شود.

این در حالی است که براساس مقررات فعلی اگر کسی پروانه گرفته گودبرداری نکند و فنداسیون را نریزد و ناظر نیز گزارش آن را ندهد، پروانه بعد از گذشت مدت قید شده در آن باطل می‌شود و حقوق متصله آن نیز از بین می‌رود. همچنین پولی که پرداخت شده را باید با نرخ جدید عوارض پرداخت کند و برگه‌های مهندسی دریافتی نیز از دست می‌رود.

حالا عضو شورای شهر تهران در پیشنهاد خود گفته است که در مدل پیشنهادی این نگرانی برای مالکین وجود ندارد و بخش عمده‌ای از مشکلات گودهای‌‌ رها شده و ساختمان‌های نیمه کار حل می‌شود.هرچند که در این فرایند نقاط ابهام آمیزی به ویژه نگرانی اعضای شورای شهر از طولانی‌تر شدن فرایند بروکراتیک صدور پروانه وجود دارد .

پس از طرح این پیشنهاد مقرر شده است علاوه بر طرح های ارائه شده از سوی شورای شهر تهران ،‌وزارت راه و شهرسازی نیز نسبت به چابک سازی و خلاصه کردن این فرآیند اقدامات لازم را انجام دهد و کمیته‌ای متشکل از معاونت شهرسازی، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران، رییس تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون شهرسازی شورا تشکیل شود و این مدل مورد بررسی کار‌شناسی قرار گرفته و نهایی شود.

با این حال کمیته پنج نفره مذکور در ماه‎های پایانی سال گذشته تصمیم گرفته بود که متراژهای زیر دو هزار متر تا هزار متر مجری ذیصلاح داشته باشد و از آنجا نظام مهندسی ظرفیت لازم و تعداد مهندسین ذیصلاح به تعداد پروانه‌های درخواستی در مناطق مختلف وجود ندارد این موضوع باعث ناراحتی گسترده در سطح شهر تهران شده است.همچنین کمیسیون شهرسازی پیش قدم و باعث شد که مجموعه جلسات این کمیته پنج نفره تشکیل شود و در جلسه امروز نیز مقرر شد که در ۱۵ روز آینده این مجری برای متراژهای دو هزار تا هزار متر به مدت یک سال لغو شود تا بسترسازی لازم انجام شده و بانک اطلاعات ارایه شده از سوی نظام مهندسی بررسی شود تا ایا مهندسان جای دیگری بیمه برایشان رد نمی‌شود و جای دیگری شاغل نیستند بررسی شود. چرا که مجری باید به صورت تمام وقت در پروژه حضور داشته باشد تا بعد از بستری سازی مجری ابقا شود.

به گزارش اقتصادنیوز، برخی کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند که دومرحله‌ای شدن صدور پروانه ساخت بر بازار مسکن تاثیری ندارد، جز اینکه ساخت و سازهای با متراژ بالا با مدیریت بیشتری ساخته شده و از سوء استفاده در این بخش جلوگیری می‎شود.در حال حاضر پروانه‌ها ۲۴ ماهه یا ۴۸ماهه صادر می‌شود در صورتی که اگر پروژه‌ای پنج سال طول بکشد باید پنج سال هم زمان ساخت داشته باشد. بنابراین تصمیم گرفته شده است که  مهندس باید به موجب دریافت، خدمات ارایه کند. همچنین مدل دو مرحله‌ای صدور پروانه برای ساختمان‌ها تا تابستان در کمیته پنج نفره بررسی شده و به وزیر راه وشهرسازی ارایه خواهد شد تا نهایتا در دولت مورد تصویب قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید