آیا آمارهای رسمی چین قابل‌اعتمادند؟‌

6 نمودار برای تردید در رشد 6.9 درصدی اقتصاد چین

کدخبر: ۱۳۰۵۲۹
راه‌های بسیاری برای تحلیل میزان تولید ناخالص داخلی چین وجود دارد و تمامی آنها نشان‌ می‌دهند که مقدار GDP این کشور در سه‌ماهه سوم سال 2015 پایین تر از آمار رسمی دولت بوده است.
به گزارش اقتصادنیوز، آمارهای مشکوک در کنار دیگر خصوصیات چین، پیش‌بینی چگونگی رفتار دومین اقتصاد بزرگ دنیا را کمی دشوار می‌کند. بنابر این سرمایه‌گذاران در جستجوی یافتن راه بهتری برای قضاوت در مورد سرعت اقتصاد این کشور هستند. اقتصاددانان وال‌استریت با استفاده از دسته‌ای از شاخص‌ها، چندین نمایه را شکل دادند تا رشد اقتصادی چین را بهتر مورد بررسی قرار دهند.

اخیرا تام اورلیک اقتصاددان حوزه‌آسیای بلومبرگ 6 مورد از این سنجش‌ها درمورد اقتصاد چین را در گزارشی مختصر نشان داده است. اورلیک اعلام کرد: «تمامی این نمایه‌ها، نشان‌دهنده رشد اقتصادی زیر 6.9 درصد گزارش شده توسط دفتر آمار ملی چین برای سه ماهه سوم سال 2015 بوده است. اغلب این نمودارها افزایش واگرایی در یکی دو سال گذشته را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده این است که در دوران رکود اقتصادی، آمار رسمی به طور مغرضانه‌ای بالاتر از مقدار واقعی اعلام شده‌اند.»
یک مشکل اصلی برای اقتصاددانان در ساختن این شاخص‌های نمایه، کمبود اطلاعات در مورد بخش خدمات چین است. اورلیک اعلام کرد که توضیحاتی برای تفاوت بین نشانگرهای نمایه و آمار رسمی وجود دارد؛ همانطور که بخش سوم در مقابل بخش صنعتی اقتصاد به زمین خورده است. 

نمایه ارائه شده توسط بارکلیز
بانک بارکلیز از نشانگرهای با فرکانس بالا روی فعالیت‌هایی نظیر حمل ونقل ریلی، آمار رسمی و شاخص‌های مدیران خرید استفاده کرده است. 
جیان چنگ اقتصاددان حوزه چین در این باره نوشت:‌ «نقش رو به رشد بخش خدمات با درنظر گرفتن شاخص مدیران خرید و خرده‌فروشی مدنظر قرار گرفته است، ولی وزن و قدرت توضیح چارچوب هنوز به سمت بخش صنعت متمایل است.»

بارکلیز برآورد کرده که رشد اقتصاد چین در نیمه اول سال 5.5 درصد بوده باشد که 1.4 درصد زیر آمار رسمی است.

دنبالگر GDP ماهانه بخش اطلاعات بلومبرگ 
دنبالگر GDP  با استفاده از دسته اطلاعات منتشر شده ماهانه بر اساس وزن هرکدام از آنها به منظور انعکاس بهتر اجزای تشکیل‌دهنده دومین اقتصاد بزرگ دنیا عمل می‌کند. در شاخص ارائه شده تولید صنعتی و خرده‌فروشی بیشترین وزن را دارند.

فاصله بین این شاخص نمایه و آمار رسمی GDP در پنج سال گذشته در حدود 0.2 درصد بوده است. در سه‌ماهه سوم 2015، رشد GDP، توسط شاخص دنبالگر 6.6 درصد اعلام شده که 0.3 درصد زیر آمار رسمی 6.9 درصدی بوده است. 

نمایه فعالیت چین ارائه شده توسط کپیتال اکونومیکز
کپیتال اکونومیکز با استفاده از پنج شاخص به منظور ساخت نمایه خود برای فعالیت چین اقدام کرده است. حجم باربری، تعداد مسافران، تولید برق، حجم محموله بنادر و مساحت فضای زمین در حال ساخت وساز این شاخص‌ها بوده‌اند.
 
مارک ویلیامز اقتصاددان ارشد حوزه آسیا اعلام کرد: «نمایه فعالیت چین، نشان می‌دهد که نمودارهای رسمی تا سال 2012 بسیار دقیق بوده‌اند. بعد از آن، آمار رسمی تولید ناخالص داخلی نسبت به نرخ رشد واقعی دچار غلو شده است.» بر اساس این سنجش، رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم 4.4 درصد بوده است.

بر اساس مشاهده ویلیامز، اعتدال سریع در رشد در ابتدای سال و با توجه به کاهش ارزش یوان، نگرانی‌ها را در دولت دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش داد.بر اساس اظهارات اقتصاددانان، پایداری در این نمایه نشان می‌دهد که این نگرانی‌ها در مورد چین باید از بین برود. 
 
برآورد GDP مرکز تحقیقات لمبارد استریت
 لمبارد استریت از یک رویکرد جدید برای برآورد رشد اقتصادی چین استفاده کرده است. میشله لام و رئیس تحقیقات  دیانا چویلوا معتقدند آمار رسمی رشد واقعی GDP در سال‌های اخیر بسیار یکنواخت بوده است که نشان‌ می‌دهد روشی که در آن اطلاعات تنظیم می‌شود، احتمالا اشتباه باشد.  برای مثال، استفاده از GDP اسمی (بدون اعمال تغییر قیمت‌ها) به‌عنوان نقطه آغاز و سپس به‌کارگیری محدوده‌ای از شاخص‌های قیمت به منظور جلوگیری از تورم برای واقعی نشان دادن نمودارها می‌تواند کاری اشتباه باشد.

این دو اقتصاددان اعلام کردند: «برآورد اولیه ما نشان دهنده نرخ رشد سالانه در سه ماهه سوم 2015 تنها 2.9 درصد و بسیار پایین‌تر از رشد رسمی اعلام‌شده بوده است.»

بر اساس تحلیل‌های لمبارد استریت، بخش خدمات، به‌ویژه بخشهای در ارتباط با اینترنت، بسیار بهتر از «اقتصاد پیر» بخش‌های صنعت و ساخت‌وساز عمل کرده‌اند.

نشانگر کمپوزیت نومورا
نمایه نامورا برای رشد اقتصادی چین از 9 نشانگر تشکیل شده است. عرضه پول، نشانگر پیشرو OECD،  گسترش بین بدهی‌های سه‌ساله و شش‌ماهه دولت، حجم معاملات در بازار سهام شانگهای، تفاوت بین بازده تولیدکننده و قیمت ورودی و تولید فولاد،‌ خودرو، فیبر شیمیایی و ماشین‌آلات برش فلزات این 9 نشانگر هستند.
 
بر اساس این نشانگر، اندازه رشد در سه ماهه اول سال 2015 به شدت افت کرد که نشان از بیشتر بودن اعتدال در رشد از مقدار نشان داده شده در نمودارهای رسمی بوده است. اما نومورا نشان داد که این موضوع ناشی از رونق در بخش مالی چین بوده که به طور کامل توسط نمایه آنها دربر گرفته نشده است. درآمدزایی توسط سطح بالای فعالیت در بازار سهام باعث بهبود عملکرد اقتصادی چین شده است.
 
یانگ ژائو، وندی چن و چانگچون هوا اقتصاددانان ارشد چینی اعلام کردند: «‌بر اساس برآورد ما بخش مالی تقریبا 1.4 درصد از رشد گزارش شده را پوشش می‌دهد که در حدود 0.7 درصد بیش از مقدار معمول بوده است. اگر ما مشارکت اضافی بخش خدمات را در نظر نگیریم، رشد در نیمه اول در حدود 6.3 درصد سالانه بوده است.»

نمایه GDP‌ آکسفورد اکونومیک 
آکسفورد اکونومیکز از آمار تمامی بخش‌های صنعتی برای تشکیل یک برآورد جامع از بازده کلی بخش صنعت استفاده کرده و سپس با ترکیب آن با آمار رسمی بخش اولیه و خدمات، به جمع‌بندی در مورد سنجش برای رشد کلی پرداخته است.

لوئیز کوجیس، رئیس بخش اقتصاد آسیای آکسفورد اکونومیک اعلام کرد: «آمار موجود در مورد تولید ناخالص واقعی در صنعت نشان‌ می‌دهد که کندی در بازده تولید صنعتی در نیمه اول سال بسیار بیشتر از آمار رسمی دفتر آمار ملی چین بوده است.»

تحلیل‌های وی نشان می‌دهد که تمایلی برای رشد در بخش صنعتی اقتصاد در حین رکود وجود داشته است که این نکته را فاصله بین برآورد آکسفورد و نمودارهای رسمی در پایان سال 2008 نشان می‌دهد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید