اقتصادنیوز بررسی می‌کند

کاهش جهانی قیمت ذرت چه تاثیری بر بازار داخلی دارد؟

کدخبر: ۱۳۴۵۷۵
آیا ارزانی قیمت ذرت در بازارهای جهانی به بازار داخلی هم سرایت می‌کند؟ چه چشم‌اندازی برای قیمت این محصول پیش‌بینی می‌شود؟
کاهش جهانی قیمت ذرت چه تاثیری بر بازار داخلی دارد؟
آرزو ایوبی:

بر اساس گزارش‌های منابع رسمی بزرگترین کشورهای تولیدکننده ذرت شامل ایالات متحده آمریکا، چین،‌ برزیل، آرژانتین، مکزیک و هند هستند.

بررسی‌ اقتصادنیوز از قیمت ذرت در یک ماه اخیر از منبع بلومبرگ نشان می‌دهد ذرت در 16 آذر ماه با قیمتی معادل 380 دلار و 25 سنت به فروش می‌رسید که این نرخ با پیش گرفتن روندی نزولی در 14 دی ماه به قیمتی معادل 358 دلار رسید. این نرخ نسبت به ماه گذشته 6.21 درصد کاهش پیدا کرده است.

کوهسار خالدی، کارشناس اقتصادی، در خصوص تاثیر کاهش قیمت جهانی ذرت بر بازار داخلی به اقتصادنیوز گفت: از نظرت تئوریکی با کاهش جهانی قیمت ذرت، به طور معمول باید تاثیرش را بر بازار داخلی بگذارد، اما ممکن است کسانی که واردکننده هستند، حاضر نباشند متناسب با قیمت‌های جهانی که وارد می‌کنند به بازار عرضه کنند، زیرا اگر با قیمت پایین‌تر عرضه کنند، سودشان کمتر خواهد شد.

وی افزود: شاید وارد کنندگان ترجیح دهند محصول را با همان قیمت داخلی عرضه کنند، این بستگی به فردی که وارد کننده است دارد. اما اگر دولت وارد کننده باشد، طبیعتا چیزی که ارزان‌تر خریده را می‌تواند ارزان‌تر بفروشد. دو حالت دارد: جنبه تئوریک که قاعدتاً باید اثر گذار باشد و جنبه عملی‌اش بستگی به عرضه کننده‌ها و واردکننده‌های عمده این کالا در بازار داخلی دارد.

کوهسار در خصوص پیش‌بینی قیمت ذرت در بازار جهانی گفت: در مورد ذرت باید خیلی از فاکتورها را در نظر گرفت؛ برنامه سال آینده‌ کشورهای تولید کننده، شرایط فعلی در بازار ذرت، برنامه کشت کشورهای تولیدکننده‌ عمده ذرت در دنیا و وضعیت تقاضای جهانی در سال آینده را باید در نظر گرفت. در این بخش باید سوال کرد تقاضا کم می‌شود یا زیاد؟

وی ادامه داد: برای تعیین قیمت باید هم کشورهای تولید کننده یا عرضه کننده به بازارهای جهانی را برسی کنیم، که برنامه تولیدشان به چه صورت خواهد بود. اگر این کشورها تولیدشان را افزایش دهند، عرضه بیشتر می‌شود، در این صورت اگر تقاضا تغییری نکند، قیمت کاهش پیدا می‌کند. اگر عرضه کاهش یابد شرایط برعکس است.

کوهسار با اشاره به کاهش قیمت نفت در چند وقت اخیر یادآور شد: در بحث نفت عرضه بیشتر شده، اما تقاضا سر جایش است، بنابراین منجر به شکسته شدن قیمت نفت شده است. از طرفی باید ببینید تقاضای جهانی در سال آینده افزایش پیدا می‌کند یا کاهش؛ دقیقا نمی‌توان یک جواب داد. باید دو طیف را از نظر علمی و تحلیلی بررسی کرد. باید ببینیم طرف عرضه چه اتفاقاتی را پیش‌بینی می‌کند و طرف تقاضا چه اتفاقاتی برایش می‌افتد. یعنی فروشنده و خریداران عمده جهانی برنامه‌شان به چه صورت است، بر اثر این تغییرات می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت بالا می‌رود، پایین می‌آید یا تغییری نمی‌کند.

کوهسار در ارتباط با علت کاهش قیمت ذرت در بازار جهانی گفت: از نظر تئوریک می‌گویم دو علت دارد، یا تولید و عرضه جهانی بیشتر از تقاضای جهانی شده و یا تقاضای جهانی کم شده است. به عبارت دیگر یا کسری تقاضا داریم یا مازاد عرضه، به دلیل اینکه با وضعیت بازار آشنا نیستم و نمی‌توانم بگویم کدامشان است، زیرا عوامل متعددی می‌تواند بر این دو بازار تاثیر گذار باشد.

همچنین بهاءالدین نجفی، کارشناس اقتصادی هم در خصوص تاثیر کاهش قیمت ذرت در بازار جهانی، روی بازار داخلی کشور گفت: بعید می‌دانم این کاهش قیمت در بازار داخلی تاثیر گذار باشد، زیرا میزان کاهش قیمت قابل ملاحظه نیست. بنابراین با وجود مشکلات واردات و تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز و سایر مشکلات به نظر نمی‌آید در این حد اثری داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید