هشدار نمایندگان مردم به بانک مرکزی و بررسی چرایی آن

مخالفت مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز

کدخبر: ۴۲۷۳۰۱
نمایندگان مجلس از تصمیم بانک مرکزی علیه صرافی‌های رمزارز ایرانی شدیدا انتقاد کردند و هشدار دادند.
مخالفت مجلس با فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز

با وجود آنکه سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که خلاف قوانین کشور و شرع  نباشد از حقوق بدیهی هر فرد است، کاربران ایرانی برای فعالیت در بازار رمزارز با چالش‌های بسیاری مواجهند. جدای از همه چالش‌ها، متاسفانه این بار با درخواست بانک مرکزی فیلترینگ ۱۴ صرافی رمز ارز داخلی مطرح شده است که سه تن از نمایندگان مجلس نسبت به این اتفاق هشدار داده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مجتبی توانگر رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی طی واکنش‌های متفاوت نسبت به اقدام بانک مرکزی برای فیلترینگ صرافی‌های رمز ارز ایرانی انتقاد کرده‌اند.

اکنون بیش از ۳۰۰ صرافی داخلی برای مبادله رمزارزها در کشور وجود دارد. از این میان صرافی‌هایی چون اکسکوینو، نوبیتکس، والکس و ... از جمله پلتفرم‌های مشهور و معتبر موجود در بازار ایران هستند که هر کدام قابلیت‌های مختلفی برای خرید یا نگهداری ارزهای دیجیتالی در اختیار کاربران می‌گذارند.

مخالفت و ورود کمیسیون امنیت ملی

حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی اقدامات اخیر برخی مسوولان اجرایی در بازار ارزهای دیجیتال و رمزارز کشور گفت: رمزارزها و ارزهای دیجیتال پدیده‌ای جدید است که در اقتصاد ایران و جهان مطرح شده و اگر خوب مدیریت و ساماندهی شود می‌تواند در شرایط تحریمی برای ما مفید باشد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در بی توجهی به ساماندهی صرافی‌‍های آنلاین و سایت‌های خرید و فروش رمزارز داخل کشور، می‌گوید: «با توجه به حجم بالای مبادلات مردم کشورمان در بازار رمزارزها و ارزهای دیجیتال لازم و ضروریست که این بازار مدیریت و ساماندهی شود لذا باید کمیسیون اقتصادی مجلس به این مسئله ورود کند تا سروسامانی به این بازار بدهد.»

نوش‌آبادی با اشاره به اخباری مبنی بر مسدود کردن حساب برخی صرافی های آنلاین و سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال ایرانی، تاکید می‌کند: «این اقدام باعث استفاده افراد از صرافی‌ها و سایت‌های خارجی برای خرید و فروش ارز دیجیتال و خروج پول از کشور می‌شود و متاسفانه شاهد درهم ریختگی در این حوزه هستیم و ساماندهی این موضوع نیز در دست دولت و بانک مرکزی است.

با توجه به اینکه این موضوع پیامدهای منفی به همراه دارد، مجلس از طریق کمیسیون امنیت ملی از بعد سیاسی و مسائل بین‌المللی و امنیتی و کمیسیون اقتصادی نیز از لحاظ شرایط اقتصادی کشور و تاثیر رمزارزها در حوزه تجارت به این موضوع ورود کرده است.»

هشدار نائب رییس کمیسیون صنایع

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار رمزارزها با توجه به گستردگی آن، می‌گوید: «با توسعه رمزارزها، هر روز دامنه این فعالیت اقتصادی گسترده‌تر می‌شود، لذا با توجه به مشکلاتی که تولید رمزارزها برای صنعت برق ایجاد کرده، ساماندهی دقیق و مؤثر این حوزه ضروری است.»

وی با بیان اینکه رمزارز دارای دو عرصه کلی تولید و تبادل است ادامه می‌دهد: «باید هر دو حوزه توسط دستگاه‌های مرتبط ساماندهی شود؛ در حوزه تولید باید وزارتخانه‌های نیرو و صمت با ورود جدی به ماجرا، دستورالعمل‌های لازم را تهیه کنند و با نظارت مستمر، از تولید غیرمجاز رمزارز جلوگیری کنند.»

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خرید و فروش رمزارزها را گسترده‌تر از موضوع تولید آن در کشور برشمرده و ادامه می‌دهد: «خرید و فروش رمزارزها دارای ابعاد گسترده‌ای است که نیازمند هماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است تا بتوانند با ساماندهی درگاه‌های خرید و فروش رمزارز، زمینه را برای بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت در اقتصاد کشور فراهم کنند.»

حسینی‌کیا، با انتقاد از بی‌عملی دولت در حوزه ساماندهی بازار رمزارز، می‌گوید: «متأسفانه بانک مرکزی می‌خواهد کم‌کاری و تعللش در عدم ساماندهی و اعطای مجوز به مجموعه‌های داخلی رمزارز را با فیلتر و انسداد درگاه‌های تبادل رمزارز جبران کند در حالی که این کار به نوعی پاک کردن صورت مسئله است، بانک مرکزی با این اقدامات مشکلات موجود در این بازار را به گردن مجلس و قوه قضائیه می‌اندازد.»

عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق و محتوای مجرمانه می‌گوید: «رمزارزها می‌توانند ظرفیت خوبی برای کشور در شرایط تحریم ایجاد کنند، لذا نمی‌توان به صورت سلبی و فیلترینگ با این فعالیت اقتصادی برخورد کرد. فیلتر کردن مجموعه‌های داخلی فعال در حوزه رمزارز باعث افزایش کاربران سایت‌های خارجی می‌شود که علاوه بر خروج ارز از کشور، چالش‌هایی را هم در خصوص صیانت از دارایی‌های مردم در پی دارد.

برخی در بدنه دولت و بانک مرکزی می‌خواهند با فراهم کردن زمینه‌های توقف فعالیت مجموعه‌های داخلی، نقش وکیل مدافع صرافی‌های خارجی را ایفا کنند که این موضوع برخلاف منافع کشور است.»

درخواست رییس کمیته اقتصاد دیجیتال از دادستانی

همچنین مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در انتقاد از درخواست بانک مرکزی نامه‌ای به دادستان کل کشور نوشته است. مجتبی توانگر با رسانه‌ای کردن نامه خود در شبکه‌های اجتماعی، علی‌الخصوص در توییتر و در رشته توئیتی نوشته است: 

«بعنوان رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس طی نامه‌ای به دادستان کل کشور از اقدام بانک مرکزی برای فیلتر شدن ۱۴ صرافی رمز ارز و برخورد غیرکارشناسی آن، اظهار گلایه و نوشتم:

بانک‌ مرکزی و مجموعه دولت در زمانی قریب به یک دهه از ساماندهی و رگولاتوری کارشناسانه در جهت منافع ملی و مصالح نظام در حوزه بلاک‌چین و رمزارزها، غفلت نموده‌اند. این غفلت و کوتاهی در سیاست‌گذاری علاوه بر اتلاف منابع کشور و همچنین زمینه‌سازی برای خروج ارز از کشور از طریق صرافی‌های خارجی، در عمل امکان ارزش‌آفرینی و انجام پروژه‌های تحقیق وتوسعه را از کارآفرینان داخلی سلب نموده است.

برخورد غیرکارشناسی و غیرمدبرانه با صرافی‌های داخلی، به صورت فیلتر نمودن و ممنوعیت هرگونه فعالیت آنها، بجای اقدام مدبرانه در ممانعت از گسترش فعالیت آنها تا زمان ابلاغ مقررات بانک‌ مرکزی یا دولت برای قانونمند نمودن فعالیت آن‌ها، میتواند باعث گلایه و انتقاد درست کاربرانی شود که متاسفانه با وجود عدم مجوز قانونی این صرافی‌ها، بدلیل عدم اطلاع‌رسانی شایسته و هشدار لازم، عملا در دام این فعالیت پرمخاطره و نامفید برای اقتصاد ملی افتاده‌اند. این موضوع می‌تواند موجب وارد آمدن مضرات و ایجاد مخاطرات امنیتی و رفتارهای هیجانی کاربران این سایتها و از دست رفتن احتمالی سرمایه آنان شود.

عطف به شرایط موجود و اهمیت تثبیت فضایی امن برای دارندگان ایرانی رمزارز و با توجه به آغاز به کار قریب الوقوع دولت مردمی جناب آقای رئیسی، خواهشمند است در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، ضمن در نظرگرفتن مرقومات، بجای اعمال فیلترینگ و خارج شدن دارایی مردم از دسترسی آنها، صرفا از رشد فعالیت آنها جلوگیری شود تا در زمان مقتضی، مردم فرصت اتخاذ تصمیم درست در این زمینه را داشته باشند و از رفتارهای هیجانی اجتناب نمایند.

در پایان بار دیگر ضمن تاکید بر لزوم پاسخگویی بانک‌ مرکزی و دولت در دستگاه قضایی بدلیل ترک فعل مشهود و منجر به ضرر و زیان مردم در این زمینه، بر ایجاد بستری مناسب توسط مدیریت بانک‌مرکزی و بازار سرمایه برای فعالیت قانونمند علاقه مندان به فعالیت در این زمینه، با وجود تمامی ابهامات موجود در خصوص ماهیت این پدیده و اثرات آن بر اقتصاد کشور، تاکید می‌شود.»

چرا پلتفرم‌های معاملات رمز ارز خارجی مطلوب نیستند؟

صرافی‌های مانند بایننس را می‌توان از مشهورترین و بزرگترین پلتفرم‌های مبادله ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا دانست. با آنکه به دلیل مدل‌های معاملاتی متنوع، ابزارهای معاملاتی پیشرفته، زیرساخت فنی قوی، ارائه طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال قابل معامله و داشتن عمق بازار، محبوبیت این پلتفرم‌ها به سرعت در جهان افزایش پیدا کرد، اما هنوز خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آن برای ایرانیان چالش هایی جدی به همراه دارد. 

نه تنها بایننس، بلکه قریب به اتفاق تمامی پلتفرم‌های خدمات رمزارز های خارجی، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، از ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران ایرانی معذورند. با این‌حال چنانچه هویت سرمایه‌گذار ایرانی به نحوی پنهان بماند، می‌تواند در این صرافی‌ها خرید و فروش کند. اما این پلتفرم‌ها هیچ مسئولیتی درقبال سرمایه اشخاصی که هویت ایرانی دارند قبول نمی‌کنند.

ویژگی‌های پلتفرم‌های ارز دیجیتال داخلی

پلتفرم‌های معتبر خدمات و معاملات رمزارز ایرانی چندسای است که به ارائه و توسعه خدمات فناورانه پرداخته می‌پردازند. 

همچنین ده‌ها نفر از توانمندترین و فنی‌ترین جوانان کشور در آنها مشغول به کار هستند. این صرافی‌ها در زمینه امنیت و توسعه توانمندی‌های فنی، ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای دارند و توانسته‌اند تا در پیشرفت کشور در حوزه بلاکچین و انتقال دانش فنی و بومی‌سازی فناوری نقش مهمی را بازی کنند. صرافی‌های رمز ارز ایرانی ویژگی‌هایی دارند که حتی در منطقه و کشورهای اطراف نظیر آن را نمی‌توان مشاهده کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید