احضار زاکربرگ، دورسی و پیچای به سنا؛

سایه انتخابات آمریکا بر سر غول‌های اینترنتی توئیتر، گوگل و فیس بوک

کدخبر: ۳۶۵۶۹۱
تب و تاب انتخابات پر حاشیه 2020 آمریکا حالا دیگر جدی‌تر از هر زمانی دامن غول های آنلاین بزرگ را گرفته است و مدیران ارشد این شرکت‌ها باید در سنا شهادت دهند.
سایه انتخابات آمریکا بر سر غول‌های اینترنتی توئیتر، گوگل و فیس بوک

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از هیل، مدیران عامل گوگل، فیس بوک و توییتر قرار است تا اواخر این ماه، یعنی اکتبر 2020 در مجلس سنا شهادت دهند، سخنگویان شرکت‌ها این مسئله را تایید کردند. این برای دومین بار در سال جاری است که مدیران ارشد غول‌های حوزه فناوری و اینترنت در مقابل نمایندگان سنا و کنگره برای پاسخگویی حاضر می‌شوند.

پیش از این و در تابستان سال جاری جلسات دادرسی مهمی توسط کمیته ضد انحصار مجلس نمایندگان برگزار شد که در آن بار مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری مجبور به پاسخگویی در برابر اتهامات و سوالات نمایندگان کنگره شدند. حالا دومین بار طی سال جاری است که مدیران شرکت‌های اینترنتی این بار باید برای شهادت در کمیته بازرگانی سنا حاضر شوند.

ساندار پیچای گوگل، مارک زاکربرگ فیس بوک و جک دورسی توییتر در روز 28 اکتبر، درست چند روز مانده به انتخابات سراسری، برای شهادت در کمیته قدرتمند سنا حاضر می‌شوند. جلسه دادرسی و شهادت، که قرار است به مقوله حفظ حریم خصوصی و ادغام رسانه‌ها نیز بپردازد، پس از مقاومت سرسختانه دموکرات‌ها در برابر تلاش محافظه کاران برای احضار این مدیر عامل ها صورت می‌گیرد.

کمیته بازرگانی سنا هفته گذشته به اتفاق آرا به احضار سه مدیر اجرایی غول‌های اینترنتی آنلاین رای داد. هر سه مدیرعامل توافق کرده اند که به صورت داوطلبانه در این جلسه شرکت خواهند کرد و شهادت می‌دهند.

فیس بوک گوگل توییتر

جنگ بر سر ماده 230 قانون شایستگی ارتباطات

جلسه رسیدگی به شهادت این مدیران بر ماده 230 قانون شایستگی ارتباطات متمرکز است که بستر اصلی قوانین مرتبط به اینترنت مدرن محسوب می‌شود. این قانون که به قانون 1996 نیز معروف است از زمانی که دونالد ترامپ در ماه مه دستورالعملی اجرایی را درباره آن صادر کرد بیشتر مورد پیگیری و بررسی قرار گرفته است. مطابق این قانون شرکت‌های اینترنتی و پلتفرم‌های آنلاینی چون توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، فیس بوک، گوگل و ... که محتوای آن‌ها توسط کاربران تولید می‌شود، از پیگرد قضایی به دلیل پست‌های کاربران خود مصون هستند. در واقع این ماده قانونی از این شرکت‌ها در برابر مشکلات حقوقی که از طریق محتوای کاربران ممکن است برای آنان ایجاد شود حفاظت می‌کند.

حال اگر با فشار جمهوری‌خواهان و دونالد ترامپ این قانون لغو شود، احتمالا این پلتفرم‌ها مجبور خواهند تا به شکلی گسترده و شدیدتر بر روی تمام محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط کاربرانشان نظارت کنند. در واقع با چنین تغییری دیگر اصل حسن نیت در تعدیل محتوای ارسال شده از سوی کاربران در قانون عملا بی معنا می‌شود و شرکت‌ها احتمالا با کنترلگری شدیدتری بر محتوا کاربران نظارت می‌کنند.


>>> بیشتر بخوانید:

 گوگل؛ پیش‌بینی زلزله را به تلفن‌های هوشمند می‌آورد


تهدید به لغو این حمایت به طور فزاینده‌ای به عنوان اهرم فشار برای مجبور کردن پلتفرم‌ها برای بازنگری در قوانین مرتبط با محتوای خود صورت می‌پذیرد و راستگرایان تندرو حامیان آن هستند.

توییتر روز جمعه در توئیتی با تایید حضور دورسی گفت: «این جلسه باید سازنده و بر آنچه که بیشترین اهمیت را برای مردم آمریکا دارد، متمرکز باشد. یعنی اینکه چگونه برای محافظت از انتخابات همکاری کنیم.»

توافقی در میان نمایندگان هر دو حزب در سنا وجود دارد که فیس بوک، توییتر و گوگل در مدیریت صحیح محتوای ارسال شده توسط میلیاردها کاربر به پلتفرم‌های خود موفق نیستند. اما قانونگذاران در ماهیت این مسئله که مشکل کجاست، اختلاف نظر دارند. در حالی که دموکرات‌ها خواستار ارائه اطلاعات غلطی شده‌اند که می‌تواند در انتخابات تاثیر بگذارد و همچنین برخورد این پلتفرم‌ها با سخنان نفرت پراکنانه و تئوری‌های توطئه را خواهان هستند. اما جمهوری‌خواهان این شرکت‌ها را به سانسور صداها و عقاید محافظه کارانه متهم کرده‌اند که البته مدیران این شرکت‌ها همواره با قاطعیت این ادعای جمهوری‌خواهان را رد کرده‌اند.

توییتر در توییتی از یکی از حساب‌های رسمی خود نوشت:«ادعای سوگیری سیاسی کماکان از نظر ما یک ادعای بی پایه و اساس است که ما در بسیاری از موارد به کنگره آن را توضیح داده‌ایم.»

فیس بوک گوگل توییتر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید