کاهش نرخ سود موثر اوراق بدهی دولتی به کمتر از 21 درصد

رقم کسری بودجه دولت تا پایان سال

کدخبر: ۳۷۹۶۱۰
در هفته پایان آذر نرخ سود موثر به کمتر از 21 درصد رسید و در نهایت در پایان آذر 84 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت از این طریق تامین شد. اما دولت تا پایان سال نیازمند چه قدر فروش از این طریق خواهد بود؟
رقم کسری بودجه دولت تا پایان سال

به گزارش اقتصادنیوز، در بیست و نهمین هفته در حراج اوراق بدهی بانکها و بورس هزار و 470 میلیارد تومان دیگر دراین بازار از دولت اوراق خریداری کردند. از آنجا که حراج هفتگی اوراق از نیمه خرداد تاکنون به منظور تامین کسری بودجه دولت تا پایان سال برگزار می شده بنابراین می توان گفت این رقم مستقیما به خزانه دولت واریز گردیده است. اما جزییات فروش در هفته بیست و نهم چگونه بوده و دولت چقدر فرصت دارد تا این کسری را تا پایان سال جبران کند؟

کاهش سهم بانکها در هفته آخر آذر

در هفته گذشته از فروش اوراق بدهی دولتی بانکها سهمی معادل با هزار و 170 میلیارد تومان در خرید اوراق از دولت را داشتند. این در حالیست که این سهم برای بازار سرمایه 300 میلیارد تومان محاسبه شد. مقایسه آمارهای هفتگی فروش اوراق نشان می دهد که سهم بانکها در هفته پایانی آذرماه در مقایسه با هفته های گذشته به مراتب بیشتر شده و بالتبع سهم بازار سرمایه نیز در تامین کسری بودجه دولت افت قابل ملاحظه ای داشته است.

 در همین خصوص در سه هفته نخست آذر ماه سهم بانکها از خرید اوراق به طور متوسط در حدود 30 درصد و سهم بازار سرمایه نیز 70 درصد بوده است. این در حالیست که در هفته نهایی آذرماه این رقم برای بانکها به 80 درصد رسیده و در بازار سرمایه به 20 درصد تنزل پیدا کرد.

نکته مهم دیگری که در آخرین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی در اذر ماه به ثبت رسید آن بود که نرخ سود موثر اوراق که در سه هفته گذشته مشغول ثبت رکورد هایی پی در پی بود در این هفته از نفس افتاده و به حدی کمتر از 4 هفته پیش خود نائل آمد.

کاهش نرخ سود به کمتر از 21 درصد

 نرخ سود موثر اوراق بدهی در هفته گذشته به 21.52 درصد رسیده بود که در این حراج با کاهشی جدی مواجه شده و 20.85 درصد محاسبه شده است. 

این کاهشی که در نرخ سود موثر دادو وستد اوراق در بیست و نهمین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی به ثبت رسید می تواند عاملی بر کاهش حجم معاملات در این هفته نسبت به هفته های گذشته آذر ماه باشد. در همین رابطه  در هفته های بیست و پنجم تا بیست و هشتم که نرخ سود بالاتر از 21 درصد بود، حجم متوسط فروش اوراق دولتی در این مدت 3 هزار و 210 میلیارد تومان ثبت شده است . این در حالی است که در هفته پایانی آذر که نرخ سود به کمتر از 21 درصد رسیده مجموع اوراق خریداری شده توسط بانکها و بورس حدی معادل با هزار و 470 میلیارد تومان داشته است.

از سوی دیگر با توجه به آنکه این بازار در جهت تامین کسری بودجه دولت بوده چه مقدار از این مبلغ هنوز تامین نشده است؟

کسری بودجه دولت تا پایان سال

خرید اوراق دولتی در مرحله بیست ونهم خود مجموع این رقم را به حدی معادل با 84 هزار و 421 میلیارد تومان رساند. از آنجا که دولت بایستی 125 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه خود را از این مسیر تامین کند، مبلغی که دولت باید از این طریق به خزانه خود واریز کند،40 هزار و 579 میلیارد تومان محاسبه می شود. با توجه به آنکه تا پایان سال جاری تنها 13 هفته دیگر باقیمانده است دولت باید در هر کدام از مراحل حراج 3 هزار و 121 میلیارد تومان اوراق به فروش برساند.

اوراق بدهی دولتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید