شاخص دلار با صعود طلای جهانی به زیر 90 کشیده شد

دو عامل افزایش بد‌بینی‌ها در بازار رمز ارزها

کدخبر: ۴۱۳۱۸۴
اقتصادنیوز: گزارش کلاه‌برداری‌های انجام شده در بازار ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد، نوسان شدید قیمتی تنها چالش سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال نیست.
دو عامل افزایش بد‌بینی‌ها در بازار رمز ارزها

به گزارش اقتصادنیوز  قیمت طلا در بازارهای جهانی روز گذشته با دنبال کردن روند افزایشی از حوالی 1851 دلار تا حوالی 1872 دلار افزایش یافت. فلز گران‌بها معاملات روز گذشته را با قیمت 1866 دلار به پایان رساند. تغییرات قیمتی ساعات ابتدایی معاملات روز سه‌شنبه نیز مثبت بود. طلا امروز نیز قیمت‌هایی بالای 1870 دلار را ثبت کرد و در زمان نوشتن این گزارش درحوالی 1868 دلار نوسان می‌کند.

افزایش قیمت طلای جهانی با افت شاخص دلار همراه شده است. شاخص دلار با ثبت تغییرات منفی در روز سه‌شنبه زیر 90 قرار گرفت. شاخص دلار در حال تضعیف شدن است و نگرانی‌های تورمی در آمریکا افزایش یافته است، اما مقامات فدرال رزرو می‌گویند که به احتمال زیاد نرخ بهره تا سال 2022 افزایش پیدا نخواهد کرد. مقامات فدرال رزرو به رشد 6.4 درصدی GDP و افت نرخ بیکاری به 4 درصد (این رقم به نرخ طبیعی بیکاری نزدیک است) در سال 2021 امیدوار هستند. برخی تحلیل‌گران معتقدند اقدامات و هزینه‌های دولت آمریکا برای بازسازی اقتصادی و اختصاص بودجه‌های فراساختاری باعث شد قدرت دلار کاهش یابد و با تضعیف دلار دیر یا زود انتظار رشد قیمت طلا می‌رفت.

بانک مرکزی استرالیا تا سال 2024 نرخ بهره را تغییر نمی‌دهد

بانک مرکزی استرالیا نیز اعلام کرد که افزایش نرخ بهره پیش از سال 2024 محتمل نیست و تنها در صورتی نرخ بهره را افزایش خواهد داد که نرخ تورم در سطح 2 تا 3 درصدی پایدار شود. این بانک اعلام کرد که آمادگی افزایش فروش اوراق قرضه در صورت نیاز را دارد. (فروش اوراق قرضه راهی برای جلوگیری از تورم است)

بازسازی اقتصادی و گونه هندی ویروس کرونا

مطالعات کشور آمریکا روی ویروس کرونا حاکی از آن است که واکسن فایزر در مقابل گونه هندی ویروس کرونا مقاوم است. در صورت ادامه واکسیناسیون و تسریع بازسازی اقتصادی قاعدتا فشارهای تورمی کاهش می‌یابد. فشارهای تورمی نیز یکی از محرک‌های صعودی قیمت طلاست. در نتیجه پیشرفت واکسیناسیون احتمالا با قیمت طلا رابطه عکس دارد.

دلایل احتمالی افزایش قیمت طلا

به هر روی دلایل احتمالی افزایش قیمت طلای جهانی انتشار آمارهای پایین‌تر از حد انتظار در مورد اشتغال در آمریکا که نشانه مهمی از بازسازی اقتصادی است، تضعیف دلار و نگرانی‌های تورمی عنوان می‌شود، عده‌ای احتمال کاهش نرخ مالیات بر فروش طلا در آمریکا را نیز در رشد قیمت فلز گران‌بها موثر می‌دانند.

با وجود تورم پایین، چرا طلای جهانی گران می‌شود؟

اما مقامات بانک مرکزی آمریکا آمارها را چندان ناامیدکننده نمی‌دانند و می‌گویند آمریکا نسبت به قبل از پاندمی تنها 8 میلیون کارگر کمتر دارد. احتمالا در ماه‌های آینده نوسانات تورمی شدید خواهد بود اما افزایش تورم ناشی از افزایش تقاضا است و با از بین رفتن مشکالاتی که کرونا برای عرضه به وجود آورد مرتفع می‌شود.

قیمت بیت کوین و اتریوم

کمترین قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 42 هزار و 207 دلا و بیشترین قیمت آن 45 هزار و 812 دلار گزارش می‌شود. سرمایه بازار بیت کوین در زمان نوشتن این گزارش نزدیک به 844 میلیارد دلار است.

بیشترین قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته 3 هزار و 561 دلار و کمترین قیمت آن 3 هزار و 129 دلار گزارش می‌شود. سرمایه بازار اتریوم در زمان نوشتن این گزارش نزدیک به 403 میلیارد دلار است.

کلاه‌برداری در بازار ارزهای دیجیتال

در حالی که با انتشار اخبار مربوط به فروش بیت کوین‌های تسلا قیمت این ارز دیجیتال افت شدیدی را ثبت کرد و بدبینی‌ها را در بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافت، اخبار دیگری منتشر شد که نشان داد نوسان قیمتی شدید ارزهای دیجیتال تنها چالش پیش روی سرمایه‌گذاری در بازار این دارایی‌ها نیست. وابسته نبودن ارزهای دیجیتال به نهادهای قانونی امکان کلاه‌برداری‌هایی را در این زمینه فراهم آورده است.

از اول ماه اکتبر مصادف با نهم مهر ماه سال گذشته تا 31 مارس، معادل با 11 فروردین ماه، بیش از 80 میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری ساختگی روی ارزهای دیجیتال کلاه‌برداری انجام شده است. در بسیاری از این کلاه‌بردای‌های آنلاین فرد خود را به جای ایلان ماسک معرفی کرده بود. ارزش مجموع این کلاه‌برداری‌ها بیش از 2 میلیون دلار گزارش می‌شود. طی این 6 ماه بیش از 7 هزار مورد کلاه‌برداری گزارش شد که نسبت به سال قبل 12 برابر بود. متوسط مبلغ کلاه‌برداری از هر فرد حدود 1900 دلار بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید