بلاتکلیفی در بازار ارز

حباب قیمت سکه منفی شد

کدخبر: ۴۱۳۵۹۶
سکه امامی در انتظار تعیین مسیر دلار است و افزایش قیمت طلای جهانی و بلاتکلیفی در بازار سکه و دلار باعث شد در مقاطعی حباب قیمت سکه منفی شود.
حباب قیمت سکه منفی شد

به گزارش اقتصاد نیوز- دلار آمریکا با تعیین نشدن مسیر قطعی مذاکرات وین نوساناتی کم‌دامنه را حول مرز 23 هزار تومان به ثبت رساند و بازار سکه با وجود رشد طلای جهانی و امیدها به رشد بیشتر آن، واکنش مدنظر را نشان نداد. حتی با احتساب قیمت شب گذشته اندازه حباب سکه منفی به دست می‌آید. این امر نشان می‌دهد حساسیت سکه به تعیین وضعیت دلار بسیار بالاست و طلای جهانی به حاشیه رفته است.

روند قیمتی دلار

قیمت دلار بازار آزاد در آخرین ساعات مبادلات روز گذشته روی 22 هزار و 600 تومان قرار داشت. قیمت دلار به واسطه عدم انتشار اخبار قطعی از مذاکرات وین در معاملات پشت خطی صعودی شد. دلار آمریکا معاملات روز پنج‌شنبه را با قیمت 23 هزار و 50 تومان شروع کرد. دلار متشکل نیز معاملات روز جاری را با افزایش 109 تومانی نسبت به قیمت متوسط روز گذشته آغاز کرد. قیمت دلار هرات در زمان نوشتن این گزارش 22 هزار و 730 تومان و به نسبت قابل توجهی زیر قیمت دلار بازار داخل بود. این امر نشان می‌داد افت مجدد قیمت دلار محتمل است.

تحلیل‌گران احتمال می‌دادند که رشد قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته، جوسازی باشد تا برخی معامله‌گران ضرر خود را کاهش دهند. آن‌ها معتقد بودند تا زمانی که دلار بالای 22 هزار و 800 تومان باشد، امیدهای افزایشی در حدی هست که افزایش عرضه ناگهانی در بازار اتفاق نیافتد.

به هر روی قیمت دلار در ادامه معاملات تغییرات منفی را به ثبت رساند و دوباره زیر مرز 23 هزار تومان و روی 22 هزار و 980 تومان قرار گرفت. کاهش قیمت دلار ممکن است به واسطه افزایش عرضه بخشی از معامله‌گران که برای جبران ضرر اقدام به فروش دلار خود کردند اتفاق افتاده باشد. به هر روی روند مذاکرات وین و تعیین مسیر قطعی آن مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر نرخ دلار داخل محسوب می‌شود و انتظارات افزایشی و کاهشی حول آن شکل می‌گیرند. دلار نیز تحت تاثیر این بلاتکلیفی نوساناتی کم‌دامنه را در صبح روز پنج‌شنبه به ثبت رساند و معاملات نیمه اول روز را با قیمت 22 هزار و 940 تومان و زیر مرز 23 هزار تومان به پایان رساند.

حباب منفی سکه امامی

طلای جهانی ۱۳۱۳ دلار شد

سکه امامی معاملات روز گذشته را با قیمت 10 میلیون و 5 هزار تومان به پایان رساند. قیمت طلای جهانی در زمان نوشتن این گزارش در حوالی 1870 دلار قرار دارد و امیدها به رشد طلا با ریزش ارزهای دیجیتال افزایش یافته است. در روز گذشته طلای جهانی حتی از 1890 دلار نیز عبور کرد ولی به طور متوسط حول 1870 دلار نوسان می‌کرد. با دلار 23 هزار تومانی و قیمت 1870 دلار برای طلای جهانی، قیمت واقعی سکه 10 میلیون و 127 هزار تومان به دست می‌آید. یعنی اندازه حباب سکه با این قیمت‌ها منفی می‌شود. قرار گرفتن سکه در این حوالی نشان دهنده بلاتکلیفی بازار داخل و انتظار سکه برای تعیین مسیر دلار است. چون سکه به دلار بازار داخل حساسیت بسیار زیادی دارد و طلای جهانی برای سکه درجه دوم اهمیت را دارد.

سکه امامی معاملات روز جاری با قیمت 10 میلیون و 160 هزار تومان شروع کرد. قیمت دلار در این مقطع 22 هزار و 940 تومان بود. قیمت طلای جهانی در این مقطع 1874 دلار بود. ارزش ذاتی سکه با این قیمت‌ها 10 میلیون و 100 هزار تومان و اندازه حباب آن حدود 0.59 درصد به دست می‌آید. این اندازه حباب نیز برای سکه بسیار کوچک است و نشان می‌دهد سکه ظرفیت رشد بیشتر را دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید