قیمت تعادلی بیت کوین چقدر است؟

مظنون اصلی عامل ریزش قیمت بیت کوین

کدخبر: ۴۱۳۶۲۳
چرا قیمت بیت کوین سقوط کرد؟افت قیمت بیت کوین به دلیل ناکامی آن در برآورده کردن کارکردهای اساسی پول اتفاق افتاد.
مظنون اصلی عامل ریزش قیمت بیت کوین

به گزارش اقتصاد نیوز، بیشترین قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 40 هزار و 738 دلار و کمترین قیمت آن 30 هزار و 681 دلار ثبت شده است. در نتیجه پیش‌بینی تحلیل‌گران مبنی بر افت قیمت بیت کوین به حوالی 30 هزار دلار غیرواقع‌بینانه نبود. قیمت بیت کوین طی یک هفته گذشته حدود 20 درصد افت کرد و سرمایه بازار این ارز دیجیتال به 744 میلیارد دلار کاهش یافت. سرمایه کل بازار ارزهای دیجیتال به زیر 2 تریلیون دلار کشیده شد و در حوالی یک تریلیون و 739 میلیارد دلار قرار دارد. قیمت بیت کوین به کمتر از نصف رکورد همه دوران خود رسیده است و این افت قیمت فاجعه‌بار نگرانی شدیدی در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

دوج کوین یک دلاری!/ سیگنال جدید ایلان ماسک به دوج

معامله روزانه 4 هزار میلیارد تومان بیت‌ کوین در تهران!

علت اصلی افت بیت کوین چه بود؟

ایلان ماسک و بانک مردم چین مقصر اصلی افت فاجعه‌بار قیمت بیت کوین محسوب می‌شوند،ماسک با توئیت های متناقض خود بازار ارزهای دیجیتالی را دچار جزر و مد کرد و چین نیز با مقررات و محدودیت هایی که اعمال کرد.

ایلان ماسک

توئیت های ماسک مظنون اول

ایلان ماسک، مدیرعامل خودروسازی تسلا و دومین ثروتمند جهان، از بهمن سال گذشته با توئیت های خود درباره بیت کوین مواضع متفاوتی اتخاذ کرده است. او ابتدا بیت کوین را در بیو حساب توئیتر خود قرار داد بعد از آن از پذیرش بیت کوین در قبال فروش محصولات تولیدی شرکت خود خبر داد. همزمان با این مواضع قیمت ارزهای دیجیتالی نیز به شدت بالا رفت. برخی اعتقاد داشتند ماسک بر این بازار اثر گذار است.

اما پس از مدتی ماسک به یکباره اعلام کرد که به دلیل تبعات زیست محیطی بیت‌کوین، شرکت تحت مدیریتش پذیرش این رمز ارز را در قبال فروش خودرو متوقف کرده است؛ تصمیمی که قیمت هر بیت‌کوین را به زیر ۵۰ هزار دلار رساند و وضعیت بازار رمز ارزها را قرمز کرد. پس از آن  ایلان ماسک در پاسخ به یک توئیت ناشناس نوشت:" تسلا احتمالاً دارایی بیت‌کوین خود را فروخته است و باقی آن را هم به فروش خواهد رساند." این خبر نیز به روند نزولی بازار سرعت داد.رفتارهای ماسک از سوی برخی مصداق نوسان گیری خوانده می شود و برخی او را مظنون اول اتفاقات اخیر در بازار ارزهای دیجیتالی می دانند.

در اکوایران ببینید: فرار زودهنگام از بیت‌کوین

چین مظنون دوم

چین موسسات مالی و شرکتهای پرداخت را از ارائه خدمات مربوط به معاملات ارزهای رمزنگاری شده منع کرده و به سرمایه گذاران در مورد تجارت سوداگرانه رمزنگاری هشدار داده است.به گزارش رویترز،این آخرین تلاش چین برای کاهش فشار در بازار رو به رشد تجارت دیجیتال بود. این ممنوعیت ، موسسات مالی ، از جمله بانک ها و کانال های پرداخت آنلاین ، نباید هیچ خدماتی را با ارز رمزنگاری شده از جمله ثبت نام ، تجارت ، تسویه حساب و تسویه به مشتریان ارائه دهند.چین مبادلات رمزنگاری شده و عرضه اولیه سکه را ممنوع کرده است اما افراد را از داشتن ارزهای رمزپایه منع نکرده است.

دلیل ریزش قیمت بیت کوین

اما به اعتقاد تحلیل‌گران هر چیزی دیگری می‌توانست این ریزش را موجب شود. قیمت بیت کوین نوسانات قیمتی شدیدی داشت. بر این اساس ترس فراگیری بر بازار این ارز دیجیتال حاکم بود و ریزش قیمت این ارز دیجیتال همیشه محتمل بود.

تاثیر منفی ترس فراگیر بر عملکرد سیستم پولی بی‌سابقه نیست. نمونه این مسئله در سال 1907 مشاهده شد. زمانی که یک ترس از کارایی سیستم بانکی آمریکا فراگیر شد و عملکرد سیستم پولی موجود را با اختلال مواجه کرد.

یک سیستم پولی کارآمد می‌تواند چه با سلطه بانک‌های مرکزی چه بدون آن، مانع شود که خود پول که مانند یک روغن برای کار کردن سیستم تولید عمل می‌کند به عامل بی‌نظمی تبدیل شود و کارایی سیستم اقتصادی را با اختلال مواجه کند. نوسان ارزش پول مهم‌ترین کارایی‌های آن را مختل می‌کند.

وظایف اصلی پول انجام مبادلات، تعیین ارزش کالاها و خدمات و ذخیره ارزش محسوب می‌شوند، همه این‌ها مستلزم کم شدن دامنه نوسان ارزش پول است. علت اینکه تورم پدیده‌ای تا این حد منفی برای اقتصاد محسوب می‌شود نیز ایجاد اختلال در سیستم پولی است. در نتیجه ایراد اصلی که بیت کوین را در این مقطع به عنوان یک پول جدید ناکارآمد نشان داد، نوسان شدید قیمتی آن بود.

به هر روی برخی تحلیل‌گران نوسان قیمتی شدید بیت کوین را با نوسانات ملایم‌تر طلا مقایسه می‌کنند و معتقدند قیمت تعادلی بیت کوین در حال حاضر حوالی 35 هزار دلار قرار می‌گیرد، آن‌ها معتقدند که سرمایه‌گذاران در حال چرخش به سمت بازار طلا هستند زیرا تجربه نشان داده فلز زرد رنگ وسیله بسیار خوبی برای حفظ ارزش بوده است.

نوسان قیمتی طلا

stack-of-golden-bars-in-the-bank-vault-60756080_16x9

عملکرد طلا در مجموع طی روزهای گذشته مثبت بود، اما تغییرات قیمتی روز پنج‌شنبه برای فلز گرانبها در زمان نوشتن این گزارش نزولی ثبت شده است. طلا معاملات روز پنج‌شنبه را قیمت حوالی 1876 دلار شروع کرد و در زمان نوشتن این گزارش در حوالی 1870 دلار نوسان می‌کند. شاخص دلار به رغم تغییرات منفی روز جاری در بالای 90 قرار دارد و اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز با وجود اینکه تغییراتی منفی را در روز جاری به ثبت رساند بالای مرز حساس 1.6 درصدی نواسان می‌کند. تولید ناخالص داخلی ایالت متحده در سه ماهه اول سال 2021 با سرعت بیشتری نسبت به سه ماهه آخر سال گذشته رشد کرد، اما سرعت رشد هنوز پایین‌تر از دوران قبل از پاندمی است و مقامات فدرال رزرو می‌گویند در صورتی که بازسازی اقتصادی با همین سرعت ادامه داشته باشد کاهش سرعت خرید اوراق قرضه بررسی خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید