بسته خبری اقتصادنیوز 3 آذر 1400

دو خبر مهم بازار خودرو /13 افزایش سرمایه بورسی

کدخبر: ۴۵۶۷۷۲
اقتصادنیوز: درحالی اخبار مربوط به مذاکرات وین مورد پیگیر بازارها هستند که رویدادهای مهمی از خودرویی ها هم منتشر میشود.
دو خبر مهم بازار خودرو /13 افزایش سرمایه بورسی

به گزارش اقتصادنیوز ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژِی اتمی دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای سوئیسی نیز تاکید کرد: ایران برای رسیدن به توافق خوب و فوری آماده و جدیست، اما به رفتار آمریکا بی‌اعتماد است.بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی گفته دنیا وقت چندانی برای تعامل با ایران در موضوع هسته‌ای ندارد.

سقوط سلطنت اردوغان در پی سقوط تاریخی ارزش لیر؟

 

دیروز البته در مهمترین خبر هم مسعود میرکاظمی از پایان تدوین سند بودجه 1401 خبر داد که البته وی مدعی شد این سند بدون کسری نوشته شده و استفاده از چاپ پول نیز به هیچ عنوان میسر نشده است.

جلسه مهم امروز خودرویی

در بخش صنایع خودرویی، مهمترین خبر درباره جلسه امروز ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودرو است که به نظر می رسد مجوز افزایش قیمت خودرو احتمالا به آن داده میشود. پیش تر برخی خبرها هم حکایت از این دارد که فروش فوق العاده خودروسازان (با قیمت درب کارخانه) احتمالا به پایان رسید و دیگر چنین فروش هایی صورت نمی گیرد.

در خبر مهم دیگری، عزت اله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مهلت یک هفته‌ای وزارتخانه‌های صمت، راه و شهرسازی و کشور برای ارائه بسته پیشنهادی در مورد راهکارهای نوسازی حمل و نقل خبر داد.

همچنین حجت براتعلی، مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در هشت ماه نخست امسال حدود ۷۵۸ هزار تن شکر خام وارد کشور شده است که به دلیل افزایش تولید داخلی، این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۱۲ درصدی داشت

در همین حال بیرشک، دبیر انجمن روغن نباتی:بنابر آمار هشت ماهه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع روغن تولید و توزیع شده است. روغن های رسوبی در بنادر منتظر تخصیص ارز هستند.در حال حاضر بخش خصوصی ۲۶۰ هزار تن روغن خام در بنادر دارد که هم اکنون منتظر تخصیص ارز هستند چرا که ماهیانه ۱۵۰ هزار تن تولید و توزیع باید صورت گیرد.

عرضه های بلوکی و اولیه

در مهمترین خبر شرکت ها، پس از پذیره نویسی #تجلی در روز سه شنبه، حالا قرار است سه شنبه 9 آذر بلوک 1.48 درصدی سخت آژند (#ثاژن) عرضه شود. دیروز همچنین با درج نماد سیم و کابل ابهر (#بکابل) در فرابورس، این شرکت در صف عرضه اولیه فرابورس ایستاد.

در مهمترین اخبار شرکت ها نیز:

#وبرق | بانک مرکزی به خبر استفاده از رمز ارز به پشتوانه سهام سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین واکنش نشان داد.

#حتوکا | حمل و نقل توکا از تمدید قرارداد لیفتراک های فولاد مبارکه (#فولاد) خبر داد. قرارداد لیفتراک های فولاد مبارکه با شماره جدید 48521300 و مبلغ 367.861.647.000 ریال . شروع از 1400/09/01 اتمام 1401/08/30 جایگزین قرارداد 48445544 با همین عنوان شد. قبلا اثرات این قرارداد در بودجه و گزارش تفسیری پیش بینی شد.

#ساروم | سیمان ارومیه از سهامداران شرکت آذریت بوده که طی افزایش سرمایه انجام گرفته شرکت آذریت در سال 1399 که در مجمع عمومی فوق العاده آن شرکت به تصویب رسیده بود تعداد حق تقدم های متعلق به سیمان ارومیه 50.7 میلیون سهم شد که قیمت هر سهم حق تقدم های فروش رفته 645.3 تومان و به مبلع 32.7 میلیارد تومان شد که در سال 1399 شناسایی و در دفاتر ثبت شد و با پی گیری های متعدد ، شرکت آذریت آنرا پرداخت ننمود. لذا در ابتدا به کمیته سازش کانون کارگزارن بورس اوراق بهادار شکایت نمود که شرکت آذریت در کمیته بدوی و تجدید نظر نیز شرکت ننمود و گواهی عدم سازش از طرف کمیته صادر شد که به هیات داوری قانون بازار و اوراق بهادار علیه آذریت از بایت واریز اصل مبلغ خواسته به انضمام تمامی هزینه های رسیدگی و دادرسی و خسارت تاخیر تادیه شکایت نمود که در آبان ماه رای به نفع سیمان ارومیه ابلاغ شد و در حال پیگیری و وصول آن در اداره ثبت و املاک است. لازم به توضیح است در تقاضای قرار تامین خواسته از هیات مبلغ 18.8 میلیارد تومان به ارزش روز از پرتفوی آذریت نزد بازار سرمایه به نفع سیمان ارومیه توقیف شد.

لیست افزایش سرمایه های مهم بورسی

مهمترین افزایش سرمایه ها نیز عبارتند از:

#شخارک | دلایل افزایش سود عملیاتی پتروشیمی خارک، افزایش نرخ جهانی و افزایش مقدار فروش محصولات اعلام شد

#ولملت | با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 80 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ 2 اذر تا یک دی تعیین شد.

#پخش | افزایش سرمایۀ پخش البرز از 95 میلیارد تومان به 140 میلیارد تومان ( از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#پکرمان | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 252.6 میلیارد تومان به 6520.6 میلیارد تومان از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور تامین بخشی از منابع مورد نیاز طرح توسعه 44 هزار تنی کارخانه کرمان که در تاریخ 1400/09/02 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#خریخت | مجوز افزایش سرمایه 40 درصدی از محلمطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، به جهت  تامین سرمایه در گردش و جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده صادرشد.

#سرچشمه | مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی از محل سود انباشته به جهت افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و تامین سرمایه در گردش پروژه فلوتاسیون مس سرباره خاتون آباد صادرشد.

#وپست | مجوز افزایش سرمایه 407 درصدی از محل   مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

#وسبحان | مجوز افزایش سرمایه 28 درصدی از محل سود انباشته صادر شد.

#ما | مجوز افزایش سرمایه 25 درصدی بیمه ما از محل سود انباشته به جهت  رعایت حداقل سرمایه مورد نیاز موسسات بیمه ای اتکایی مطابق با بند 3 تصویب‌نامه مورخ 1400/02/26 هیئت وزیران ص.ادر شد

#فسازان | مجوز افزایش سرمایه 400 درصدی فسازان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به جهت  جبران بخشی از مخارج سرمایه‌ای در طرح‌های سرمایه‌ای، تأمین بخشی از مخارج آتی اجرای طرح های توسعه و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز صادر شد.

#وحکمت | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 150 میلیارد تومان به 390.4 میلیاردتومان از محل آورده نقدی سهامداران ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به تصویب هیئت مدیره رسید.

در مجمع فملی چه گذشت؟

در خصوص مجمع شرکت ها نیز :

#بگیلا | جلسه مجمع عمومی این شرکت در تهران (خیابان ولیعصر(عج)، خیابان شهید عباسپور(توانیر)، خیابان نظامی گنجوی، کوچه احتشام، پلاک 14) در ساعت 10 دوشنبه 13 آذر برگزار میشود.

#قاروم | قند ارومیه 330 تومان سود به ازای هر سهم در مجمع تقسیم کرد.

#فملی | هدف شرکت از افزایش سرمایه، تامین بخشی از منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرح های توسعه در دست اجرا است. منابع کل سرمایه گذاری مورد نیاز  جهت اجرای برنامه های یاد شده ۲۰۰.۸۶۴ میلیارد ریال است. طرح‌های توسعه‌ای مد نظر شرکت برای افزایش سرمایه: تجهیز معدن و احداث کارخانجات درآلو، تجهیز معدن و احداث کارخانجات دره زار، احداث فاز۳ توسعه تغلیظ سرچشمه، احداث فاز ۳ توسعه تغلیظ سونگون، احداث فاز ۳ توسعه تغلیظ میدوک، توسعه معدن سرچشمه و احداث کارخانه اسید فسفریک. اگر اعداد درست  باشد  فملی در آبان با یک فروش خوب بیش از 7500  میلیارد تومان فروش داشت.

#واحیا | جلسه مجمع عمومی با دستورکار افزایش سرمایه در اصفهان (خیابان هزار جریب، روبروی درب شرقی دانشگاه اصفهان، نبش کوچه چهارم، سالن اجتماعات تکادو) در ساعت 10 چهارشنبه 17 آذر برگزار می‌شود.

#قثابت | مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت برگزار شد و به حد نصاب قانونی نرسید.

  • 11
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید