بسته خبری اقتصادنیوز دوشنبه 2 اسفند 1400

خبر اسرائیلی از توافق ایران-آمریکا/تورم کاهشی شد؟

کدخبر: ۴۷۷۶۹۶
اقتصادنیوز: در اوج مذاکرات وین، رئیس جمهوری کشورمان امروز به قطر سفر می کند.
خبر اسرائیلی از توافق ایران-آمریکا/تورم کاهشی شد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی که مذاکرات برجامی وین همچنان روبه جلو ارزیابی می شود، مقامات اسرائیلی نسبت به توافق احتمالی برجامی وین ابراز نارضایتی کرده اند.

اخبار سیاسی | اذعان اسرائیلی ها به توافق احتمالی ایران و امریکا

امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه در مصاحبه با کریستین امانپور مجری شبکه سی.ان.ان گفته است: در صورت شکست مذاکرات وین، آمریکا و طرف غربی مسئول آن خواهند بود، چراکه ایران با جدیت برای حصول توافق در وین تلاش می کند. ایران نسبت به حصول توافق در مذاکرات وین خوش بین است. چون دولت آقای دکتر رئیسی اراده جدی دارد برای اینکه به توافق خوب در وین دست پیدا کنیم. وزیر امور خارجه ایران همچنین با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ملاقات کرد. وزیر خارجه قطر گفته است: رسیدن به توافق درخصوص برنامه هسته ای ایران به سود همه طرف ها خواهد بود. امیدواریم که بعد از این توافق، توافقی میان ایران و کشورهای عربی خلیج(فارس) حاصل شود.  امیرعبداللهیان در تازه ترین اظهارنظرش در مونیخ گفته است: در کمتر از چند ساعت می‌توانیم توافق کنیم. به آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها اطلاع داده‌ایم نوبت شما فرا رسیده؛ زمان مشاهده انعطاف‌پذیری بیشتر شماست

مقامات اسرائیلی به اکسیوس گفتند که ارزیابی ها در اورشلیم این است که ایالات متحده و ایران به توافق برای احیای برجام بسیار نزدیک هستند و احتمالاً در دو هفته آینده این توافق امضا میشود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: توافقی که مذاکره کنندگان در وین در حال رایزنی بر سر آن هستند نمی‌تواند مانع ایران شود و ضعیف تر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خواهد بود.

رئیس‌جمهوری و هیات عالی‌رتبه همراه امروز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) در یک سفر رسمی به قطر افزون بر دیدار و و ملاقات‌های دوجانبه، در نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز نیز شرکت خواهد کرد. وزیر نفت به‌منظور همراهی رئیس‌جمهوری برای شرکت در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) شامگاه شنبه (۳۰ بهمن‌ماه) عازم دوحه شد.

اخبار اقتصادی | اعلام آمار مربوط به نرخ تورم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است: از ۱۷۰ هزار خودرویی که کف پارکینگ شرکت‌های خودروساز بود، ۵۰ هزار دستگاه آن در روزهای گذشته تکمیل و به مردم تحویل شد و برنامه‌ای را هم دادند که ظرف مدت مشخص بتوانیم، بقیه خودروها را در اختیار مردم قرار دهیم.

حاج دلیگانی‌، عضو هیات رئیسه مجلس از گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور خبر داد. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تاکید کرد که این کمیسیون قیمت هر بشکه نفت را از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار و میزان فروش را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه بهمن ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به ۴۱٫۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه به عدد 35.3 درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل 0.5 واحد درصد کاهش داشته است. در همین حال گزارش بانک مرکزی نشان میدهد که روند نزولی نرخ  بهره بین بانکی در پایین ترین نرخ در ۱۱۵ روز گذشته قرار داشت.

در امضای بیانیه مشترک توسعه همکاری کشاورزی بین وزرای کشاورزی ایران و برزیل تاکید شد، ایران تا 2 میلیون تن کود اوره به برزیل صادر کند و تجارت ترجیحی بین دو کشور ایجاد شود.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی اداره «میز صنعت» در سازمان بورس برای رفع مشکلات صنایع خبر داد. سخنگوی قوه‌قضاییه گفته است: ️ما درمورد بورس به مسئولانِ وقت هشدار دادیم اما توجهی نشد. در این رابطه یکی از مسئولان عالی‌رتبه وزارت اقتصاد دولت قبل در دادگاه بدوی به حبس و انفصال از خدمت محکوم شده و برای اعضای سابق هیئت‌مدیره بورس هم پرونده قضایی تشکیل داده‌ایم. ️در بررسی‌ها مشخص شد که یک شرکت ۲۵ هزار میلیاردتومان وارد بورس کرده و به‌یک‌باره خارج شده است. نوع ورود و خروج ۱۰۰ شرکت دولتی از بورس جای سوال دارد.

اخبار بنگاه ها | پرسپولیس و استقلال نیامده افزایش سرمایه می دهند

وحید روشن‌قلب، سرپرست مدیریت بر نظارت بازار اولیه سازمان بورس: با توجه به درخواست سازمان خصوصی سازی دیروز باشگاه پرسپولیس و استقلال به عنوان ناشر اوراق بهادار نزد سازمان بورس به ثبت رسیدند. با توجه به عدم کسب شرایط لازم توسط این دو باشگاه پذیرش در بورس و فرابورس امکان‌پذیر نشد. بنابراین در آینده در صورت طی روند قانونی، معاملات این دو باشگاه در بازار پایه فرابورس (خارج از بورس) انجام خواهد شد. گروه سرمایه گذاری امیر (سهامی عام) در بازار دوم فرابورس ایران درج نماد شد.  رییس سازمان خصوصی سازی خبر داد که این باشگاه‌ها افزایش سرمایه از محل صرف سهام را در دستور کار خواهند داشت. 

#وبملت | بانک ملت از حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت از مالیات تسعیر دارائیهای ارزی و ابطال بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد. این حکم منجر به بازگشت ذخایر مالیاتی سال قبل و نیز تاثیر مثبت در تسعیر ارزهای شرکتها بویژه بانکهای دارای ذخایر ارزی در سالجاری و سالهای آتی خواهد داشت.

#شیراز | مدیرعامل پتروشیمی شیراز اعلام کرد: پتروشیمی شیراز می تواند تامین کننده اصلی کود اوره برای صادرات به برزیل باشد.

#وسرمد | با امضای تفاهم‌نامه همکاری، خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به بیمه سرمد سپرده شد.

#غنوش | نوش مازندران اعلام کرد: با توجه به طولانی شدن پروسه دریافت پروانه ساخت تولید آب آشامیدنی از جانب سازمان غذا ودارو تولید محصول اب آشامیدنی در سالجاری امکان پذیر نیست. اصلاحات درخواستی کارشناسان غدا و دارو برای دریافت پروانه بهداشتی ساخت در سالجاری انجام خواهد شد و پروانه ساخت تا پایاین سال دریافت می گردد تولیدمحصول فوق از ابتدای سال آینده انجام خواهد شد.

#فسبزوا | علت توقف فعالیت های تولیدی قطع گاز شرکت از طرف شرکت ملی گاز بود و بعد از وصل شدن گاز از تاریخ مذکور فعالیت تولید از سر گرفته شده است و به روال عادی خود بازگشته است.

#دسینا | داروسازی سینا از افزایش نرخ قیمت فروش 3 قلم کالا طبق مجوز سازمان غذا و دارو خبر داد.

#کالا | بورس کالا درباره فروش باغ خبر داده، با توجه به نحوه ارسال پاکات مزایده و بدلیل بعد مسافت مورد مزایده، پیگیری ها جهت اطمینان از ارسال یا عدم ارسال پاکات از متقاضیان به عمل آمد و عدم وجود هرگونه پیشنهاد قیمت رسمی محرز شد، لذا مزایده بدون حصول نتیجه به اتمام رسیده و جهت تعیین تکلیف و تصمیم گیری به هیات مدیره شرکت ارجاع داده شده است.

#پخش |  گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه پخش البرز از 140 میلیارد تومان به 310 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور منظور احداث مرکز توزیع جدید شیراز،ارومیه و اهواز به  تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#ونیکی | افزایش سرمایه 100 درصدی سرمایه گذاری ملی ایران از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سایر اندوخته ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت.  بلوک سرمایه گذاری ملی ایران توسط بانک ملی با قیمت 1334 تومان در تاریخ 9 اسفند به فروش میرسد.

#لکما | شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در نظر دارد که سه قطعه زمین به متراژهای 2500،8000 و 1800 متر مربع متعلق به خود واقع در منطقه ویژه اقتصادی فاز دوم را از طربق مزایده عمومی به فروش برساند.

#شنفت |  نفت پارس از نتیجه نهایی دعوی له شرکت  خبر داد. موضوع دعوی: مطالبه طلب از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مبنی بر کسری لوبکات تحویل شده از بابت قراردادهای منعقده طی سالهای 1381 تا 1387. طرف دعوی: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی. نتیجه نهایی: حکم بر توقیف حساب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و پرداخت مطالبات شرکت نفت پارس به حساب معرفی شده از سوی دادگستری استان تهران بود.

#ونوین | بانک اقتصاد نوین اعلام کرد: رای صادره توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم مقرر در ﭘﺎﺭﺍﮔﺮﺍﻑ ﺩوﻡ ﺑﻨﺪ (ﺩ) ﺷﯿﻮﻩﻧﺎﻣﻪ ﺭﺳﯿﺪﮔﯽ ﺧﺮﯾﺪﻫﺎی ﺍﺭﺯی (ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ 2322/200/ﺹ -1398/02/18) ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﮐﺸﻮﺭ که ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ ﻣﺎﻟﯿﺎﺕ ﺑﺮ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺍﺯ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺗﺴﻌﯿﺮ ﻧﺮﺥ ﺍﺭﺯ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﺭﺯﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪﺍﺭی ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺆﺩﯾﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻮﺟﻮﺩﯾﻬﺎی ﻓﺮوﺵ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﯾﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﺸﺪﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺩﻻﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ. با توجه به اینکه موضوع بخشنامه مذکور، شیوه رسیدگی مالیاتی هماهنگ و متناسب با درآمد حاصله فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص است که با توجه به تحولات ارزی سال‌های 1395 تا 1397 مبادرت به خرید ارز به هر طریق از بانک مرکزی کرده‌اند و مضافاً اینکه در توضیحات رای مذکور به اشخاص حقیقی خریدار ارز از بانک مرکزی که فعالیتشان خرید و فروش ارز نیست، اشاره شده است؛ لذا شمولیت آن بخشنامه به بانک‌ها و تفسیر موجودی ارز فروش نرفته یا مصرف نشده و تعمیم آن به تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی دارای ابهام است و تبیین آن در صلاحیت سازمان امور مالیاتی است.

#دسبحا | فروش 35 درصد سهام شرکت ایران دارو به صورت عمده مطابق با ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز با رعایت تشریفات قانونی مورد تصویب هیات مدیره گروه دارویی سبحان قرار گرفت.

#ولبهمن | افزایش سرمایه از 80 میلیارد تومان به 180 میلیارد تومان از محل سود انباشته در مجمع تایید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید