وضعیت هشدارآمیز سه شاخص تاثیر گذار در بازار باز

اثرات خطرناک بذر پول در بانک ها

کدخبر: ۴۸۱۹۲۸
با وجود انتقاد های برخی افراد در خصوص رویکرد بانک مرکزی، این نهاد خود معتقد است با رونق عملیات بازار باز می تواند از روند رو به رشد نرخ سود بین بانکی جلوگیری کرده و از طریق آن بورس را از وضعیت نزولی خود نجات دهد.
اثرات خطرناک بذر پول در بانک ها

به گزارش اقتصادنیوز، داد و ستد دربازار باز در هفته منتهی به 16 اسفند ماه 1400 رکوردهای مهمی را از خود برجای گذاشت. بسط پول به اوج رسیده و در ادامه مانده نقدینگی نزد بانک ها با عبور از مرز 86 هزار میلیارد تومان به سطح بی سابقه ای در این بازار دست یافته است.

رکوردهای بی سابقه در بازار باز

روند هفته های انبساطی بازار باز به رکوردهای بی سابقه ای دست پیدا کرده است. اتفاقی که به باور برخی اقتصاددانان می تواند منجر به افزایش پایه پولی در ایران و در نهایت موجب افزایش تورم در کشور شود.

اما بانک مرکزی و طرفداران سیاست انبساطی در بازار باز معتقدند تزریق پول در این بازار دوامی ندارد چرا که پس از تاریخ سررسید پول بسط داده شده در این بازار جمع آوری می شود. در همین رابطه اما متغیر دیگری در این بازار نشان می دهد می تواند این بذر پول در بانک ها باعث تورم شود.

بازار باز

تزریق بی شمار پول در هفته های بازار باز 

به گزارش اکوایران، بسط نقدینگی در بازار باز در هفته منتهی به 16 اسفند ماه برابر با 90 هزار و 300 میلیارد تومان ثبت شده که بالاترین میزان این رقم در میان هفته های برگزاری بازار باز در دو سال گذشته بوده است.

در این بازار بانک ها اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز در ازای دریافت اوراق هزینه ای را پرداخت می کند. نهادهای مالی عرضه کننده اوراق نیز متعهد می شوند در تاریخ سررسید ذکر شده در فروش اوراق آن ها را با نرخ سود معلوم بازگشت دهند. تاریخ سررسیدی که در هفته های اخیر 7 روزه بوده و نرخ سود نیز در سطح 19 درصد، کمترین نرخ سود بازار باز، در هفته های اخیر بوده است.

در همین رابطه بر اساس عملیات هفته گذشته در بازار باز تقریبا 85 هزار و 860 میلیارد تومان جمع آوری شده و خالص عملکرد در این بازار را به سطح 4 هزار و 440 میلیارد تومان ارتقا داده است.

بررسی این آمار با دو ماه و نیم گذشته نشان می دهد این بیشترین میزان خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار است. رکوردی که نشان از بیشترین عملیات انبساطی این شاخص در بازار باز داشته است.

اما در همین زمینه عده ای دیگر معتقدند متغیر دیگری در این بازار وجود دارد که حاکی از نقدینگی مانده در نزد بانک ها است.

از شهریور ماه سال جاری که بانک مرکزی نه پولی را از بانک ها جمع آوری کرده و نه پولی بسط داده بود می توان نقطه سر به سر حساب آن ها دانست.

پس از آن کسر مجموع بسط پول در هفته های متوالی از جذب نقدینگی در بازارها نشان می دهد در این بازار اکنون چه میزان نقدینگی در حساب نهادهای مالی قرار دارد؟

بازار باز

رکوردزنی مانده نقدینگی نزد بانک ها در هفته سوم اسفند

کسر کل بسط پول از کل پول جذب شده در این بازار از ابتدای شهریور تا پایان هفته سوم اسفند ماه نشان می‌دهد مانده نقدینگی نزد نهادهای مالی تاکنون 86 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است. بالاترین سطح این شاخص در شش ماه اخیر.

برخی از تحلیلگران معتقدند این رقم از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در صورتی که مسیر صعودی آن همچنان ادامه داشته باشد می تواند منجر به تورم زایی بالایی در کشور شود. چرا که افزایش این رقم می تواند منجر به رشد پایه پولی در کشور شده و از آن طریق موجب شود تورم در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

البته با وجود انتقاد های برخی افراد در خصوص رویکرد بانک مرکزی، این نهاد خود معتقد است با رونق عملیات بازار باز می تواند از روند رو به رشد نرخ سود بین بانکی جلوگیری کرده و از طریق آن بورس را از وضعیت نزولی خود نجات دهد.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید