گزارش اقتصادنیوز از بازارهای جهانی

بر باد رفتن اندوخته‌های چند هفته گذشته طلا

کدخبر: ۴۸۳۲۲۹
اقتصادنیوز: دست به دست دادن دو عامل اقتصادی و سیاسی سبب شد تا طلا هر چه سود در هفته پیش اندوخته بود را طی چند روز اخیر از دست بدهد.
بر باد رفتن اندوخته‌های چند هفته گذشته طلا

به گزارش اقتصادنیوز قیمت طلا دیروز در حالی که کار خود را با قیمت 1952 دلاری آغاز کرده بود، در ادامه روز تا کف 1907 دلاری عقب نشینی کرد. این ریزش قیمتی 2 درصدی سبب شد تا طلا به پایین ترین قیمت خود در دو هفته اخیر برسد. با این حساب طلا از ابتدای هفته تاکنون در حدود 3 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

این در حالی بود که در ابتدای هفته معامله گران و همچنین تحلیل گران بازار پیش بینی می کردند که طلا این هفته هم مانند چند هفته پیش روندی صعودی داشته باشد. اما در روزی که گذشت از سویی ادامه مذاکرات میان روسیه و اوکراین و افزایش امیدواری ها به برقراری آتش بس در اوکراین و از سوی دیگر نزدیک شدن به موعد جلسه فدرال رزرو سبب فشار نزولی بر قیمت طلا شدند.

در حقیقت در حال حاضر اغلب سرمایه گذاران بر خلاف هفته پیش دیگر نیازی نمی بینند تا سهم بیشتری از سبد خود را به پناه گاه های امن سرمایه اختصاص دهند. انها برای این رفتار جدید خود سه دلیل دارند: دلیل اول آن است که اغلب این سرمایه گذاران سطح ریسک در هفته جاری را به انداز هفته پیش ارزیابی نمی کنند و از همین رو نیز تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در بازارهای پر ریسک دارند. افزایش شاخص های سهام در کشورهای مختلف شاهدی بر این مدعاست. دلیل دوم نیز برمی گردد به نزدیک شدن به موعد افزایش نرخ بهره که با افزایش هزینه فرصت نگهداری کالاهایی مانند طلا همراه خواهد بود. دلیل سوم نیز حفظ سود و پول بک در بسیاری از بازارهای کامودیتی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید