فشار تورمی سنگین بر دوش فقرا

مقایسه تورم در دهک های فقیر و ثروتمند

کدخبر: ۴۹۹۳۹۳
اقتصادنیوز: بررسی ها نشان می دهد تورم سالانه برای گروه های فقیر جامعه در مقایسه با دهک های ثروتمند جامعه بیشتر بوده است، به طوری که میانگین تورم برای پنج دهک فقیرتر 40 درصد و میانگین تورم برای پنج دهک ثروتمندتر 38 درصد بوده است.
مقایسه تورم در دهک های فقیر و ثروتمند

به گزارش اقتصادنیوز، در هشت ماه گذشته فشار تورمی بالایی بر دهک های فقیر جامعه در مقایسه با دهک های ثروتمند وارد شده است.

بنا به آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران، تورم سالانه دهک های میانی و دهک های فقیر جامعه از مهر سال گذشته همواره بالاتر از تورم دهک های با درآمد بالا بوده است.

فشار تورمی بر دوش فقرا

بر این اساس فشار تورمی در  هشت ماه گذشته بیشتر بر دوش فقرا بوده است تا ثروتمندان. علت این امر را می توان افزایش شدید قیمت اقلام خوراکی در یکسال گذشته دانست. 

به بیان ساده تر در چند ماه گذشته هرچه از دهک های بالای درآمدی به دهک های پایین درآمدی نزدیک شده ایم، شاهد تورم های بالاتری بوده‌ایم. در این گزارش به بررسی تورم دهک ها از دو منظر سالانه و ماهانه در سیزده ماه گذشته پرداخته شده است.

بالاترین تورم برای فقیرترین مردم

نرخ تورم سالانه کل در اردیبهشت سال جاری 38.7 درصد به ثبت رسیده است، به بیان ساده تر سطح عمومی قیمت ها در 12 ماه منتهی به اردیبهشت 1401 نسبت به سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 1400 بالغ بر 38 درصد افزایش داشته است.

تورم سالانه برای دهک های هزینه در دومین ماه سال جاری از بازه 37.7 تا 41.2 به ثبت رسیده است که کم ترین تورم متعلق به دهک نهم و بیشترین تورم سالانه به دهک اول که فقیرترین دهک جامعه محسوب می شود اختصاص یافته است.

بررسی ها نشان می دهد تورم سالانه برای گروه های فقیر جامعه در مقایسه با دهک های ثروتمند جامعه بیشتر بوده است، به طوری که میانگین تورم برای پنج دهک فقیرتر 40 درصد و میانگین تورم برای پنج دهک ثروتمندتر 38 درصد بوده است. بر همین اساس می توان اذعان داشت در یکسال گذشته تورم مهمان سفره فقرا بوده است.

photo_2022-05-30_17-03-06

مقایسه تورم دهک ها در یکسال گذشته

بر اساس آمارهای منتشر شده از تورم سالانه دهک ها، تورم سالانه دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه محسوب می شود، تا شهریور ماه سال گذشته نسبت به سایر دهک ها تورم بالاتری را ثبت کرده است، به عبارت دیگر تا شهریور ماه سال گذشته دهک ها بالای جامعه فشار تورمی بالاتری را حس کرده اند.

از مهر 1400 تورم دهک ها ابتدایی یا همان دهک های فقیر جامعه روند صعودی خود را آغاز کرد و فشار تورمی از دهک های بالایی به دهک های میانی و علی الخصوص دهک اول منتقل شد. بالاترین تورم سالانه به ثبت رسیده برای دهک اول با نرخ 47.9 درصدی در مهر ماه رقم خورده است. همچنین می توان گفت که در یک سال گذشته تورم سالانه دهک اول در تمامی ماه های بالاتر از دهک های میانی بوده است.

چرایی تورم بالا در دهک های فقیر

علت این رخداد که در 8 ماه گذشته دهک های فقیر و میانی از دهک های پر درآمد فشار تورمی بالاتری را متحمل شده اند، افزایش شدید قیمت خوراکی ها است، چراکه اقلام خوراکی سهم بالایی در سبد مصرفی خانوار های کم درآمد دارد. پیش بینی می شود با توجه به آزادسازی قیمت کالاهای اساسی در یک ماه گذشته که جز اقلام خوراکی محسوب می شود، تورم دهک های ابتدایی و فقیرتر حداقل برای چند ماه آینده کاهش نیابد.

تورم ماهانه دهک ها در یکسال گذشته

در سیزده ماه گذشته نمی توان روند مشخصی را برای تورم ماهانه دهک های درآمدی تبیین کرد، به بیان ساده تر تورم ماهانه برای تمامی دهک‌های درآمدی در یکسال گذشته نوسان داشته است. مقایسه تورم دهک اول با دهک پنجم به عنوان نماینده ای از دهک های میانی نشان می‌دهد تقریبا تورم ماهانه به ثبت رسیده برای دهک اول در یکسال گذشته بالاتر از تورم ماهانه دهک پنحم بوده است. بالاترین تورم به ثبت رسیده برای دهک اول در یکسال گذشته مربوط به مهر ماه 1400 با تورم 4.3 درصدی بوده است. این نرخ تورم بالاترین تورم ماهانه به ثبت رسیده از اردیبهشت 1400 تا اردیبهشت جاری در میان تمامی دهک های جامعه است.

photo_2022-05-30_17-03-13

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید