مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران خبرداد

تسهیلات جدید برای کاهش ریسک‌پذیری استارتاپ ها

کدخبر: ۵۰۶۳۸۲
اقتصادنیوز: با نگاهی به روند رو به رشد سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها در 2 دهه اخیر می توان گفت یکی از مهم ترین ارکان موثر بر زیست بوم کارآفرینی، بهره مندی استارتاپ ها است، روندی که می تواند به رشد و توسعه اقتصادی منجر شود.
تسهیلات جدید برای کاهش ریسک‌پذیری استارتاپ ها

به گزارش اقتصادنیوز براساس آمار اعلام شده تا سال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران از حدود سه هزار واحد در سال 2016 به بیش از 6 هزار و 882  شرکت در سال 2022 افزایش یافت که براساس برنامه ریزی باید روند افزایش شرکت ها در کشور ادامه داشته باشد.

چهار عامل گرایش معدنی ها به استارتاپ ها

اما چرا در دهه های اخیر شرکت های دانش بنیان به سمت ایجاد شرکت های استارتاپی حرکت کرده اند؟ حسین منصوری مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران( ایمینو) در  نشست طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی در این خصوص به چهار عامل اصلی اشاره کرده و می گوید: یکی از عمده دلایل که موجب شده تا شرکت ها به سمت شرکت های استارتاپی حرکت کنند «به کاهش عیار معادن و ذخایر سطحی باز می گردد»؛ طی سالهای اخیر نرخ کشف سنگ های با کیفیت بالا و قابل دسترس در حال کاهش است. استفاده از راه حل هایی به منظور اکتشاف و بهبود استخراج مواد معدنی کمیاب مانند طلا، عمر بهره برداری از معادن را افزایش می دهد.  از سوی دیگر در عصر جدید حتی می توان با بهره گیری از بازیفت و استفاده مجدد از معادن و کالاها،‌مشکلات ناشی از کمیاب شدن مواد معدنی را به صورت چشمگیری کاهش داد. یکی دیگر از دلایل به «رشد تقاضای جهانی» مربوط می شود؛‌ طی سالهای اخیر افزایش شهرنشینی و توسعه سریع اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و پیشرفت های فناورانه، موجب افزایش تقاضا برای منابع معدنی خواهد شد.

«رقابت جهانی» یکی دیگر از مواردی است شرکت های معدنی را به سمت شرکت های استارتاپی هدایت کرده است؛ در این خصوص می توان به این نکته اشاره کرد که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، رقابت میان صنایع معدنی بسیار گسترده تر از گذشته است، با این شرایط استفاده از استارتاپ ها می تواند شرکت ها را در این میدان موفق تر کند.

8 چالش استارتاپی

منصوری در ادامه به وجود چالش های بنیادین اکوسیستم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرده و می گوید:‌این بخش با چالش های بسیاری  روبرو است که در این خصوص می توان به «سنتی بودن صنعت و نقش پررنگ دولت»، « اختصاص منابع مالی ناکافی»، «یارانه های انرژی و نظام رانتی»، «چالش های مدیریتی ریسک»، « چالش مالکیت فکری»، «عدم حمایت کافی نهادهای قانون گذار»، «دانش نکافی و بی اعتمادی به اکوسیستم استارتاپی» و «سرعت تغییر قوانین و مجوزهای چندگانه» اشاره کرد.  

سهم دانش بنیان ها در اقتصاد کشورها

به گفته منصوری سهم صادرات شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشورها از اهمیت بسیاری برخوردار است. براساس داده های اعلام شده سهم صادرات محصولات فناورانه و دانش بنیان کشور در حال حاضر کمتر از 750 میلیون دلار است که 2 درصد کل صادرات غیرنفتی کشور را شامل می شود. از سوی دیگر سهم این بخش در تولید ناخالص ملی 4 درصد است که انتظار می رود در سال 1401 این رقم به 5 درصد برسد و در سالهای آتی شاهد رشد 10 درصدی سهم تولید ناخالص داخلی باشیم.

اما سهم شرکت های دانش بنیان از اقتصاد کشور از 900 هزار میلیارد ریال هم فراتر رفته و از سال 98 تاکنون رشدی بیش از 450 درصدی را تجربه کرده است.

پوشش های جدید ریسک برای استارتاپ ها

فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت های معدنی با بیان اینکه ماموریت صندوق برای کل زنجیره ارزش تعریف شده، مطرح کرد: در سال جدید ما برای استارتاپ‌های دارای TRL4 به بالا بیمه نامه سرمایه‌گذاری برای پوشش ریسک فعالیت در زمینه معدن و صنایع معدنی را خواهیم داشت که البته بعد از تایید ایمینو و معرفی به صندوق این بیمه‌نامه تهیه می شود.

او با اشاره به اینکه عمده فعالیت صندوق بر مبنای حمایت مالی و پوشش ریسک پروژه‌ها تعریف شده، افزود: برای استارتاپ‌های TRL7 تا TRL9 نیز در حوزه استارتاپی هم پوشش ریسک را خواهیم داشت و هم اعطای تسهیلات تا یک سقف مشخص که بعد از طرح در مجمع عمومی فوق‌العاده و اخذ مجوز تا دو هفته دیگر اجرایی می‌شود.

دهقانی عنوان کرد: در ارتباط با شرکت های دانش بنیان که دارای تاییدیه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا صندوق نوآوری و شکوفایی هستند و قصد دارند سرمایه‌گذاری در پایلوت های صنعتی و نیمه صنعتی کنند و تست های آزمایشگاهی شان را انجام داده اند، پوشش بیمه ای داریم برای شکست پروژه و هم‌ اقدام به اعطای تسهیلات داریم برای این پروژه‌ها.

او با بیان اینکه ما تفاهم‌نامه ای با شرکت ملی فولاد داریم که قسمتی از منابع را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان  اختصاص دهیم، گفت: قصد داریم برای شرکت‌های دانش بنیانی که در راستای تجاری‌سازی نیازمند پوشش ریسک‌های بالا هستند، شرایط مساعدی فراهم کنیم و در این عرصه به صورت جدی ورود کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید