گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز وطلا؛

بازگشت قیمت سکه به قله/ دلار جا ماند!

کدخبر: ۵۳۶۵۳۰
اقتصادنیوز: قیمت دلار در اولین روز آذر 1401 پایین تر از بازارهای همسایه معامله شد. قیمت طلا و سکه نیز امروز صعودی بود.
بازگشت قیمت سکه به قله/ دلار جا ماند!

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار تهران در چهارمین روز هفته از بازار های مجاور جا ماند.

بازیگران ارزی در اولین روز آذر در هرات و سلیمانیه شاهد رشد قیمت دلار بودند با این حال در تهران اسکناس آمریکایی عقب نشینی کرد و یک کانال پایین آمد.نرخ حواله درهم نیز امروز در مقایسه با روز قبل نوسان محدودی را ثبت کرد.

دلایل افرایش قیمت دلار در هفته گذشته

عقبگرد قیمت دلار در تهران در حالی است که نرخ دلار در هفته های گذشته به دلیل اخبار منفی در مورد به بن‌بست رسیدن مذاکرات برجام، ادامه ناآرامی‌های داخل کشور، تحریم‌های جدید آمریکا و کشورهای اروپایی و بیانیه تند آلمان و فرانسه علیه ایران، نگرانی از انتخابات آمریکا و نیز تصویب دومین قطعنامه شورای حکام علیه ایران آرایش صعودی به خود گرفته بود.

پشت پرده کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر

با یکه تازی اسکناس آمریکایی در بازار ارز تهران نهاد مرکزی بازارساز با قدرت وارد میدان شد و با تاکتیک های خود توانست نرخ دلار را عقب براند.

برخی از معامله گران معتقدند تزریق عرضه توسط بانک مرکزی یکی از دلایل کاهش قیمت دلار در روز های گذشته بوده است. 

از سوی دیگر  پیروزی طرفداران جو بایدن در مجلس سنای آمریکا موجب شد ترس از انتخابات آمریکا تا حدودی کاهش یابد. البته زمزمه هایی درباره احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از پایان ماه نوامبر هم موجب شده بود سرعت رشد دلار کاهش یابد.

در این میان سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران نیز موجب شد خبر احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده بار دیگر در بین معامله گران دلار بار دیگر داغ شود و بازیگران ارزی با احتیاط بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند.

 خبرگزاری های داخلی امروز نوشتند ایران غنی سازی ۶۰ درصد را در فردو شروع کرده است که پیامی سخت و شدید به قطعنامه آمریکایی-اروپایی آژانس بین الملل انرژی اتمی است.

عده ای از معامله گران می گفتند این خبر ممکن است بر سطح تنش های غرب و ایران بیفزاید  با این حال ترس از عرضه سنگین موجب شده بازیگران‌ارزی تهران بی گدار به آب نزنند.

البته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی در واکنش به این خبر گفته این کشور ادعای ایران درباره آغاز غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای «فردو» را تایید نمی‌کند.

دلار

پیشروی قیمت دلار در بازار رسمی

در بازار رسمی هم امروز صرافی ملی که تابلو صرافی ها را دنبال می کند شاهد افزایش قیمت دلار و یورو بود.

بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا 30 هزار و 546 تومان(سی هزار و پانصد و چهل و شش تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا  30 هزار و 853 تومان  (سی هزار و هشتصد و پنجاه و سه تومان) اعلام شد.

همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت یورو دیروز در کانال 30 هزار تومان خرید و فروش شد اما امروز وارد کانال 31 هزار تومان شد.

قیمت خرید یورو امروز  31 هزار و 243 تومان(سی و یک  هزار و دویست وچهل و سه تومان)  و قیمت فروش یورو  31 هزار و 557 تومان  (سی و یک هزارو پانصد و پنجاه و هفت تومان) است.

در بازار متشکل ارزی هم قیمت دلار امروز بالا رفت. هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار یاد شده روز گذشته در محدوده 31 هزار و 364 تومان بسته شد و در بازار امروز در زمان نوشتن این گزارش 31 هزار و600 تومان بود. در واقع قیمت دلار متشکل امروز نسبت به دیروز 140 تومان رشد را نشان می دهد 

رشد قیمت طلا در بازار امروز

بازار جهانی طلا امروز شاهد رشد ۱۲ دلاری قیمت طلا بود.قیمت اونس طلا امروز در محدوده 1748 دلار معامله شد.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار عصر امروز با 1 میلیون و 501هزار و 300 تومان مبادله شد که 6 هزار و 900 تومان افزایش را نشان می دهد.

صعود سکه بازان به قله

سکه بازان هم امروز توانستند به قله تاریخی صعود کنند. قیمت سکه امروز از نیمه کانال 16 میلیون تومان عبور کرد و تا سطح 16 میلیون 600 هزار تومان بالا رفت. به عبارت دیگر فلز گران بهای داخلی در بازار امروز تقریبا 200 هزار تومان گران تر از نرخ بسته شده روز گذشته معامله شد. 

قیمت سکه عصر امروز در محدوده 16 میلیون و 550 هزار تومان به فروش رسید.

برخی از فعالان بازار پیش از این بارها گفته بودند سکه در صورتی که از سطح 16 میلیون و 500 هزار تومان عبور کند، ممکن است با ورود سطح جدیدی از خریداران رو به رو شود.

بخشی از فعالان عنوان می کنند که سطح عرضه فیزیکی در بازار فلز گران بهای داخلی بالا نیست و همین موضوع شده است که قیمت سکه در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید