نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۱۰ آذر

حضور خودروسازان فرانسوی در ایران با خودروهای جدید

کدخبر: ۵۳۸۳۵۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
حضور خودروسازان فرانسوی در ایران با خودروهای جدید

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

درگیری‌ خونبار در خوی + جزئیات

10 آذر 1362؛شرایط وام بدون بهره به‌زودی اعلام می‌شود

دکتر کیانی، مدیرکل بانک ملی کشور اعلام کرد: قانون جدید که هدف آن حذف ربا و تطبیق با احکام اسلامی است، در دنیا بی‌سابقه است.

وی در پاسخ به این سوال که در این سیستم بهره به چه شکلی حل شده است، گفت: در سیستم بانکداری اسلامی وام‌ها به‌صورت قرض‌الحسنه و بدون بهره است که شرایط آن به‌زودی اعلام می‌شود.

وی در مورد وضعیت پس‌اندازها در این سیستم گفت: با اجرای این طرح پس‌اندازها به دو صورت سپرده قرض‌الحسنه و سپرده ثابت که عنوان سپرده سرمایه‌گذاری می‌یابد، خواهد بود و البته برای هر یک از آنها تدابیر تشویقی اتخاذ شده است و امتیازات و جوایزی به آنها تعلق می‌گیرد: مقررات قوانین سیستم بانکداری اسلامی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و  از اول بهمن‌ماه به اجرا درخواهد آمد.

پاسخ به ادعای عجیب اخیر وزیر ارتباطات

خط تولید موتورهای دیزلی ایران در «لیبی» نصب و راه‌اندازی می‌شود

خط تولید موتورهای دیزلی با ظرفیت سالانه 5 هزار دستگاه توسط شرکت موتورسازان ایران در لیبی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

مهندس لطفی، مدیرعامل شرکت موتورسازان مجتمع تراکتورسازی گفت: برای راه‌اندازی این خط در لیبی، تاکنون یک میلیون و یکصد هزار دلار ازسوی شرکت لیبیایی گشایش اعتبار شده است.

وی گفت: تولید نخستین سری موتورهای گازسوز در شرکت موتورسازان آغاز شده است و در نخستین مرحله، قراردادی برای تولید 100 دستگاه موتورهای گازسوز لیفت‌تراک منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت موتورسازان گفت: در هشت ماه گذشته تعداد 7500 دستگاه انواع موتور در شرکت موتورسازان تولید شده که 505 دستگاه آن به کشورهای لیبی، انگلستان و ترکیه صادر شده است.

10 آذر 1382؛ 50 میلیارد دلار در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری می کند

معاون وزیر نفت در همایش امنیت انرژی و چالش‌های نوین گفت: تا سال 2020 میلادی بالغ‌بر 50 میلیارد دلار در بخش نفت ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مهدی میرمعزی افزود: ایران در نظر دارد طی سال‌های آینده به ظرفیت تولید بیش از 7 میلیون بشکه‌ای نفت با قیمت‌های سال 2003 نیاز به 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: تقاضای جهانی انرژی، فاصله سال‌های 2000 تا 2020 میلادی سالانه 1.98 درصد رشد خواهد داشت و این در حالی است که تقاضای باقی نفت رشد متوسط سالانه 1.72 و برای گاز 3 درصد نخواهد بود.

10 آذر 1392؛ افتتاح پل طبقاتی صدر

پل طبقاتی صدر و تونل نیایش به طور رسمی افتتاح شد. افتتاح این پل مدتی به تاخیر افتاد و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح آن گفت که «تحریم ها و نبود بعضی از قطعات برای تکمیل این پل، دلیل این تاخیر بوده است.»

در مراسم افتتاح پروژه صدر-نیایش، علی لاریجانی رئیس‌مجلس، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و همچنین برخی از اعضای شورای شهر حضور داشتند.

سردار سلامی و همچنین برخی از سرداران سپاه در مراسم بهره‌برداری پروژه صدر-نیایش حضور داشتند که عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا گزارشی از عملکرد این قرارگاه در اجرای ساخت پروژه ارائه کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس با بیان اینکه زمان طولانی به یکی از آفت‌های اصلی پروژه‌های عمرانی در کشور تبدیل شده است، افزود: در کشور هم‌اکنون پروژه‌های عمرانی زیادی کلنگ‌زنی شده، اما به علت نبود اعتبارات اجرای این پروژه‌ها با وقفه روبه‌رو شده که به این علت گاهی تکمیل یک بیمارستان حدود 17 سال طول می‌کشد که افزایش زمان در اجرای پروژه‌های عمرانی زمینه افزایش هزینه‌ها و فرسودگی پروژه‌های موردنظر را به‌دنبال دارد.

حضور خودروسازان فرانسوی در ایران با خودروهای جدید

در خلال برگزاری همایش بین‌المللی خودرو، دو شرکت فرانسوی رنو و پژو بیش از دیگر خودروسازان اروپایی و آسیایی حاضر در این همایش، فعال‌تر به نظر می‌رسیدند؛ به‌طوری‌که شرکت رنو حتی در خلال برگزاری همایش مذکور پشت درهای بسته با وزیر صمت و همچنین مدیران عامل دو شرکت خودروسازی به گفت‌و‌گو نشست.

ظاهرا خودروسازان فرانسوی با اعزام مدیران خود به همایش خودرو ایران در تلاشند از فرصت شش ماهه کاهش تحریم‌ها از رقبای خود برای تصاحب بازار ایران پیشی بگیرند، هرچند که در فقدان خودروسازانی همچون فولکس واگن، سوزوکی، کیا و هیوندایی که پیش از این در بازار ایران حضور داشتند و هم‌اکنون برای بازگشت به بازار کشورمان دچار تردید هستند، رقابت بار دیگر بین این دو فرانسوی شکل خواهد گرفت.

در هر حال رنو و پژو بار دیگر به دنبال آن هستند که موقعیت بازار خود را پیش از ورود رقبای دیگر تثبیت کنند.

نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز ضمن تایید مذاکرات خود با مدیران رنو و پژو فرانسه تاکید کرد که رنو و پژو خودروهای جدیدی را با کمک خودروسازان ایرانی به بازار عرضه خواهند کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید