قیمت‌گذاری دستوری مشکلات زیادی ایجاد می کند

بحران جدی تر شد /پس لرزه های مداخله دولت در بازار دارو

کدخبر: ۵۴۰۱۷۹
برای محاسبه قیمت دارو در صنعت داروسازی، از روش‌های مختلفی بهره گرفته می‌شود که عمده‌‌‌‌‌‌‌ترین آن در کشور ما، محاسبه بر مبنای هزینه تمام شده‌است.
بحران جدی تر شد /پس لرزه های مداخله دولت در بازار دارو

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

 بزرگ‌ترین خریدار دارو، دولت و سازمان‌های حمایتی وابسته به دولت هستند. قیمت‌گذار دارو نیز نماینده دولت یعنی وزارت بهداشت است. بنابراین به‌طور طبیعی دولت تمایل دارد با سرکوب قیمت دارو، آن را ارزان‌تر عرضه کند.

مداخله دولتی در حوزه سلامت، باید در بخش بیمه باشد نه قیمت‌‌‌‌‌‌‌گذاری؛ این گزاره‌ای است که در یک پژوهش تحلیلی بدان اشاره شده‌است؛ براین اساس، دولت نباید در بحث قیمت‌گذاری دارو وارد شود و ورود دولت به این حوزه، آفت‌‌‌‌‌‌‌های فراوانی را در صنعت به‌دنبال خواهد داشت.

 برای محاسبه قیمت دارو در صنعت داروسازی، از روش‌های مختلفی بهره گرفته می‌شود که عمده‌‌‌‌‌‌‌ترین آن در کشور ما، محاسبه بر مبنای هزینه تمام شده‌است. در این روش، متوسط سود درنظر گرفته‌شده برای داروسازی ۲۵‌درصد هزینه تمام‌شده داروست که بسیاری از تولیدکنندگان دارو را دچار مشکل کرده و سبب تضعیف شرکت‌های نوپا شده‌است.

قیمت‌گذاری دستوری مشکلات زیادی را در صنعت دارو ایجاد‌کرده‌است؛ این مشکلات عبارتند از: کمبود دارو، عدم‌سرمایه‌گذاری جدید در صنعت دارو، قاچاق معکوس دارو، افزایش سرانه مصرف دارو، از‌دست‌دادن بازارهای صادراتی، اختلال در نظام توزیع دارو و... برخی به قیمت‌گذاری در این صنعت انتقاد دارند و معتقدند مداخله باید در بحث بیمه باشد نه قیمت‌گذاری؛ این افراد برای برون‌رفت از شرایط، راهکارهایی را نیز ارائه می‌دهند. یکی از مهم‌ترین این راهکارها استفاده از مزایده با حضور بیمه‌‌‌‌‌‌‌هاست. به این شکل که بیمه‌‌‌‌‌‌‌ها، به‌عنوان نماینده سمت تقاضا، با تولیدکنندگان دارویی وارد چانه‌زنی می‌شوند. همچنین در کنار این روش، لازم است درباره فهرست داروهای مشمول قیمت‌گذاری تجدیدنظر صورت گیرد و فقط داروهای اساسی موردنیاز جامعه، در صورت نیاز به شیوه کاربردی و مناسب قیمت‌گذاری شود و باقی داروها با توجه به تقاضای بازار و میزان عرضه دارو توسط بازار قیمت‌گذاری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید