پای خریدهای سرمایه ای در میان است

افزایش معاملات مسکن در جنوب تهران

کدخبر: ۵۴۲۹۷۶
علت رشد معاملات در جنوب شهر را باید در افزایش تمایل به سرمایه‌‌گذاری ملکی در این مناطق جست‌وجو کرد.
افزایش معاملات مسکن در جنوب تهران

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

مدیریت شهری مدعی است ساخت‌و‌ساز مسکن در جنوب تهران با ارائه بسته‌های تشویقی جدید توسط تشکیلات موسوم به قرارگاه مسکن به سرمایه‌‌گذاران ساختمانی افزایش پیدا کرده است؛ با این حال هنوز آمار رسمی از تغییر حجم پروانه به تفکیک مناطق پایتخت منتشر نشده است.

در ماهی که گذشت میزان رشد حجم معاملات مسکن در مناطق پایین شهر، از رشد حجم معاملات در شمال شهر تهران بیشتر بوده است، طوری که در این ماه معاملات ملکی در مناطق نیمه جنوبی شهر بیش از ۵۳ درصد رشد کرده است. شهرداری تهران این موضوع را نشات گرفته از فعالیت قرارگاه مسکن و پشتیبانی و تسهیل‌‌گری در ساخت‌و‌ساز با تشکیل این قرارگاه در کنار ابلاغ ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده می‌‌داند. این در حالی است که سهم واحدهای نوساز تا پنج سال ساخت در معاملات آبان ماه ۲۸ درصد بوده که کمتر از نیمی از این مقدار مربوط به واحدهای نوساز و کلیدنخورده آن هم از همه مناطق شهر تهران بوده است.

در ماهی که گذشت ۸‌‌هزار فقره معامله ملکی در پایتخت انجام شده که سهم مناطق نیمه جنوبی تهران شامل مناطق ۹ تا ۲۰ از این معاملات ۳‌‌هزار و ۲۰۰ فقره معادل ۴۰ درصد از کل معاملات پایتخت بوده است.

با فرض اینکه نصاب ۲۸ درصدی معامله آپارتمان‌‌های نوساز تا پنج سال ساخت در کل تهران، در این مناطق نیز صدق کند، طی آبان ماه در مجموع حدود ۹۰۰ واحد مسکونی نوساز و تازه‌‌ساز در این مناطق معامله شده که واحدهای کلیدنخورده و تازه‌‌ساز قاعدتا سهمی کمتر از نصف از کل این معاملات داشته است.

به این ترتیب رشد آمار خرید و فروش ملکی در جنوب شهر را نمی‌توان به برنامه‌های تسهیل‌‌گر شهرداری در قرارگاه مسکن یا حتی مشوق‌‌هایی که اواسط امسال برای کمک به احیای بافت‌های فرسوده ابلاغ شده است، نسبت داد؛ کمااینکه به‌طور متوسط از زمان صدور پروانه تا تکمیل پروژه‌های ساختمانی دست‌‌کم ۱۸ ماه زمان سپری می‌شود.

علت رشد معاملات در جنوب شهر را باید در افزایش تمایل به سرمایه‌‌گذاری ملکی در این مناطق جست‌وجو کرد. اگرچه در نیمه جنوبی تهران خریدهای مصرفی حتی در شرایط رکود متوقف نمی‌شود، اما رشد محسوس آمار معاملات شهر تهران در مناطق نیمه جنوبی را نمی‌توان در حالی که بازار مسکن همچنان درگیر رکود عمیق است، به خریدهای مصرفی نسبت داد. به اذعان فعالان بازار مسکن، ردپای خریدهای سرمایه‌‌ای در این مناطق در ماه گذشته مشهود بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید