رکوردزنی نرخ سود اوراق بدهی دولتی

کدخبر: ۵۴۴۲۸۳
داده های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته های متوالی نرخ سود اوراق اراد تا هفته ها در سه سال گذشته پایین تر از مرز 23 درصد قرار داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روند نرخ سود اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه مسیر صعودی پیدا کرد و در هفته پایانی پاییز در سال ۱۴۰۱ رکورد بی سابقه ای را ثبت کرد. این در حالی است که در هفته های اخیر، در بازار اولیه خرید و فروش اوراق با رکود مواجه شده بود. بررسی عامل این اتفاق می تواند گویای یک ماجرای مهم در بازارهای کشور باشد.

اوراق بدهی دولتی

ماجرای  فروش اوراق بدهی  دولتی در آخر پاییز

طبق داده های وزارت اقتصاد و دارایی در آخر پاییز امسال، حجم خرید  اوراق بدهی دولتی  به بالاترین سطح خود در بازه یک ماه و نیمه رسید. در این مدت، سه هفته هیچ اوراقی از سوی دولت فروخته نشد. 

به طور کلی در حراج دولتی در هر هفته دو دسته مشتری پای ثابت خرید اوراق از دولت هستند؛ بانک ها و بورسی ها. بررسی های آماری نشان می دهد در 6 مرحله گذشته، بانک ها 4 هفته بدون مشارکت داشته و بورسی ها نیز برای 5 هفته متوالی هیچ اوراقی را از دولت نخریده اند.

به عبارت دیگر در آذر ماه سطح مشارکت مشتریان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. تا این که در هفته پایانی آذر به یکباره فروش اوراق بالا گرفته و بانک ها هجوم قابل توجهی به بازار آوردند. علتش را برخی تحلیل گران بالارفتن نرخ سود می دانند.

اوراق بدهی دولتی

رکوردزنی نرخ سود اوراق بدهی دولتی

کلا دو موضوع از جذابیت های اوراق برای مشتریان محسوب می شود. نرخ سود و تاریخ سررسید. هر چه نرخ سود بالاتر باشد مشتریان بازار رغبت بیشتری به انجام معاملات در بازار دارند. در کنار این موضوع، پایین تر بودن تاریخ سررسید اوراق نیز عامل مهم دیگر در جذابیت اوراق قلمداد می شود.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی در این بازه زمانی نشان می دهد در هفته های متوالی نرخ سود اوراق اراد تا هفته ها در سه سال گذشته پایین تر از مرز 23 درصد قرار داشته است.

این در حالی است که نرخ سود اراد 120 دراین هفته برابر با 23.95 درصد و اراد 121 معادل با 23.5 درصد بوده است. اتفاقی که در نهایت سود موثر اوراق بدهی را به 23.75 درصد رسانید. همین موضوع موجب شد تا در این هفته 3 هزار و 225 میلیارد تومان اوراق بدهی از سوی دولت فروش برود. تمام این اوراق را نهادهای مالی خریداری کرده اند. حجمی که در شش هفته منتهی به این مرحله سابقه نداشته است.

بررسی ها نشان می دهد در حداقل سه سال اخیر نرخ سودی نزدیک به 24 درصد به ثبت نرسیده بود. عامل این اتفاق را شنیده های اکو ایران مسیر نرخ سود در سایر بازارهای مالی عنوان می کند.

عامل مهم در رشد نرخ سود

بررسی های سایر اوراق فروخته شده در بازار در ماه های اخیر نشان دهنده آن است که نرخ سود در برخی اوراق معامله شده بالا آمده که به باور برخی تحلیل گران می تواند علت اصلی در کاهش مشارکت مشتریان در بازار اولیه باشد. براساس آمارها، اوراق گام که به تازگی بانک مرکزی آن را منتشر کرده نرخ سودی فراتر از 30 درصد داشته است.

در کنار آن برخی اوراق معامله شده در بازارثانویه و در  بورس  نیز نرخ سودی بالاتر از 27 درصد رقم زده اند. نرخ هایی که به مراتب بالاتر از بازار اولیه بوده است. به همین علت برخی تحلیلگران تصور می کنند رشد نرخ سود در سایر اوراق می تواند دلیل اصلی در رکود بازار اولیه اوراق بدهی در این مدت باشد. موضوعی که در نهایت سیاست گذار را مجاب کرده نرخ سود را بالا برده و به رکورد خود برساند؛ یعنی 24 درصد.

اوراق بدهی دولتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید