هتریک بانک مرکزی در مرز 100 همت

عبور از خط قرمزها در یک بازار مهم

کدخبر: ۵۴۵۹۱۴
تابلوی آماری بانک مرکزی از نیمه آذر ماه به بعد خبر از رکوردزنی های جدید داشت. رکوردهایی که خط قرمز شیشه ای بازار را شکست.
عبور از خط قرمزها در یک بازار مهم

به گزارش اقتصادنیوز، سقف شیشه ای معاملات بانک مرکزی در هفته های سال جاری همواره در مرز 70 همت قرار داشته و بالاترین سطح آن 95 همت بود. در هفته های اخیر این سقف شیشه ای معین شده از سوی بانک مرکزی شکسته شده و در سطح 100 همت قرار گرفته است. اتفاقی که می تواند به باور برخی موجب آزاد سازی تورم در کشور شود.

اتفاق مهم در بازار باز نیمه آذر 

بازار باز در نیمه آذر با یک اتفاق مهم روبرو شد و سنتی جدید را بانک مرکزی در این بازار پی ریزی کرد که البته عاملش نقدینگی بانک ها بود.

زمانی که پول در نظام بانکی کم می شود و بانک ها کسری به بار می آورند استقراض ها شدت می گیرد. استقراضی که نقش مهمی را در متغیرهای کلان اقتصادی ثبت می کند.

خط قرمزها در بازار باز شکست

در همین رابطه بانک مرکزی دو بازار را به صورت هفتگی رصد می کند تا بتواند کسری بانکی را ترمیم کند. آن چه که در آن بانک مرکزی به صورت میان مدت فعالیت می کند و در معاملاتش اختیار تام دارد، بازار باز است.

تابلوی آماری بانک مرکزی از نیمه آذر ماه به بعد خبر از رکوردزنی های جدید داشت. رکوردهایی که خط قرمز شیشه ای بازار را شکست.

بازار باز

هتریک بانک مرکزی در مرز 100 همت

سه هفته است که بانک مرکزی در مجموع هر هفت روز، تزریق پول در بازار را در فراتر از حجم 100 هزار میلیارد تومان ثبت می کند. نهادهای مقروض در این بازار اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه می کنند و بانک هم به تناسب سیاست های کلان و نقدینگی بانکی با میزان دلخواه و نرخ سود مشخص موافقت می کند.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی در این مدت نشان می دهد از نیمه آذر ماه تزریق پول در بانک ها از ناحیه بازار باز 105 همت بوده است. در هفته بعد این رقم به 103 هزار و 350 میلیارد تومان رسیده و در هفته منتهی به 5 دی ماه معادل با 101 هزار و 90 میلیارد تومان رقم خورد.

تزریق های میان مدتی که عموما در جهت مدیریت استقراض بانک ها و جلوگیری از رشد تورم در کشور بوده اکنون سطوح بالای آن می تواند خود عاملی فزاینده در این معاملات شمرده شود. چرا که مانده نقدینگی در بازار باز خود یکی از عوامل پایه پولی شمرده می شود و بالا رفتن آن تاثیری فزاینده را بر تورم می گذارد.

این موضوع اکنون در هفته های صد هزار میلیاردی بازار باز محسوس تر بوده و برخی کارشناسان را نگران از رشد تورم از مسیر بازار باز کرده است. این در حالی است که نرخ سود در این بازار اندکی پایین آمده ولی غالبا در مرز 21 درصد ثابت باقی مانده است.

نرخ سود ثابت در بازار باز 1401

باوجود آن که تقاضای بانک ها در بازار باز بالارفته اما نرخ سود که به نوعی هزینه استقراض بانک ها در این بازار تلقی می شود همچنان در مرز 21 درصد ثابت باقی مانده است. داده های آماری بانک مرکزی نشان می دهد تنها در یک هفته نرخ سود در بازار باز اندکی پایین آمده و در 20.8 درصد قرارگرفته اما دوباره این رقم جهش پیدا کرده و در مرز 21 درصد به ثبت رسیده است. موضوعی که به باور برخی از کارشناسان می تواند مازاد تقاضا در نظام بانکی ایجاد کرده و خود عامل تورم زایی بالاتر در این نهاد شود.

بازار باز

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید