ارزیابی نقدینگی در آذر ۱۴۰۱

موتور تورم آذر روی دور 6 هزار!

کدخبر: ۵۴۷۹۰۲
اقتصادنیوز: نقدینگی در پایان آذر با 1.7 درصد افزایش به 5 هزار و 907 همت رسیده ونزدیک به 6 هزار همت به ثبت رسیده است. طبق آمارها سرعت رشد نقدینگی در کشور کمی کمتر از آمارهای پیشین به ثبت رسیده است. سخنگوی دولت این کاهش را مهم ارزیابی کرده و به نوعی ریشه در اقدامات اخیر بانک مرکزی در خصوص خاموشی یکی از مهم ترین موتور های تورمی می داند.
موتور تورم آذر روی دور 6 هزار!

به گزارش اقتصادنیوزخاندوزی اخیرا رقمی را از وضعیت نقدینگی منتشر کرده که ادامه محسابات این شاخص ترسیم دقیقتری را از وضعیت این موتور مهم تورم ساز درکشور به تصویر می کشد.

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در نشست خبری امروز (سه شنبه 20 دی ماه) با خبرنگاران در رابطه نقش دولت در مدیرت بدهی ها و شاخص های کلان اقتصادی عنوان کرد، کسری بودجه تا پایان سال به صفر می‌رسد. وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای مدیریت در حوزه تقاضا و کنترل نقدینگی یادآور شد: در پایان آذر ماه امسال میزان رشد نقدینگی کشور 33.4 درصد در دوره 12 ماهه بوده که 7 درصد کمتر از شهریور ماه 1400 است که دولت شروع به کار کرد و یک درصد کمتر از ماه پیش از خود است؛ این ارقام در مجموع نشان می دهند اقدامات بانک مرکزی در حوزه مدیریت خلق پول و نقدینگی از طرف تقاضا هم کمک می کند تا خاموشی یکی از موتورهای مهم تورم را دنبال کنیم.

اما ادامه بررسی ها‌ی آماری ارزیابی می کند تا چه میزان نقدینگی درکشور کنترل شده است؟

نقدینگی

کاهش سرعت رشد ماهانه نقدینگی درآذر 1401

طبق آمار اعلام شده از سوی خاندوزی، در سومین ماه پاییزی امسال حجم نقدینگی در کشور برابر با 5 هزار و 907 هزار میلیارد تومان به دست آمده که نسبت به ماه قبل خود در حدود 100 همت بیشتر شده است.

بررسی رشد ماهانه در این مدت نشان می دهد افزایش ماهانه نقدینگی در این برهه از زمان معادل با 1.7 درصد بوده و از ماه قبل خود تقریبا 0.6 واحد درصد کمتر شده است.

نقدینگی

بررسی نقطه ای این شاخص نیز نشان می دهد در دوازده ماه منتهی به آذر ماه سطح نقدینگی در کشور، حدودا هزار و 479 همت بیشتر شده که معادل با 33.4 درصد بوده است. پیش از این بر اساس داده های بانک مرکزی، رشد نقدینگی برابر با 34.5 درصد بوده و در این ماه تقریبا 1.1 واحددرصد از آن کاسته شده است.

در نهایت جمع بندی آماری از این شاخص نشان می دهد، مسیر رشد نقطه ای و ماهانه نقدینگی نزولی بوده و سطح نقطه ای رشد نقدینگی کمترین میزان را در سال جاری داشته است.

این در حالی است که طبق داده های بانک مرکزی تا پایان آبان ماه روند پایه پولی در کشور همچنان صعودی بوده و ثبت 34.6 درصدی این شاخص نشان می دهد اوضاع در سمت دیگر هسته تورم ساز درکشور، همچنان خطرناک بوده است. باید دید آیا این کاهش آماری در آذر ماه پایه پولی هم به چشم می خورد یا خیر؟ 

نقدینگی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید