بررسی قیمت دلار در هفته سوم بهمن 1401؛

خروج ریال از بازار دلار /مقصد؛ بازار خودرو!

کدخبر: ۵۵۴۶۶۲
اقتصادنیوز: یکی از نکات مهم هفته دوم‌ و سوم بهمن نزدیک شدن نرخ دلار آزاد و رسمی بود. معامله‌گران تصور می‌کردند بازارساز در دوران دهه فجر اجازه رشد قیمت را نخواهد داد و به همین دلیل ترجیح دادند اقدام به خرید معناداری نکنند.
خروج ریال از بازار دلار /مقصد؛ بازار خودرو!

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزهای پایانی هفته دوم بهمن حسین امیرعبداللهیان با وزیر خارجه قطر دیدار و گفتگو کرد.«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» گفته بود حامل پیام آمریکا برای تهران هستم.

همین دیدار باعث شد عده ای از معامله گران‌تا حدودی در خرید و فروش ارز احتیاط کردند.آن ها تصور می‌کردند این پیام ممکن است گره برجام را تا حدودی باز کند و موتور مذاکرات هسته ای که مدت هاست خاموش شده دوباره روشن شود.

نوسانات دلار در دهه فجر

از سوی دیگر یکی از نکات مهم هفته دوم‌ و سوم بهمن نزدیک شدن نرخ دلار آزاد و رسمی بود. معامله‌گران تصور می‌کردند بازارساز در دوران دهه فجر اجازه رشد قیمت را نخواهد داد و به همین دلیل ترجیح دادند اقدام به خرید معناداری نکنند.

در روز پنجشنبه ۱۳ بهمن دلار تا حدودی رشد را ثبت کرد.

بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل رشد اسکناس آمریکایی در تهران ناشی از رشد قیمت درهم و دلار در هرات بود. البته سیگنال های منفی آمریکا در مورد برجام و... در رشد دلار بی تاثیر نبود.

در هفته سوم بهمن معامله گران دلار در انتظار ناخدا بودند. معامله گران تصور می کردند با ورود ناخدا  نرخ دلار نزولی می شود  با این حال ناخدا نیامد و قیمت دلار کاهشی نشد.

در روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه انتظارات تورمی و... باعت شد که نرخ دلار صعودی شود با این حال در هجدهمین روز بهمن نرخ دلار در تهران ۳۰۰ تومان اصلاح شد.

دلار

مجوز بهارستان به بانک مرکزی

در هفته سوم بهمن یکی از خبرهای مهم بازار ارز، ارائه مجوز بهارستانی ها به بانک مرکزی بود.

نمایندگان مجلس به بانک مرکزی برای مداخله در بازار و خرید و فروش ارز  مجوز رسمی دادند .نمایندگان مجلس با اصلاح برخی مواد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند و در این راستا به بانک مرکزی اجازه دادند برای تحقق سیاست‌های ارزی خود، در بازار ارز مداخله و نسبت به خرید و فروش ارز یا اوراق ارزی اقدام کند.پیش از این نیز محمد رضا فرزین رئیس بانک مرکزی از مداخله ارزی و نرخ سازی در بازار ارز خبر داده بود.تحلیلگران ارزی می گفتند با این مجوز سایه بازار ساز در بازار سنگین تر خواهد شد.

خروج ریال از بازار دلار به سمت خودرو

در روز ۱۹ بهمن نرخ دلار در تهران نسبت به روز ۱۸ بهمن ثابت ماند.برخی از معامله گران می گفتند  یکی از مقاصد اصلی خروج پول از بازار دلار به سمت بازار رقیب یعنی خودرو صورت گرفته است و خودرویی‌ها به راحتی با ویترین محصولات خود در بازار کالا و بخشی خارج از بورس کالا این منابع را جذب می‌کنند. عده ای از معامله گران می گفتند خودرو، دلار را زیر گرفت.

دلار و خودرو

ردپای مذاکرات هسته ای در بازار ارز

اما در بیستمین روز بهمن نرخ دلار صعودی شد.بخشی از معامله گران تصور می کردند در صورتی که مذاکرات تا ابتدای سال بعد از سر گرفته نشود، کار بازارساز برای مدیریت قیمت دلار بسیار دشوار خواهد بود و تقاضا برای خرید ارز بیشتر خواهد شد. 

بازار احساس می کند که بدون توافق هسته ای، سطح فشارهای آمریکا و اروپا به اندازه ای سنگین خواهد شد که بازارساز برای تامین ارز مورد نیاز معامله گران دچار مشکل خواهد شد و جا به جایی ارزی نیز با دشواری های بیشتری صورت خواهد گرفت.

 اثر تنش میان ایران و آژانس در بازار دلار

برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند علاوه بر سیگنال صعودی نرخ درهم و دلار تداوم تنش میان ایران و آژانس انرژی اتمی بر سر فعالیت هسته‌ای ایران در فردو؛ موجب شده انتظارات برای اسکناس آمریکایی در تهران صعودی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید