نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24بهمن

تشریح سرمایه‌گذاری سپاه پاسداران در فعالیت‌های اقتصادی

کدخبر: ۵۵۴۹۲۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تشریح سرمایه‌گذاری سپاه پاسداران در فعالیت‌های اقتصادی

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 بهمن 1352؛ عربستان شرکت نفت «آرامکو» را ملی می‌کند

روزنامه «کریسچن ساینس مونیتور» از قول خبرنگار خود در واشنگتن گزارش داد که عربستان سعودی به‌زودی تقاضا خواهد کرد که به میزان 100 درصد مالک اموال و عملیات شرکت نفت آرامکو شود. در صورتی که این تقاضا مورد قبول قرار گیرد،‌ بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت در جهان در ید مالکیت کشور ملک فیصل پادشاه عربستان سعودی قرار خواهد گرفت.

طبق اطلاعاتی که به‌دست آمده است چهار شرکت نفتی که مشترکا صاحب آرامکو هستند احتمالا تحت شرایطی با استملاک کامل آن به وسیله عربستان سعودی موافقت خواهند کرد. ازجمله بنابر گزارش‌هایی که به دست آمده دولت عربستان سعودی در نظر دارد تولید نفت خود را تا آنجا افزایش دهد که بتواند نفت خام را با قیمت و شرایط موردنظر خودش بفروشد و علاوه‌بر این احتیاجات مشتریان سنتی و قدیمی آرامکو را نیز ارضا کند.

مطالعه احداث مترو در تهران آغاز شد

برای مطالعه طرح مترو تهران مبلغ 20 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شد و ارزیابی این مساله به شورای عالی نظارت بر گسترش شهر تهران محول گردید.

کارشناسان لزوم و تسریع آغاز ساخت مترو تهران را با تاکید یادآوری می‌کنند و مهندسان ترافیک اعلام کرده‌اند که در صورت تاخیر ساخت مترو ترافیک تهران با بن‌بست روبرو خواهد شد.

مطالعات مقدماتی در زمینه مترو تهران به وسیله کارشناسان فرانسوی انجام شده و آنها مترو چهار خطی را که مبدا و مقصد خطوط آن شمال، جنوب و مرکز و شرق و غرب تهران را به هم متصل می‌کند برای شهر تهران پیشنهاد کرده‌اند.

مهندسان ترافیک قبلا ایجاد خطوط ترن برقی بین تهران و شمیرانات را در مسیر دو جاده و همچنین خط مونوریل را در اطراف تهران پیشنهاد کرده‌اند و عقیده دارند که در صورت ایجاد این خطوط بار ترافیک تهران سبک شده و از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

24 بهمن 1362؛ پالایشگاه عظیم و مدرن خانگیران آغاز به کار کرد

صبح دیروز پالایشگاه گاز خانگیران واقع در منطقه سرخس خراسان که در نوع خود از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پالایشگاه‌های جهان است با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خامنه‌ای ریاست‌جمهوری، مهندس محمد غرضی وزیر نفت، حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ طبسی نماینده امام و تولید آستان قدس رضوی، آیت‌الله شیرازی امام جمعه مشهد، حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، محلی و مسوولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز افتتاح شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خامنه‌ای هنگام بازدید از اطاق فرمان طی سخنان کوتاهی گفت: افتتاح این پالایشگاه از دو جهت باید حائز اهمیت باشد؛ یکی آنکه در خدمت مستضعفین قرار گیرد و دیگر اینکه آنچنان محکم‌کاری و رعایت ملاحظات همه جوانب شده باشد که هیچ‌گونه مشکلی برای مسوولان ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خامنه‌ای در قسمت دیگری از سخنان خود یادآور شد: کشور اسلامی ایران برای اولین بار استفاده از منابع نفت را در راه درست و صحیح آن و در راه اعتلای اسلام به کار برده و می‌برد در صورتی که حکام کشورهای مستضعف صاحب نفت این منابع را به نفع دشمنان خود به کار می‌برند.

وی افزود: نفت ماده‌ای است که یک روزی به پایان خواهد رسید و آن روز است که معلوم می‌شود که کدام یک از کشورهای صاحب نفت این ماده حیاتی را در راه سازندگی قرار داده‌اند. دولت‌های غرب خود را با نفت ما دارند می‌سازند و خود را برای ایام بی‌نفتی آماده می‌کنند و به تکنیک‌هایی مجهز می‌شوند که بتوانند خود را در آینده از نفت و گاز بی‌نیاز کنند.

من اعلام می‌کنم که این سلاح نفت باید همچنان علیه دشمنان اسلام و با قدرت تمام ادامه پیدا کند.

24 بهمن 1372؛ کلیات لایحه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصویب شد

لایحه «حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» در دستورکار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پس از بحث‌های نمایندگان مخالف و موافق و توضیحات مخبر کمیسیون امور بازرگانی و توزیع و نماینده دولت، کلیات آن به رای نهاده شد و به تصویب رسید.

در گزارش توجیهی کمیسیون امور بازرگانی و توزیع، هدف از تدوین این لایحه، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، تضمین اجرای مقررات استاندارد، مقابله با اخلال در عرضه کالاها، پیشگیری از احتکار و افزایش قیمت‌ها و قانونمند شدن نظام تولید، توزیع، فروش و مصرف اعلام شده است.

تشریح سرمایه‌گذاری سپاه پاسداران در فعالیت‌های اقتصادی

سردار سرتیپ محسن عبداللهی، رئیس سازمان اقتصادی و بازرگانی بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی عملکرد و فعالیت‌های این سازمان را در دوران بازسازی کشور تشریح کرد و گفت: این سازمان سالانه 10 میلیارد ریال سوددهی دارد که سود حاصله صرف امور رفاهی و تامین مسکن پرسنل سپاه می‌شود.

سردار سرتیپ عبداللهی با اشاره به اینکه سازمان اقتصادی بنیاد تعاون سپاه با تصویب اساسنامه آن ازسوی مقام معظم رهبری فعالیت خود را از سال 70 آغاز کرده است و گفت: هدف اصلی فعالیت این سازمان در امور اقتصادی در راستای سیاست نظام جمهوری اسلامی است تا در دوران صلح در بازسازی کشور بتواند به دولت کمک کند.

وی گفت: این سازمان 6 پروژه ملی و صنعتی و 10 پروژه بازسازی و عمرانی را در مناطق جنگی تقبل کرده است و مهم‌ترین کار این سازمان تولید و تامین مواد پروتئینی است و امروز سهم بسزایی در تولیدات برنج، گندم، گوشت، غلات و... در کشور را داشته است. در همین راستا ناوگان حمل و نقل خود را تقویت کرده است.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی و صنعتی پروژه صنایع شیلانی خلیج فارس (چابهار) در جنوب کشور است که 3 کارخانه کنسرو و تن ماهی و عمل‌آوری ماهی است.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیای مکانیزه است نه برگشت به عصر حجر گفت: مجتمع صنایع غذایی مائده به‌منظور بسته‌بندی مدرن مواد غذایی با تولید 20 میلیون کنسرو و بسته‌بندی مواد غذایی در سال، برای نخستین‌بار در کشور در امر بسته‌بندی مواد غذایی حرکت نوینی را آغاز می‌کند.

جمهوری آذربایجان 200 میلیون کیلووات ساعت برق از ایران می‌خرد

جمهوری آذربایجان طی سال‌جاری میلادی 200 میلیون کیلووات ساعت برق از جمهوری اسلامی ایران خریداری می‌کند.

این تصمیم در جلسه روز جمعه هیات وزیران جمهوری آذربایجان به‌منظور تامین انرژی در جمهوری خودمختار نخجوان اتخاذ شد.

رادیو باکو افزود: هیات وزیران همچنین برای بهبود وضع اقتصادی نخجوان تدابیر فوری و زمانبندی‌شده اتخاذ کرد.

24 بهمن 1392؛ خروج اقتصاد ایران از رکود

به فاصله یک هفته پس از انتشار گزارش بانک جهانی از وضعیت اقتصاد خاورمیانه که در آن چشم‌انداز اقتصاد ایران مثبت ارزیابی شده بود، صندوق بین‌المللی پول نیز وضعیت میان‌مدت اقتصاد ایران را رو به بهبود ارزیابی کرد. کارشناسان صندوق بین‌المللی پول که به‌منظور تهیه گزارش از وضعیت اقتصادی و سیاست‌های پولی و ارزی و انجام مشاوره سالانه «ماده 4» به ایران سفر کرده بودند در گزارشی اعلام کردند: علائم رکود در حال کمرنگ شدن است و این امر می‌تواند برای آینده کشور امیدبخش باشد. گزارش کارشناسان صندوق و بانک جهانی انعکاس وسیعی در جامعه بین‌الملل دارد و در تعیین سیاست‌های شرکای تجاری درخصوص مبادلات تجاری فیمابین و سرمایه‌گذاری در کشور نقش بسیار موثری ایفا می‌کند.

هر دو نهاد مهم اقتصادی در جهان با مثبت ارزیابی کردن توافق ایرن و 1+5 در زمینه هسته‌ای از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی دفاع کرده و بر تداوم آن تاکید کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید