نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17 اسفند

رشد اقتصادی 8 درصد دیگر کافی نیست

کدخبر: ۵۵۹۴۲۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
رشد اقتصادی 8 درصد دیگر کافی نیست

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 اسفند 1372؛ کره جنوبی پنجمین تولیدکننده اتومبیل در جهان

انتظار می‌رود کره جنوبی در سال 1994 میلادی با تولید 2.4 میلیون خودرو که 17 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش خواهد داشت، به پنجمین تولیدکننده بزرگ اتومبیل در جهان مبدل شود.

کره جنوبی در سال 1993 میلادی با تولید 2.05 میلیون خودرو، پس از ژاپن، آمریکا، آلمان، فرانسه و کانادا در جایگاه ششم قرار گرفت.

مقامات اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل کره جنوبی گفتند، این افزایش تولید ناشی از افزایش فروش خودرو در خارج از کشور است که دلیل آن پایین بودن نسبی بهای اتومبیل‌های ساخت کره‌جنوبی نسبت به اتومبیل‌های ژاپنی است.

17 اسفند 1382؛ تصویب دوفوریت لایحه برداشت 1.5 میلیارد از حساب ذخیره ارزی

لایحه الحاق 3 تبصره به ماده یک قانون اصلاح ماده 60 و جدول شماره 2 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر برداشت 1.5 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی و تخصیص آن به انجام طرح‌های عمرانی که تا پایان امسال باید به بهره‌برداری برسد، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با تصویب این پیشنهاد، نمایندگان موافقت کردند که این لایحه در جلسه علنی آینده مورد بررسی قرار گیرد.

به موجب این لایحه، دولت می‌تواند در سال 1383 تا مبلغ 2 میلیارد و 923 میلیون دلار برای جلوگیری از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی و همچنین بازپرداخت بدهی سررسید شده مربوط به وام‌های ارزی دریافتی دولت در سال‌های 1381 تا 1378 از موجودی حساب ذخیره ارزی استفاده کند.

دولت اجازه دارد در سال آینده تا مبلغ 100 میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برای  اجرای طرح‌های عمرانی صنعتی و تولیدی بخش دفاع برداشت کند.

تولید سمند در سوریه قطعی شد

شورای عالی سرمایه‌گذاری سوریه به ریاست نخست‌وزیر این کشور، موافقتنامه طرح ساخت و راه‌اندازی خط تولید خودروی سمند توسط ایران‌خودرو در دمشق را تصویب کرد.

این شورا در نشست هفته گذشته خود اجرای 183 طرح به ارزش 300 میلیون دلار ازجمله تولید خودروی سمند در روسیه را که موافقتنامه آن 20 روز پیش امضا شده بود، مورد تصویب قرار داد.

راه‌اندازی خط لوله سمند در سوریه توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو با همکاری دو شرکت سوری الهندسیه (وابسته به وزارت صنایع روسیه) و شرکت خصوصی السلطان سوریه انجام خواهد شد.

مجتبی شیواپور قائم‌مقام گروه صنعتی ایران‌خودرو، خلیل العبد مدیرعامل شرکت السلطان و زیاد قطینی مدیرعامل شرکت الهندسیه تفاهم‌نامه ساخت خط تولید سمند در سوریه را اواخر بهمن ماه همزمان با سفر دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری به دمشق امضا کردند.

گفتنی است، کارخانه خط مونتاژ بدنه و رنگ خودروی سمند با سرمایه اولیه 70 میلیون دلار در نزدیکی شهر دمشق ساخته خواهد شد و ظرفیت آن در مرحله اول 5 هزار دستگاه در سال خواهد بود.

گروه بهمن و ایران‌خودرو به‌دنبال خرید کرمان‌خودرو هستند

در شرکت خارجی دایملر کرایسلر و فولکس واگن در صدد ورود به بازار ایران هستند که در این میان قرارداد فولکس واگن و شرکت کرمان خودرو نهایی شده است.

در همین حال اخبار گوناگونی نیز در مورد شرکت کرمان‌خودرو و احتمال خرید یا ادغام آن توسط خودروسازان عمده کشور شنیده می‌شود و مسوولان ایران‌خودرو نیز رسما از قصد خود برای خرید کرمان‌خودرو سخن گفته‌اند. همچنین گفته می‌شود شرکت بهمن نیز برای ادغام با کرمان‌خودرو و ایجاد شرکت بزرگ‌تر ابراز آمادگی کرده‌اند.

17 اسفند 1392؛ رشد اقتصادی 8درصد دیگر کافی نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصویری رسمی از اقتصاد ایران را پیش‌روی نمایندگان مجلس خبرگان گذشت. علی طیب‌نیا با حضور در این مجلس به تشریح میراث به جا مانده از دولت قبل پرداخت و به رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد در سال 91 اشاره کرد و این رشد را مترادف عقب‌ماندگی از اهداف سند چشم‌انداز توسعه دانست. وی لازمه رسیدن به اهداف این سند را رسیدن به رشد اقتصادی 8 دصدی در سال‌های گذشته دانست و با اشاره به محقق نشدن این میزان رشد از برآوردهایی خبر داد که نشان می‌دهد برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز در سال‌های آینده حداقل به رشد 11 درصدی نیاز داریم.

طیب نیا همچنین در این اجلاس، تصویری از وضعیت بیکاری را نیز به خبرگان ارائه کرد و گفت: رشد منفی 5.8 درصدی در شرایطی رخ داده که ما با یک جمعیت جوان و جویای کار روبه‌رو هستیم. به گفته وزیر اقتصاد، در سال‌های 1385 تا 1390 سالانه حدود 14 هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه شده و این در شرایطی است که طی سال‌های 1380 تا 1385 سالانه باید 695 هزار نفر به تعداد شاغلان افزوده می‌شد.

همه اینها در حالی است که آمار ایجاد شغل در سال 1390 منفی 200 هزار نفر بوده است؛ یعنی در آن سالانه تنها شغل جدیدی ایجاد نشده بلکه 200 هزار نفر شاغلان هم شغل خود را از دست داده‌اند و این وضعیت در سال 1391 از این هم بدتر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • رهبر انقلاب اسلامی در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تبیین کردند:

      اقتصادنیوز: رهبر انقلاب علت متفاوت بودن اهمیت آموزش‌وپرورش با دیگر دستگاه‌ها را تربیت منابع انسانی برشمردند و گفتند:…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید