نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27 اسفند

بانک مشترک ایران و بحرین ایجاد می‌شود

کدخبر: ۵۶۱۹۵۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
بانک مشترک ایران و بحرین ایجاد می‌شود

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 اسفند 1352؛ اخطار ایران درباره افزایش قیمت نفت

12 کشور عضو اوپک در وین تصمیم گرفتند که قیمت نفت را در سه ماهه دوم سال جاری در سطح کنونی تثبیت کنند و اجازه ندهند که کاهش یا افزایش در آن حاصل شود.

دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی ایران و رئیس کنفرانس فوق‌العاده اوپک در وین اخطار کرد که اگر کشورهای باختری برای مهار کردن تورم اقدام نکنند، قیمت نفت در اول ژوئیه آینده باز هم افزایش خواهد یافت.

آموزگار خاطرنشان کرد که تصمیم مثبت سه ماهه قیمت را اوپک برای این اتخاذ کرد است که یکبار دیگر حسن‌نیت خود را نشان دهد.

آموزگار یادآوری کرد که به شهادت مطالعات انجام‌شده به وسیله سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که 24 کشور باختری در آن عضویت دارند رشد سالانه تورم در کشورهای صنعتی 12 درصد است. این امر افزایش بیشتر قیمت نفت را توجیه می‌کند.

وی اخطار کرد که اگر ظرف سه ماه آینده شاخص تورم ظرف سه ماه آینده شاخص تورم در کشورهای باختر بیش از 12 درصد افزایش یابد، اوپک چاره‌ای نخواهد داشت جز آنکه متقابلا قیمت نفت را در سه ماهه دوم سال جاری گران کند.

وزیر دارایی ایران گفت: ما سه ماه قبل برای یک تن شکر 350 دلار پرداخت می‌کردیم، ولی اکنون 625 دلار می‌پردازیم در صورتی که اوضاع به همین شکل ادامه یابد بدیهی است که قیمت نفت نیز بالا خواهد رفت.

اعراب به تحریم نفتی آمریکا پایان دادند

وزیران نفت 9 کشور عرب که در وین اجتماع کرده بودند، دیروز دو جلسه تشکیل دادند و در پایان دومین جلسه شیخ احمد زکی یمانی اعلام کرد که اعراب با رفع تحریم نفتی آمریکا از امروز موافقت کرده‌اند.

اولین جلسه دیروز وزیران نفت 9 کشور عرب پیش از ظهر تشکیل شد و بدون آنکه در آن نتیجه‌ای به نفع رفع تحریم نفتی آمریکا و یا علیه این کار گرفته شود، خاتمه یافت.

دومین جلسه که سه ساعت طول کشید، عصر دیروز تشکیل شد. در پایان این جلسه بود که شیخ احمد زکی‌یمانی به خبرنگاران اعلام کرد که کشورهای عرب تولیدکننده نفت در مورد پایان دادن به تحریم نفتی آمریکا به توافق کامل رسیده‌اند.

یمانی شرایط و جزئیات این توافق و نحوه اجرای آن را ذکر نکرد.

یمانی اظهار کرد که وزیران نفت کشورهای عرب در جلسه خود در وین کاملا توافق کردند که به تحریم نفتی آمریکا پایان دهند.

27 اسفند 1362؛ کوپن کمک‌های غیرنقدی در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد

شرکت‌های تعاونی مصرف برای توجیه دقیق‌تر مواد آیین‌نامه کمک‌های غیرنقدی به کارمندان شاغل و بازنشسته دولت و چگونگی توزیع این کمک‌ها که اخیرا به هیات‌وزیران ارسال شده است به یک رشته بررسی پرداخته‌اند.

امروز مقامات مسوول تایید کردند آیین‌نامه اجرایی کمک‌های غیرنقدی ظرف چند روز آینده در هیات دولت به تصویب خواهد رسید و به احتمال قوی حداکثر تا اوایل اردیبهشت‌ماه به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ابلاغ می‌شود و کوپن یا کارت‌های مخصوص شرکت‌های تعاونی مصرف در اختیار کارمندان قرار خواهد گرفت.

کمک‌های قیدشده در این آیین‌نامه 5 نفر از اعضای هر خانواده را شامل خواهد شد که به جز کارمند و همسر او، سه نفر دیگر از افراد تحت تکفل کارمند را نیز دربرمی‌گیرد. کمک‌ها ماهانه و یا هر سه ماه یک بار خواهد بود.

کمک‌های غیرنقدی شامل مایحتاج ضروری کارمند از قبیل برنج، روغن، چای، قند و شکر می‌باشد.

27 اسفند 1382؛ مجمع تشخیص مصلحت اجازه برداشت 5 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی را دارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: مجمع تشخیص مصلحت به دولت اجازه داد مبلغ 5 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

محسن رضایی افزود: دولت لایحه دو فوریتی به میزان برداشت 4.5 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی را به مجلس پیشنهاد کرده بود.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز دو میلیارد دلار به آن اضافه کرد که این مساله مورد اختلاف قرار گرفت و شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی و سیاست‌های کلی کشور دانست.

رضایی تاکید کرد: در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر برداشت 5 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی توافق حاصل شد و از دو میلیارد دلاری که مجلس اضافه کرده بود، با 500 میلیون دلار موافقت شد تا از حساب ذخیره ارزی به بانک کشاورزی بابت بدهی‌های دولت به این بانک پرداخت شود.

بانک مشترک ایران و بحرین ایجاد می‌شود

در جلسه شورای اداری استان فارس در محل استانداری، اعضای شورای ایران و بحرین در حضور معاون استاندار و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران توافق کردند به زودی بانک مشترک ایران و بحرین در تهران و سپس شیراز ایجاد شود.

هیات 9 نفره اعضای عالی‌رتبه و رئیس اتاق بازرگانی بحرینی که از روز پنج‌شنبه پیش به شیراز سفر کرده‌اند، در جلسه شورای اداری استان با همتایان خود، رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایرن و استان فارس توافقنامه‌ای امضا کردند.

توافقنامه 12 بندی مورد اشاره پس از تشکیل شورای ایران و بحرین تنظیم شده و مهم‌ترین فرازهای این توافقنامه ایجاد بانک مشترک ایران و بحرین، شرکت کشتیرانی ایران و بحرین، ایجاد نمایشگاه دائمی از محصولات دو کشور در کشور مقابل، تسهیل در صدور روادید تجاری و آسانی‌ تردد بازرگانان بین دو کشور دوست و مسلمان، ایجاد هتل توسط گروه بحرینی در استان فارس و گسترش صنعت گردشگری بین دو کشور می‌باشد.

27 اسفند 1392؛ روس‌ها در لیست تحریم غرب

وزیر امور خارجه لیتوانی که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا برعهده دارد، اعلام کرد که در نشست دیروز وزیران خارجه این اتحادیه 21 مقام اوکراینی و روسی تحریم شده‌اند. 13 نفر از افراد تحریم‌شده، روسی و هشت نفر دیگر اوکراینی هستند. اقدام اتحادیه اروپا در واکنش به نتایج رفراندوم کریمه مبنی‌بر پیوستن این سرزمین به کشور روسیه انجام گرفته است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل ممنوعیت مسافرت این افراد به کشورهای عضو و همچنین توقیف دارایی‌های آنهاست.

همزمان دولت ایالات‌متحده نیز در اقدامی هماهنگ با اتحادیه اروپا در واکنش به نتایج این رفراندوم با تنها چند ساعت تاخیر، دستور تحریم‌ برخی مقامات ارشد روسیه را صادر کرد.

شخصیت‌های موردتحریم، حلقه افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین هستند که دستور توقیف اموال و دارایی‌ها و ممنوعیت صدور ویزا برای آنها به امضای شخص اوباما رسیده است.

چگونگی شکل‌گیری فساد بی‌سابقه نفتی

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ماجرای فساد مالی یکی از دلالان نفتی در کشور گفت: فساد 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری این ماجرا در دنیا بی‌سابقه است.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه هرچه اقتصاد دولتی‌تر شود، زمینه فساد هم بیشتر می‌شود، افزود: یکی از مقاطع بروز فساد زمانی بوده که تحریم‌ها جدی شد و از بخش خصوصی خواسته شد وارد بازار فروش نفت شود و ارز حاصل را به کشور وارد کند.

وی این اقدام را یک تجربه تلخ توصیف کرد و ادامه داد: با آنکه هنوز هم تحریم‌های نفتی باقی است، اما ما برای فروش نفت به کسی متوسل نشده ایم.

رئیس ستاد مبارزه با فساد و ویژه خواری با یادآوری ماجرای یکی از دلالان نفتی توضیح داد: اما در مقطعی که این فرد وارد موضوع فروش نفت شد، حجم عظیمی از محموله‌های نفتی در اختیار او قرار داده می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید