نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 27 فروردین

اعلام مکانیزم حذف 10 میلیون نفر از یارانه‌بگیران

کدخبر: ۵۶۷۵۳۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
اعلام مکانیزم حذف 10 میلیون نفر از یارانه‌بگیران

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 فروردین 1353؛ تولید 500 هزار دستگاه فولکس واگن در ایران

رئیس هیات‌مدیره کمپانی فولکس‌واگن در راس هیاتی برای مذاکره پیرامون احداث کارخانه فولکس واگن در ایران دیروز به تهران آمد.

این هیات با مقامات وزارت اقتصاد و صاحبان صنایع اتومبیل‌سازی در زمینه احداث کارخانه فولکس واگن در ایران مذاکره خواهد کرد. بنا بر گفته منابع آگاه، سازمان بازاریابی شرکت فولکس واگن هم‌اکنون سرگرم انجام مطالعاتی در زمینه بازار اتومبیل در ایران و سایر کشورهای منطقه است.

مذاکراتی که تاکنون در تهران و آلمان صورت گرفت، حاکی است که ایران در صورتی آمادگی قبول تاسیس کارخانه فولکس واگن را در کشور دارد که تولید این اتومبیل حداقل پانصد هزار دستگاه باشد و قسمت اعظم این تعداد به بازارهای خارج عرضه شود.

برای مقابله با افزایش قیمت برنج وارد می‌شود

به منظور جلوگیری از افزایش قیمت برنج و مقابله با کمبود آن در بازار مصرف مطالعاتی برای ورود این کالا از خارج کشور انجام می‌گیرد.

کاهش تدریجی عرضه برنج از چندی قبل موجب بالا رفتن قیمت آن شده بود که احتمال می‌رود با تدابیر جدید ازجمله ورود این کالا قیمت برنج در بازار مصرف ثابت بماند.

طی دو روز گذشته برنج درجه یک لنگرودی تا هر کیلو 50 ریال در بازار عمده‌فروشی دادوستد شد که تقریبا کیلویی 8 ریال نسبت به قیمت قبلی افزایش نشان می‌دهد و خرده‌فروشان آزاد نیز قیمت برنج لنگرودی را تا 54 و 55 ریال به‌دست مصرف‌کنندگان می‌دهند.

بدین قیمت اکثر خریداران ترجیح می‌دهند که خرید برنج را حداکثر کیلویی 44 ریال و حداقل کیلویی 33 ریال از فروشگاه‌های تعاونی شهر و روستا دریافت دارند.

کی‌سینجر به تولیدکنندگان نفت اخطار کرد

هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مواد خام در سازمان ملل یک برنامه شش ماده‌ای برای توسعه اقتصادی جهان پیشنهاد کرد، ولی اخطار نمود که اعمال فشار از طرف کشورهای فقیرتری که مواد خام از قبیل نفت تولید و صادر می‌کنند به کامیابی جهان لطمه خواهد زد.

کیسینجر خطاب به کشورهای دارنده مواد خام و مخصوصا نفت اخطار کرد که دنیای صنعتی فشار کشورهای مذکور را تحمل نخواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: متشکل شدن یک گروه از کشورهای تولیدکننده مواد خام دیر یا زود موجب خواهد شد که قربانیان بالقوه فشارهای این گروه نیز به نوبه خود دسته‌بندی جدیدی به وجود آورند و در یک گروه متقابل متشکل شوند.

کی‌سینجر هشدار داد که اگر کشورهای دارنده مواد خام در صدد برآیند قیمت مواد خام صادراتی خود را با محدود کردن مصنوعی عرضه آنها بالا ببرند، این خطر وجود خواهد داشت که اقدام آنها تورم را سرسام‌آورتر کند و به اقتصادهای خودشان لطمه وارد سازد و باعث تباهی اقتصاد کشورهای دیگر شود.

27 فروردین 1373؛ هاشمی‌رفسنجانی: دولت قصد دارد سوبسید را قطع کند

مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی در خطبه‌های نماز جمعه تهران توسط حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌رفسنجانی مورد بررسی قرار گرفت.

امام جمعه موقت تهران در سخنان خود با اعلام نارضایتی از سوبسیدی که دولت برای سوخت و نان پرداخت می‌کند، اعلام کرد دولت قصد دارد با پیاده کردن طرحی، این سوبسید را قطع و از فشار وارده بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه جلوگیری کند. هزینه‌هایی که دولت‌ها برای مردم خود دارند یا عمرانی است یا خدمات است که وظایفشان را انجام می‌دهند و یا کمک‌هاست.

کمک‌ها را نوعا به نام سوبسید، اصطلاحا امروز می‌گویند که البته سوبسید یک تعریف خاص خود را دارد، منتها در زندگی ما وسیع‌تر مطرح می‌شود.

اگر بنا باشد که کمک‌ها و حمایت‌های دولت به زندگی خانوادگی و شخصی مردم زیاد شود، این ناسالمی جریان را می‌رساند و غلط است. جامعه ترقی نمی‌کند، تکامل نمی‌یابد، تولید کم می‌شود و زندگی فقیرانه‌تر خواهد بود.

در دوره‌های بحرانی مثل جنگ یا زلزله، سیل و یا چیزهای دیگر این کمک‌ها شروع می‌شود، اگر برنامه باشد، اینها موقت است. متاسفانه در کشور ما این سوبسیدهایی که به هر دلیل در هر زمانی  شکل گرفته، نوعا مانده است و همین پایه اقتصاد مملکت را سست کرده و بی‌عدالتی‌های عجیبی هم در طول تاریخ به‌وجود آورده است که ظلم‌هایی است که آدم خیال می‌کند عدل و احسان می‌کند.

مردم هم عمدتا ناآگاه و مسوولان هم جرات اصلاح ندارند. علت اینکه اصلاح نمی‌شود این است که دولت‌ها معمولا عمر کوتاهی دارند و این اصلاحات درازمدت است.

وی ادامه داد: ما در دوران برنامه اول سعی کردیم از این شیوه ناپسند، پیروی نکنیم و مقدار زیادی از سوبسیدها را تعدیل کردیم ولی هنوز فاصله بسیار زیادی هست.

27 فروردین 1383؛ استفاده از حساب ذخیره ارزی برای مهار تورم است

وزیر امور اقتصادی و دارایی استفاده از حساب ذخیره ارزی را موجب جلوگیری از افزایش تورم ارزیابی کرد. طهماسب مظاهری برداشت از حساب ذخیره ارزی را در صورتی موجب افزایش نرخ تورم دانست که زمان فروش ارز توسط بانک مرکزی به دیگر بانک‌ها و مردم با تاخیر انجام شود. وی همچنین در ادامه با رد موضوع استعفای خود گفت: دلیل ندارد استعفا دهم، مشغول کارم هستم، ترمیم کابینه نیز از اختیارات رئیس‌جمهور بوده و اعضای کابینه نیز تصمیم ایشان را می‌پذیرند.

مظاهری چاپ اسکناس با ارقام بالاتر را در مرحله ایده دانست و افزود: شخصا اسکناس‌های درشت‌تر را مفید می‌دانم، ولی تصمیم برای این کار هنوز قطعی نیست.

27 فروردین 1393؛ سیستان و بلوچستان قطب تجاری می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت از انجام گسترده‌تر مطالعات اکتشافی و زمین‌شناسی به‌منظور شناسایی ذخایر غنی معدنی استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده در اولین روز سفر به استان سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی زاهدان و تعدادی از واحدهای صنعتی این شهرک با بیان اینکه این استان به‌عنوان وسیع‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، افزود: توسعه صنعتی، معدنی و اقتصادی استان از اهداف مهم خواهد بود.

وی اضافه کرد: با شناسایی معادن جنوبی در این استان به دنبال توسعه صنایع فلزی و معدنی خواهیم بود.

نعمت‌زاده در ادامه از برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان قطب تجاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد با سفر رئیس‌جمهور، نگاه ویژه‌ای به این منطقه صورت بگیرد.

به گفته وی، این منطقه به‌عنوان چهار راه تجاری بین کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه به شمار می‌آید که با تبدیل شدن به قطب تجاری، تحول بزرگی را در استان به همراه خواهد داشت.

مکانیزم حذف 10 میلیون نفر از یارانه‌بگیران

وزیر اقتصاد با حضور در صحن علنی مجلس، مکانیزم حذف 10 میلیون نفر از یارانه‌بگیران پردرامد را تشریح کرد. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد که همزمان هفتمین روز ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه در جمع نمایندگان مجلس حضور یافته بود، با بیان اینکه افراد پردرآمدی که نیاز به یارانه ندارند شناسایی شده اند، گفت: در صورت ثبت‌نام این خانوارها دولت می‌تواند نام آنان را از لیست دریافت‌کنندگان یارانه حذف کند؛ زیرا زمینه حذف آنان از لیست فراهم شده است.

وی با بیان اینکه برای حذف دهک‌های پردرآمد شناسایی شده، شناخت دقیقی از دارایی‌های آنها انجام می‌شود، نتیجه گرفت که حذف افراد با درآمدهای بالا، از لیست دریافت یارانه با کمترین تنش صورت گیرد.

10 میلیون نفر پردرآمدی که وزیر اقتصاد ذکر کرده، حدود 13 درصد جمعیت 77 میلیونی یارانه‌بگیر کشور را تشکیل می‌دهند که حذف یارانه آنان 455 میلیارد تومان منابع در اختیار دولت خواهد گذشت و رقم پرداخت یارانه از 3500 میلیارد تومان در ماه را به حدود 3 هزار میلیارد تومان خواهد رساند و سالانه 5500 میلیارد تومان نقدینگی را در اختیار دولت می‌گذارد که معادل دو ماه پرداخت یارانه نقدی به مردم می‌شود.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی 50 متری در مناطق مختلف تهران

محله

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

بلوار فردوس

نوساز

5.100.000

مختاری

-

2.600.000

پونک

4

4.500.000

رسالت

-

3.500.000

قصرالدشت

-

2.560.000

زعفرانیه

بازسازی‌شده

12.000.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید