نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 4 اردیبهشت

تمایل 92 درصد جمعیت ایران به دریافت یارانه

کدخبر: ۵۶۹۱۵۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
تمایل 92 درصد جمعیت ایران به دریافت یارانه

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست

یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم اردیبهشت 1353؛ آمریکا با اعاده نقش طلا در سیستم پولی مخالفت کرد

وزیران دارایی کشورهای عضو بازار مشترک اروپا دیروز روی طرحی که می‌تواند اولین گام در جهت «غیرپولی» کردن ذخایر و پشتوانه‌های دولتی طلا و لغو قیمت رسمی و پولی آن تلقی شود به توافق رسیدند.

وزیران دارایی بازار مشترک که جلسه‌ای با شرکت روسای بانک‌های مرکزی این ممالک در «زایست» هلند تشکیل داده بودند روی این اصل به توافق رسیدند که طلا به قیمت‌های بازاری مورداستفاده قرار گیرد و به عبارت دیگر نرخ آن به‌طور محسوس در سطحی بالاتر از نرخ رسمی طلا که در حال حاضر یک اونس 42.22 دلار است، قرار گیرد.

در کنفرانس زایست، مضافا پذیرفته شد که در ترتیبات معطوف به بسیج کردن ذخایر و پشتوانه‌ای دولتی طلا که نرخ رسمی آن از مدت‌ها قبل در سطح 42.22 دلار (هر اونس) تثبیت شده و بر مبنای همین نرخ (ذخایر مذکور در بانک‌های مرکزی ممالک مختلف جهان غیرکمونیست در حدود 34.6 بیلیون دلار ارزش دارد) بانک‌های مرکزی اجازه داشته باشند که از طلا نه‌تنها در تسویه محاسبات فیمابین خود استفاده کنند، بلکه بتوانند آن را در بازار آزاد نیز خرید و فروش کنند.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این دولت یک بار دیگر مخالفت خود را با هر تلاشی که برای اعاده نقش محوری طلا در سیستم بین‌المللی صورت گیرد، تاکید می کند.

ساخت مجتمع عظیم پتروشیمی ایران – ژاپن شروع شد

کارهای ساخت یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی جهان در بندر شاهپور آغاز شد.

هم‌اکنون عملیات خاک‌ریزی زیربنای مجتمع و همچنین ساخت جاده‌های فرعی برای حمل‌ وسایل فنی و تجهیزات به سرعت دنبال می‌شود.

این مجتمع عظیم به وسیله شرکت سهامی پتروشیمی ایران – ژاپن که درنتیجه مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیی و شرکت ژاپنی میتسوئی و شرکاء براساس سرمایه‌گذاری 50-50 تشکیل شده، ساخته می شود.

چهارم اردیبهشت 1363؛ استقبال مردم از نظام جدید بانکداری

قائم‌مقام بانک مرکزی در مورد استقبال مشتریان بانک‌ها از نظام جدید بانکی تاکنون گفت: با توجه به اینکه مدت زیادی از اجرای این قانون نمی‌گذرد، استقبال مردم با توجه به آمار و ارقام موجود چشمگیر بوده است.

آمارهای رسیده از شعب بانک‌هایی که تاکنون آمارهای خود را فرستاده‌اند، نشان‌دهنده این است که در دوازده روز کاری اوایل فروردین سال جاری بیش از 50 میلیارد ریال در سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز واریز شده که رقم قابل توجهی است.

محمدجواد وهاجی در تشریح چگونگی احتساب سود سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت: در سیستم ربوی درصد سود هر یک از حساب‌ها از قبل تعیین شده بود و در مدت‌های معین طی سال سود متعلقه به یکی از حساب‌ها محاسبه و به دارندگان حساب‌ها پرداخت می‌شود؛ ولی در سیستم جدید میزان سود هر یک از حساب‌های سرمایه‌گذاری اعم از کوتاه‌مدت و یا بلندمدت را براساس مبلغ و مدت سپرده آنها تعیین و پرداخت کرد. در این زمینه به‌منظور کمک بیشتر به دارندگان سپرده‌های پیش‌بینی شده است که به دارندگان حساب سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت، چنانچه سررسید سپرده‌ها مصادف با پایان شهریور و یا اسفند باشد، به طور قطعی و در غیر این صورت به طور علی‌الحساب سود پرداخت شود.

آقای وهاجی در مورد تقسیم سود حاصله از انجام معاملات گفت: براساس تبصره ماده 3 قانون جدید وجوهی که بانک از طریق سپرده‌های سرمایه‌گذاری وکالتا مورد استفاده قرار می‌دهد، مافع حاصله از آن براساس قرارداد منعقده بین بانک و مشتری با در نظر گرفتن مبالغ سپرده‌های سرمایه‌گذاری و نیز مدت سپرده سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود.

وی افزود: اگر فردی برای انجام معامله‌ای از بانک پولی بگیرد (عقد مضاربه) و با ضرر مواجه شود چون بانک وکیل سپرده‌گذاران در مصرف سپرده‌هاست، در صورت اثبات ضرر فقط اصل مبلغ ا عطایی را از فرد موردنظر دریافت خواهد کرد و چون در این معامله فرد سودی را حاصل نکرده است، لذا بانک مدعی دریافت هیچ‌گونه سودی نخواهد بود.

چهارم اردیبهشت 1373؛ 33 درصد سهام کارخانه‌ها متعلق به کارگران است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس گفت: واگذاری سهام کارخانه‌ها به کارگران که در قانون نیز پیش‌بینی شده مهم ترین عامل شکوفایی صنایع کشور است.

وی گفت: 33 درصد از سهام کارخانه ها متعلق به کارگران است که باید به آنان فروخته شود و تامین سرمایه این کار به عهده سازمان تامین اجتماعی است.

به گفته وی، تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد مناسب‌ترین شیوه برای تعدیل نیروهاست.

چهارم اردیبهشت 1393؛ سیاست قیمتی برای 43 کالا

در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی، دولت 17 کالای اساسی و حساس را مشمول قیمت‌گذاری و 26 کالای دیگر را نیز مشمول رصد و پایش مستمر بازار اعلام کرد.

این در حالی است که دولت پیش از این نیز قیمت کالاهای اساسی را تعیین می‌کرد و اتفاق تازه‌ای در این حوزه رخ نداد، بلکه تنها می‌توان گفت در آستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی، دولت قصد دارد سازوکار مشخص و جدی‌تری را در مورد قیمت کالاهای اساسی در پیش بگیرد تا تورم ناشی از اجرای فاز دوم به حداقل برسد و فشار اقتصادی وارد بر مردم کمتر شود.

در تصمیم جدیدی، کالاهای اساسی و حساس به دو اولویت تقسیم شد که 17 کالای اولویت یک مشمول قیمت‌گذاری توسط کارگروه تنظیم بازار و 26 کالای اولویت دو مشمول رصد و پایش مستمر بازار شدند.

کالاهای اولویت اول شامل گوشت قرمز، گندم، آرد، نان، برنج، روغن نباتی، شکر، کره، جو، ذرت، کنجاله سویا، گوشت مرغ، شیر خشک صنعتی، شیر خام، کود اوره، کود فسفات و پتاس از کالاهای موضوع ماده 4 قانون تعزیرات حکومتی – مصوب 1367 – محسوب می‌شوند و کالاهای اولویت یک کالاهایی هستند که مجموعه اقدامات تنظیم بازار شامل نحوه تعیین قیمت، تامین (تولید داخل-واردات)، تعیین تعرفه، موجودی، قیمت توزیع، نظارت و بازرسی بر آنها و سایر عوامل موثر بر ثبات بازار در مورد آنها عمل می‌شود.

تمایل 92 درصد جمعیت ایران به دریافت یارانه

سخنگوی دولت، آمار قطعی دور جدید ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه را اعلام کرد.

محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست هیات دولت از ثبت‌نام حدود 73 میلیون نفر از مردم ایران برای دریافت یارانه خبر داد و گفت: دو میلیون و 400 هزار نفر در این مرحله از دریافت یارانه انصراف داده‌اند.

وی با قدردانی از انصراف‌دهندگان اعلام کرد که آنان با انصراف خود 1100 میلیارد تومان (برای سال 93) منبع مالی در اختیار دولت قرار دادند تا از این امکانات برای «ارتقای بخش‌های مختلف تولید»، «حمل و نقل عمومی»، «بهداشت و درمان» و «کمک به اقشار کم‌درآمد» استفاده شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در روزهای نخست، تعداد افرادی که برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده بودند به بیش از 10 درصد رسیده بود، گفت که پیش‌بینی می‌شد هفت تا هشت میلیون نفر از دریافت یارانه انصراف دهند؛ اما به تشخیص خانوارها، دو میلیون و 40 هزار نفر در مرحله دوم ثبت‌نام از دریافت یارانه انصراف دادند که از امتیاز همیاری با دولت برخوردار خواهند شد و به جای دریافت کمک‌های نقدی، به شکل‌های دیگر از تسهیلات خاصی برخوردار می‌شوند.

وزیر خودروسازان را از افزایش ناگهانی قیمت برحذر داشت

وزیر صنعت در بازدید از سایپا با تاکید بر اینکه راه‌حل سودده کردن شرکت‌های خودروساز فقط افزایش قیمت نیست و هرگونه افزایش قیمت در خودرو باید با هماهنگی و تایید دولت باشد، گفت: با نامه‌نگاری صرف نمی‌توان به بازارهای صادراتی رسید.

نعمت‌زاده در بازدید از خطوط مختلف گروه خودروسازی سایپا افزود: باید روی تولید صادرات‌محور تمرکز کرد و بازارهای جدیدی برای فروش محصولات خود در اقصی نقاط دنیا بیابیم.

وی با بیان اینکه مخالف سوددهی شرکت‌های خودروسازی نیستیم، افزود: سوددهی در هیچ کجای دنیا با افزایش قیمت میسر نمی‌شود؛ بلکه با اتخاذ راه‌های مختلف این امر صورت می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید