3 سناریو جدید درباره بازار سهام/ پیش بینی بورس امروز 18 اردیبهشت 1402

کدخبر: ۵۷۲۲۶۵
با توجه به روند معاملات روز یکشنبه و افزایش تراز بدون وقفه شاخص کل تا سطح 2 میلیون و 500 هزار واحدی؛ به نظر می‌رسد شرایط استراحت و اصلاح شاخص کل بورس تهران فراهم شده و در معاملات امروز باید چشم به نتیجه مقاومت صندوق‌های حمایتی در برابر صفوف فروش ببندیم.
3 سناریو جدید درباره بازار سهام/ پیش بینی بورس امروز 18 اردیبهشت 1402

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بازار سهام هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری را با رشد شاخص‌های آماری آغاز کرد. چند هفته‌ای بود که در بین فعالان  بازار سهام  صحبت زمان شکل‌گیری روند اصلاحی  شاخص کل  می‌شد. دومین روز سومین هفته اردیبهشت ماه زمان مورد انتظار فعالان  بازار سهام  شد. در معاملات دیروز،  بازار سهام  با ریزش دسته جمعی شاخص‌های آماری مواجه بود. در معاملات روز یکشنبه، بیش از 4 هزار میلیارد تومان  پول حقیقی  از بازار خارج شد؛ به زبان دیگر 4 همت از مالکیت حقیقی‌های بازار کاشته شد.

بازار دیروز در ابتدا با رشد تراز شاخص صنعت  خودرو  و ساخت قطعات و بانک‌ها همراه بود که تداوم روند روز قبل از آن بود. با این حال ریزش قیمت سهم‌های  صنعت فولاد  به سرعت به سایر صنایع بازار رسید و حتی سهام چندین بانک با کاهش شدید مالکیت حقیقی مواجه شدند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 70 نماد صف خرید داشتند و 518 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 64 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 31 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 3 هزار و 304 درصدی به 7 هزار و 217 میلیارد تومان رسید.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۰۷_۱۸-۰۳-۰۶

پیش بینی  بورس  امروز

حال چندین سناریو در ارتباط با اصلاح  شاخص کل  مطرح می‌شود. سناریوی اول، اصلاح کوتاه مدت  شاخص کل  در سطح حمایت مقاومتی 2 میلیون و 500 هزار واحدی است که در بین تکنیکالیست‌ها به نام پول بک شناخته می‌شود.

سناریوی دوم اصلاح 3 روزه و استراحت  شاخص کل  برای حرکت به سوی تراز‌های بالاتر از 2 میلیون و 500 هزار واحد است. این سناریو بر پایه ارزش بالای  بازار سهام  مطرح می‌شود و با توجه به آن، خروج  پول حقیقی  دیروز نشأت گرفته از خرید صفوف فروش توسط حقوقی‌ها بیان می شود و بازار با تعدیل اندکی به روند صعودی خود باز می‌گردد.

فعالان بازار سهام به این دو سناریو علاقه‌ی بیشتری دارند اما سومین سناریو از احتمال بیشتری برخوردار است. سومین سناریو، ریزش روز یکشنبه را اصلاح روند صعودی شکل گرفته از ابتدای اسفند 1401 بیان می کند و با توجه به آن خروج امروز  پول حقیقی  فرار حقیقی‌ها از  بازار سهام  بوده و  ورود پول حقیقی  نیز مقاومت صندوق‌های حمایتی بازار است.

با توجه به این سناریو،  بورس تهران  اصلاح سنگینی را در پیش دارد. با در نظر گرفتن تراز  شاخص کل  نیز می توان در صورت وقوع این سناریو، ریزش تا سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی را در هفته آینده مشاهده کرد.

در بدترین حالت با سناریو سوم و انتشار همزمان چندین خبر منفی مواجه هستیم. در این حالت صندوق‌های حمایتی بازار میزان مقاومت خود را نشان خواهند داد و احتمال فشار به نرم افزار‌های کارگزاری‌ها، سایت‌های آماری  بازار سهام  مثل ‌tse و  هسته معاملات  نیز وجود دارد. 

فرود شاخص کل با خروج پول حقیقی از صنایع سنگین

درصورت شکل‌گیری شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی مثل ارز و سکه و مسکن؛ این اصلاح  شاخص کل  می‌تواند گریبان بازار را بگیرد.

اولین سناریو نیز می تواند بهترین حالت به شمار رود. با وقوع سناریو اول نیز به دلیل صف فروش سنگین آخر بازار امروز باید حداقل یک روز منفی دیگر را پشت سرگذاشت تا بازار از ریزش همه‌گانی فاصله گیرد.

در هر حالت به نظر می رسد در نیمه اول بازار شاهد شکل‌گیری دوباره صفوف فروش دیروز باشیم و در بهترین حالت با کاهش تراز  شاخص کل  به سطوح ارزنده‌تر؛ افزایش مالکیت حقیقی را بار دیگر شاهد باشیم.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۰۷_۱۸-۰۳-۱۰photo_۲۰۲۳-۰۵-۰۷_۱۸-۰۳-۱۴

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید