به مناسب ششمین دوره رویداد تخصصی «لیگ اینترنت اشیا ایران»

اهمیت رویدادهای مدرن اینترنت اشیا

کدخبر: ۵۷۸۵۹۸
رقابتی ماندن در چشم انداز مدرن اینترنت اشیا به معنای همگام شدن با آخرین روندها و نوآوری‌ها در هر بخش خاص و فناوری‌های پشتیبانی‎کننده است. رویدادها و کنفرانس‌های مدرن اینترنت اشیا به شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهد تا در مورد جدیدترین و بهترین فناوری‌ها، ابزارها و تکنیک‌هایی که وجوه نوآوری را تقویت می‌کنند، بیاموزند.
اهمیت رویدادهای مدرن اینترنت اشیا

کشورهای پیشرفته که اهمیت اینترنت اشیا و نقش مهم آن در توسعه و تاثیر رویدادها و کنفرانس‌های مدرن آن را به خوبی درک کرده‌اند، در تدارک و برگزاری متداوم این رویدادها مبادرت می‌ورزند. سالیانه صدها رویداد جهانی در اینترنت اشیا که برخی خاص یک صنعت، برخی راه حل محور و برخی مبتنی بر نوآوری در این حوزه هستند برگزار می‌شود، که علاوه بر گردآوری متخصصانی که به دنبال ایجاد شبکه با افراد صاحب نظر و هم‌افزایی و اطلاعات بیشتر در مورد آینده اینترنت اشیا هستند، به کشف استعدادها و فرصت‌های جدید برای غنی‌سازی کسب و کارها پرداخته می‌شود.

به عنوان مثال در اوایل فوریه سال جاری فهرستی از برنامه‌ریزی 110 مورد از بهترین رویدادها و کنفرانس‌های اینترنت اشیا توسط برخی از کشورهای توسعه‌یافته که قرار است در سال 2023 برگزار شوند ارائه شد. بیش از 90% این رویدادها را کشورهای آمریکای شمالی، بریتانیا، اروپا و چند کشور دیگر پوشش می‌دهند و با نگاهی به موضوعات و سرفصل‌های این رویدادها می‎توان فهمید که تمامی مولفه‌های اینترنت اشیا را از جمله حوزه‌های عمودی مختلف، امنیت سایبری، اتصالات، بهینه‌سازی کسب و کار، تجربه مشتری، هوش داده، لوازم الکترونیکی مصرفی، حریم خصوصی، منبع باز و... مورد بررسی و واکاوی قرار داده‌اند. بنابراین این گستردگی می‌تواند طیف گوناگونی از علایق نوآوران، ایده پردازان و سرمایه‌گذاران را پوشش دهد.

رویدادها و کنفرانس‌های اینترنت اشیا (IOT) برای ذی‌نفعان، از جمله توسعه‌دهندگان، کارشناسان صنعت، سیاست‌گذاران، مدیران و سایر علاقمندان به IOT، اهمیت بسیاری دارند؛ این گردهمایی از کارشناسان IoT به هسته‌هایی تبدیل می‎شود که به شرکت‌کنندگان فرصتی برای یادگیری و به اشتراک گذاشتن تجربیات مربوط به فناوری‌های IoT، توسعه خدمات و فعالیت‌ها، درک الزامات مقرراتی و نگاهی به کار استانداردسازی حال و آینده ارائه می‌دهد. در ادامه به برخی از این اهمیت‌ها اشاره شده است:

  1. تعامل ذی‌نفعان اکوسیستم IOT

ایجاد فهم مشترک بین دولت و بخش خصوصی و سازمان‌های بخش خصوصی با یکدیگر عامل توسعه اکوسیستم IOT است. کنفرانس‌ها به ایجاد مشارکت در بخش‌های فناوری و اینترنت اشیا می‌انجامد و به ایجاد همکاری‌های بهتر بین سازمان‌های دولتی و خصوصی کمک می‌کند. کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و همچنین تحقیقات بازار ایجاد و اجرای استراتژی‌های رشد کسب و کار‌ها را ترویج می‌کنند. در واقع مهمترین فرصت فراهم شده در این رویدادها تعامل با شرکت‌های تولیدکننده و شناسایی نیازها و چالش‌های آن‌هاست. شرکت‌های مختلف در حوزه فناوری، تکنولوژی‌های جدید خود را به نمایش می‌گذارند و فرصتی برای مشاهده و آزمایش تکنولوژی‌های جدید و برقراری ارتباط با سایر شرکت‌ها، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

علاوه بر موارد فوق سیاست‌گذاران و تنظیم‌گران نیز از این تعامل منفعت می‌یابند از جمله این منافع می‌توان به شناسایی و چارچوب‌بندی مسائل پیرامون اینترنت اشیا و جلب توجه به آن‌ها، ارزیابی ریسک‌های امنیتی، گفتگو با جامعه دانشگاهی و بخش خصوصی در جهت آینده پژوهی، تدقیق سیاست‌ها و مقررات در حوزه‌های نوین و اصلاح یا بروزرسانی مقررات قبلی، شناسایی اولویت‌های سیاست گذاری در صنایع و سرمایه گذاری لازم با همکاری بخش خصوصی در آن‌ها، اشاره کرد.

  1. آگاهی و آموزش

رویدادها و کنفرانس‌های IOT، فرصتی برای آگاهی و آموزش درباره تکنولوژی‌های IOT، روندها، چالش‌ها و راه حل‌های موجود در این حوزه را فراهم می‌کنند و شاید می‌توان گفت این مهمترین ویژگی رویدادهای IOT است. ارائه تجارب و تحقیقات جدید، اطلاعات ضروری در مورد آخرین پیشرفت‌های صنعت و نکات حرفه‌ای در مورد نحوه رویارویی با چالش‌های جدید را ایجاد می‌کند و همچنین فرصتی عالی برای یادگیری نحوه اعمال استراتژی‌ها در کسب و کارها است. علاوه بر این که کنفرانس‌ها مسیرهای موفقیت و استراتژی‎‌هایی را که منجر به رشد شرکت‌ها شده‌اند را پوشش می‌دهند، بنابر بر هدف برگزاری، آن‎ها می‌توانند بستری را برای نوآوری و ایده‌پردازی افراد و استارت‎آپ‌ها فراهم کنند و با ایجاد مسابقه بین نوآوران و حمایت از آن‌ها خلاقیت در این عرصه را شکوفا کنند.

  1. شبکه‌سازی

بر اساس تحقیقات موسسه تحقیقاتی استنفورد، موفقیت کسب و کار یک شرکت به دو عامل بستگی دارد: 12.5 درصد به دانش و تجربه مدیر اصلی و کارکنان بستگی دارد و 87.5 درصد به توانایی ارتباط با افراد، داخلی و خارجی بستگی دارد. جنبه‌هایی مانند شبکه‌سازی و مدیریت کارآمد مخاطبین، ابزارهای ضروری برای تکامل شرکت‌ها در دنیای تجارت مدرن امروزی است. رویدادها معمولاً شامل یک زمان اختصاصی برای شبکه هستند که شرکت‌کنندگان می‌توانند از آن برای ایجاد ارتباط با سایر متخصصان در صنعت و تجدید تماس با کسانی که قبلاً می‌شناسند استفاده کنند. این یک فرصت عالی برای ایجاد سرنخ و مشتریان بالقوه جدید برای کسب و کار‌ها است و همچنین مشتریان فعلی را به سفیران برند تبدیل کرده و وفاداری مشتریان را افزایش می دهد.

  1. ارتباط با مشتری و بازاریابی

کنفرانس‌ها به مسائل اصلی و نیازهای روز می‌پردازند و اخبار عمیق هر صنعت خاص را ارائه می‌دهند همین عامل یک ارتباط دوسویه بین کسب و کارها و مشتریان می‌شود تا هر دو طرف از دانشی جامع در مورد آخرین اطلاعات و مسائل مربوط به خود بهره‌مند شوند. بنابراین صنایع و کسب و کارها با فهم مسیری که روندها طی می‌کنند و این که چگونه می‌توانند با آن‌ها در آینده سازگار شوند استراتژی‌های خود را تدوین می‌کنند و می‌توانند کیفیت خدمات و راه حل‌های خود را با نیازها و علایق مشتریان و شهروندان تطبیق دهند.

در نهایت باید گفت بدون شک پیشرفت در هر فناوری از جمله اینترنت اشیا در ایران در برگزاری رویدادهای مدرن است که قطعا حمایت دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ تجاری را می‌طلبد تا بتوان بلوغ استارتاپ‌ها در این حوزه را شاهد باشیم. در همین راستا لازم به ذکر است که به همت فروم اینترنت اشیا ایران ششمین دوره رویداد تخصصی «لیگ اینترنت اشیا ایران» با هدف کمک به بلوغ اکوسیستم اینترنت اشیا کشور، تمرکز‌زدایی و شناسایی تیم‌های توانمند صاحب ایده از شهرستان‌های مختلف، سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا مبتنی بر اینترنت اشیا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و سایر فعالین اکوسیستم اینترنت اشیا ایران به زودی برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک https://iraniotforum.org/?p=9206#1624781249157-467f416b-73ec ثبت نام کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

*کارشناس سیاست‌گذاری فناوری‌‌‌های نوین

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید