نیم قرن با اقتصاد ایران؛20 تیر

سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی به 17.7 میلیارد دلار رسید

کدخبر: ۵۸۴۸۵۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی به 17.7 میلیارد دلار رسید

ایران: عربستان مسوول نابسامانی در بازار جهانی نفت است

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 تیر 1353؛ آمریکا خواستار کاهش قیمت نفت شد

ویلیام سایمون، وزیر خزانه داری آمریکا در آستانه سفر خود به کشورهای عربی و اسرائیل خواستار کاهش قیمت نفت شد.

سایمون امروز سفر خود را به چهار کشور خاورمیانه آغاز کرد تا از طریق تشویق ایجاد یک برنامه جدید همکاری‌های اقتصادی وسایلی فراهم اورد که دوام صلح بین اعراب و اسرائیل حفظ شود.

بزرگ‌ترین مساله‌ای که وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفر خود به اسرائیل و سه کشور عرب با آن روبرو خواهد شد مخاطرات مالی و جهانی ناشی از افزایش قابل توجه قیمت نفت و جریان آشفته سرمایه‌هایی خواهد بود که از عواید نفتی کشورهای عرب به‌وجود آمده است.

طرح اصلاحیه برنامه پنجم

از یکی دو هفته قبل کلیه فعالیت‌های سازمان برنامه تحت‌الشعاع بررسی مجدد هدف‌های برنامه پنجم قرار گرفته است، این بررسی تا تشکیل یک اجلاسیه بزرگ در پیشگاه شاهنشاه آریامهر که در مردادماه آینده صورت می‌گیرد، دنبال می‌شود.

قرار است قبل از اینکه اجلاسیه، کارشناسان برنامه‌ریزی تجدیدنظر در هدف‌ها و اعتبارات برنامه پنجم عمران کشور که فقط سه سال و نیم به پایان آن باقی مانده است را در یک جلسه با حضور آقای هویدا نخست‌وزیر و وزرا مورد بررسی قرار دهند.

حجم اعتبارات این برنامه عمرانی از 35 میلیارد دلار به حداقل 70 میلیارد دلار افزایش می‌یابد و چنانچه رقم افزایش اعتبارات عمرانی نسبت به مدت باقی‌مانده اجرای این برنامه محاسبه گردد، اعتبارات عمرانی سه سال آینده تقریبا حدود 4 برابر افزایش خواهد داشت.

بیشترین افزایش اعتبارات عمرانی برنامه پنجم، به طرح‌های ملی و رفاه اجتماعی اختصاص دارد و رقم اعتبارات برخی از طرح‌های رفاه اجتماعی در اصلاحیه به چند برابر افزوده می شود.

20 تیر 1363؛ ایران: عربستان مسوول نابسامانی در بازار جهانی نفت است

وزیر نفت در هفتادمین نشست اوپک اعلام کرد: ایران با درخواست هرگونه افزایش سهمیه تولید برخی از کشورهای اوپک مخالفت می‌کند. ایران همچنین سیاست‌های نفتی عربستان را یکی از عوامل مهم در نابسامانی موجود در بازار جهانی نفت می‌داند.

وی تاکید کرد: ایران افزایش سهمیه تولید هیچ یک از کشورهای عضو را قبول نخواهد کرد. بنابر گزارش منابع نزدیک به کنفرانس، کشورهای نیجریه و ونزوئلا درخواست افزایش سهمیه تولید خود را به نشست وزرای نفت اوپک ارائه داده‌اند.

غرضی، عربستان را متهم به عدم رعایت مقدار سهمیه تولیدی خود نمود. به گفته وی عربستان با افزایش تولید نفت خود علاوه‌بر برهم زدن اوضاع بازار جهانی نفت، کاهش آن را نیز باعث شده است.

وزیر نفت ایران اظهار کرد: عربستان با اتخاذ چنین سیاست‌هایی در تلاش جهت پایین نگه داشتن قیمت نفت حتی از کمتر از 29 دلار کنونی است.

غرضی افزایش 5 دلار در هر بشکه نفت را شرط اصلی تثبیت اوضاع بازار جهانی خواند.

20 تیر 1373؛ ایرانیان مقیم آلمان در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند

شرکت سهامی تعاونی ایرانیان شاغل و مقیم در آلمان برای فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.

ده ها نفر از ایرانیان شاغل و مقیم آلمان با تجمع در محل مهمان‌سرای سفارت جمهوری اسلامی در «بن» مقدمات تاسیس این شرکت سهامی تعاونی را فراهم آوردند.

در این اجتماع که مهندس حسین موسویان، سفی جمهوری اسلامی در «بن» نیز در آن حضور داشت. پیش‌نویس اساسنامه شرکت مورد بررسی قرار گرفت و 12 نفر به عنوان اعضای هیات‌مدیره وقت شرکت انتخاب شدند.

آقای بیدهندی، وابسته کار جمهوری اسلامی ایران در آلمان اعلام کرد: تجربه 8 ساله در کشورهای حاشیه خلیج فارس و سوددهی سهام در شرکت تعاونی طبق اساسنامه شرکت سهامی تعاونی ایرانیان شاغل و مقیم آلمان، هر ایرانی واجد شرایط می‌تواند با خرید یک یا چند سهم 100 مارکی عضو شرکت شده و در فعالیت‌های اقتصادی آن شریک باشیم.

20 تیر 1383؛ سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی به 17.7 میلیارد دلار رسید

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، در جدیدترین فصلنامه خود، سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌ها و موسسه‌های خارجی را در پایان سال 2003 میلادی (دی 1382) 17 میلیارد و 730 میلیون دلار برآورد کرد.

براساس این گزارش سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌ها و موسسه‌های عمومی خارجی در پایان سپتامبر سال گذشته میلادی (10 مهر 1382) اندکی کمتر و معادل 17 میلیارد و 52 میلیون دلار بوده است.

بر پایه همین گزارش، تعهد مالی ایران به بانک ها و موسسه‌های خارجی نیز افزایش یافته و در پایان ماه دسامبر 2003 (11دی 1382) به 14 میلیارد و 697 میلیون دلار رسیده است. میزان تعهدات مالی خارجی ایران در پایان سپتامبر 2003 معادل 13 میلیارد و 353 میلیون دلار بوده است.

46 میلیارد دلار طی 7 سال در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شده است

وزیر نفت گفت: سهم سازندگان، مشاوران و پیمانکاران داخلی از طرح‌های توسعه صنعت نفت در هفت سال گذشته 3.1 میلیارد دلار در سال بوده است.

بیژن زنگنه در مراسم اختتامیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت نفت کشور شامل استفاده از منابع داخلی، بیع متقابل و تامین مالی (فاینانس) در هفت سال گذشته را 46 میلیارد دلار اعلام کرد.

وی سهم سازندگان، پیمانکاران و مشاوران داخلی از این میزان سرمایه‌گذاری را 22 میلیارد دلار عنوان کرد.

زنگنه تاکید کرد: با تداوم برنامه‌های توسعه ای صنعت نفت در 10 سال آینده و پیش‌بیی سرمایه گذاری حداقل 100 میلیارد دلار در این صنعت، سهم بخش داخلی حداقل دو برابر افزایش خواهد یافت.

تجمع آرام برخی از سپرده‌گذاران قرض‌الحسنه محمدرسول‌ا...

جمعی از سپرده‌گذاران صندوق قرض‌الحسنه «محمد رسول‌ا... ص» به صورت آرام در مقابل این صندوق تجمع کردند.

علت تجمع 40 نفر از سپرده‌گذاران این صندوق، نارضایتی از پرداخت به موقع و عادلانه سپرده‌ها و عمل نکردن مسوولان به وعده‌هایشان مبنی بر پرداخت زودهنگام سپرده ها اعلام شد.

یک سپرده‌گذار که کمتر از 10 میلیون ریال سپرده‌اش هنوز پرداخت نشده است، گفت: چند ماه پیش قرار شد که سپرده‌های کمتر از 10 میلیون ریال تا پایان خردادماه پرداخت شود؛ ولی با گذشت چند ماه از این وعده هنوز این گروه از سپرده‌گذاران بلاتکلیف مانده‌اند.

یک سپرده گذار گفت: روزانه به 30 الی 40 نفر مبالغ بین 200 الی 300 هزار تومان پرداخت می‌شود درحالیکه مبالغ دریافتی از محل اقساط وام با این پرداخت نیز همخوانی ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید