براساس داده‌های گمرک ایران؛

پاکستان مشتری پروپاقرص این کالای ایرانی شد

کدخبر: ۵۹۰۳۰۳
در سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و ۲۸۵ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بین ایران و پاکستان تبادل شد که این میزان نسبت به سال قبل با رشد ۳۰ درصدی در وزن و ۴۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.
پاکستان مشتری پروپاقرص این کالای ایرانی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  براساس داده‌های گمرک ایران، در 15 ماه منتهی به تیر 1402 حجم تجارت دو کشور ایرن و پاکستان 2 میلیارد و 944 میلیون دلار بوده است که با هدفگذاری 5 میلیارد یوروی سیاستگذاران فاصله زیادی دارد. 13 مرداد سال جاری حسین امیر عبدالهیان در صفحه شخصی در فضای مجازی نوشت: «گام بعدی ما در تجارت ایران و پاکستان 5 میلیارد یورو است.» این درحالی که کل تجارت ایران در سال گذشته 2 میلیاردو 330 میلیون دلار بوده است.

سید روح اله لطیفی ، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران درباره روند تجارت دو کشور گفت: از تجارت دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلاری ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۱ ، بیش از سه میلیون و ۵۳۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار سهم صادرات ایران به پاکستان و ۷۴۶ هزار و ۷۰۰ تن کالا به ارزش ۸۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزار دلار سهم واردات ایران از پاکستان بوده است .

او افزود : در سال ۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و ۲۸۵ هزار  تن کالای غیر نفتی به ارزش دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار  بین ایران و پاکستان تبادل شد که این میزان نسبت به سال قبل با رشد ۳۰ درصدی در وزن و ۴۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.

لطیفی در خصوص تجارت دو کشور در بهار ۱۴۰۲ گفت : صادرات ایران به پاکستان در فصل بهار به ۹۶۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۳۸ میلیون دلار رسید که با رشد ۵۷ درصدی همراه بوده و واردات از پاکستان به ایران نیز با ۱۴۰ هزار و ۴۴۳ تن به ۱۷۶ میلیون دلار رسید که به دلیل محدودیت در واردات برنج در سال جاری  نسبت به مدت مشابه کاهش ۱۰ درصدی داشته است.

عمده کالاهای صادراتی ایران

سخنگوی سابق گمرک در خصوص عمده کالاهای صادراتی ایران به پاکستان توضیح داد: عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به همسایه جنوب غربی ، مشتقات نفتی ، گاز مایع ،محصولات پتروشیمی ، انواع روغن صنعتی و روغن موتور، میوه و تره بار، صیفی و سبزی، مصالح ساختمانی ، محصولات فولادی ، کاشی و سرامیک ، لوازم خانگی ، کود ، قیر، حلال ها و مواد شیمیایی، شوینده ها و محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات پلاستیکی ، لوله و شیلنگ، لاستیک و تیوپ خودرو و موتور سیکلت، پوست دباغی شده ، کاغذ ، دستمال کاغذی، نخ و پارچه ، فرش و موکت ، پوشاک و کفش ، شیشه و آئینه ، یخچال ، اجاق گاز ، گاو صندوق ، کولر ، لوازم آشپزخانه ، سیم و کابل ، لوستر و ....بودند .

کالاهایی که از پاکستان وارد شد

سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران در خصوص عمده کالاهای وارده از پاکستان گفت: نزدیک به ۸۰ درصد واردات ایران از پاکستان در فصل بهار انواع برنج بود که ۱۴۰ میلیون دلار از واردات ۱۷۶ میلیون دلاری ایران از این کشور را به خود اختصاص داده ، بعد از برنج دام زنده و گوشت با ۱۴.۵ میلیون دلار ، انبه با ۱۲.۲ میلیون دلار، کنجد با ۶.۹ میلیون دلار  قرار دارند و موز ، نخ و پارچه، لوله های بدون درز ، ماشین الات بسته بندی  و ماشین آلات مکانیکال صنعتی از دیگر کالاهای وارده از پاکستان به ایران در فصل بهار بودند.

لطیفی پیش بینی کرد : با سفر وزیر خارجه به پاکستان شاهد  اجرایی شدن تفاهم نامه ها و تصمیمات دو کشور مبنی بر تجارت آزاد بین دو کشور ، تسهیل تردد در حمل کالا ، فعال شدن کریدور غرب به شرق ، تقویت  امنیت مرزها ، بهره گیری از ظرفیت کریدور ریلی و جاده ای اکو و تقویت مرزها و بازارچه های تجاری  در آینده ای نزدیک  به تجارت پنج میلیارد دلاری بین دو کشور نزدیک شویم‌.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید