فرصت جنگ سرد جدید برای بزرگترین شریک تجاری آمریکا

بلومبرگ: مکزیک از خاکریز چین عبور کرد

کدخبر: ۵۹۷۹۴۱
اقتصادنیوز: مکزیک با استفاده از فرصت جنگ سرد جدید، به بزرگترین شریک تجاری آمریکا تبدیل شده و با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی،‌ به سوی تحول اقتصاد خود حرکت کرده است.
بلومبرگ: مکزیک از خاکریز چین عبور کرد

به گزارش اقتصادنیوز ،‌ جنگ سرد جدید یک فرصت تجاری برای کشورها محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد مکزیک توانسته بهتر از هر کشوری از این موقعیت استفاده کند.

بر اساس گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ، تنش‌های آمریکا و چین در حال تغییر اقتصاد جهانی است چراکه ایالات متحده تصمیم دارد اتکای خود به رقبای ژئوپولیتیکی برای زنجیره تأمین را کاهش دهد و واردات خود را از کشورهایی انجام دهد که از نظر مسافت به این کشور نزدیک‌تر هستند.

در این میان، مکزیک هر دو ویژگی را دارد و همین امر باعث شده جای چین را به عنوان بزرگرین تأمین‌کننده کالا برای بازار بزرگ آمریکا بگیرد. علاوه بر افزایش صادرات از سوی مکزیک،‌ این کشور در سال جاری میلادی دارای قوی‌ترین ارز جهان است و بهترین عملکرد در بازارهای سهام را به خود اختصاص داده است.

سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در مکزیک در سال 2023 بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرده است؛‌ حتی پیش از آن که شرکت خودروسازی «تسلا» تصمیم بگیرد یک شرکت 5 میلیارد دلاری در این کشور راه‌اندازی کند.

البته مکزیک پس از امضای «پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی» در دهه 90 میلادی،‌ جذابیت کنونی برای سرمایه‌گذاران را نداشته است. طی سه دهه اخیر،‌ مکزیک با وجود داشتن پیمان تجاری با آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان که فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی بسیاری به این کشور آورد، نتوانست اقتصاد خود را به سوی بهبود پیش ببرد.

از سال 1994 که پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی ‌اجرایی شد، متوسط رشد اقتصادی سالانه مکزیک حدود دو درصد بود که کمتر از میانگین رشد کشورهای در حال توسعه است. رشد کم اقتصادی نمی‌توانست میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را از فقر نجات دهد. ترکیه، مالزی و لهستان سه نمونه از کشورهایی هستند که در آغاز قرن 21 از مکزیک فقیرتر بودند،‌ اما اکنون به شکل قابل توجهی ثروتمندتر شده‌اند.

با وجود اینکه برخی اقدامات «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» - رئیس‌جمهور مکزیک - باعث شده مردم این کشور او را «ضد تجارت» بدانند،‌ اما اوبرادور به طور مستمر با «ایلان ماسک» درباره سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ارتباط بوده و از فرصت اشتغال‌زایی شرکت‌های خارجی در این کشور استقبال می‌کند.

کارشناسان معتقدند آنچه که باعث شده مکزیک یک کشور جذاب برای سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود، تجارت آزاد این کشور با آمریکا است و اگر مکزیک تلاشی هم در رابطه با جذب شرکت‌های خارجی انجام ندهد،‌ این شرکت‌ها به واسطه آمریکا، به سوی مکزیک جذب می‌شوند.‌

علاوه بر تسلا، خودروسازهای بزرگ دیگر مانند «جنرال موتورز»،‌ «بی‌ام‌و» و «کیا موتورز» نیز از سال 2021 از انجام سرمایه‌گذاری‌های مربوط به خودروهای الکتریکی در مکزیک خبر داده‌اند. سازندگان وسایل الکترونیکی و لوام خانگی هم در حال گسترش در مرکز مکزیک هستند. همچنین در مرز این کشور با ایالت کالیفرنیای آمریکا،‌ صنایع هوافضا و پلاستیک رو به گسترش هستند.

طبق گزارش‌ها، ارزش کالاهایی که بین آمریکا و مکزیک در چهار ماهه نخست سال 2023 رد و بدل شده، 263 میلیارد دلار بوده است. آمارها نشان می‌دهد که 15.4 درصد از کالاهای صادراتی و وارداتی آمریکا، با مکزیک انجام شده و چین و کانادا به ترتیب با 15.2 درصد و 12 درصد پس از مکزیک قرار می‌گیرند.

با این حال مکزیک از مشکلاتی نظیر خشکسالی و کمبود آب رنج می‌برد و ضعف زیرساخت‌های این کشور بعضا نمی‌تواند با سرعت رشد اقتصادی تطبیق پیدا کند؛‌ مشکلاتی که ممکن است در آینده فرصت کنونی ایجادشده برای این کشور را تهدید کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید