پشت پرده واردات روزانه 30میلیون لیتری بنزین به صورت چراغ خاموش

کدخبر: ۶۰۶۳۷۰
اقتصادنیوز: ویدیویی از مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس منتشر شده که درباره واردات بنزین افشاگری می‌کند. او می‌گوید: به ما می‌گویند، نگویید اما مردم باید بدانند؛ آقایان به اسم تهاتر در حال واردات بنزین هستند!
پشت پرده واردات روزانه 30میلیون لیتری بنزین به صورت چراغ خاموش

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد در این باره نوشت:  آمار دقیقی از میزان تولید، مصرف و کسری بنزین در ایران منتشر نمی‌شود و با توجه به اتفاقات تلخ رخ‌داده در سال‌های گذشته پس از شوک قیمتی بنزین، حل‌وفصل معضل مصرف بالای سوخت در ایران به گره بزرگی به نام واکنش‌های منفی جامعه برخورده است. 

وبسایت «میز نفت» یک ماه پیش در این باره به نقل از یک منبع آگاه خبر داده بود که «ایران در چند ماه گذشته به واردکننده بنزین تبدیل شده است و طی ماه‌های آینده هم به میزان واردات بنزین افزوده می‌شود.»

به نوشته این رسانه تخصصی حوزه انرژی، از سال گذشته موضوع واردات چراغ خاموش بنزین در رسانه‌ها مطرح ‌شده و این رسانه هم نوشت که واردات بنزین از ترکمنستان آغاز شده هرچند که در پوشش «سوآپ» انجام می‌شود.

آبان 1401 که خبر واردات بنزین در رسانه‌ها پیچید، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد در حال تجارت بنزین و فرآورده‌های نفتی هستیم. 

سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی نیز عنوان کرده: «... در آمارهای اخیر بانک مرکزی آمده است: طی سه ماه آخر سال ۱۴۰۱ دولت ۲۲۷میلیون دلار بنزین وارد کرده است. این در حالی است که یک چنین وارداتی همواره با تشکیک و تکذیب مقامات دولتی مواجه شده است. یعنی به‌طور متوسط دولت از سال ۱۴۰۱ در هر روز ۵.۵ تا ۶میلیون لیتر بنزین وارد کشور کرده است. بدون تردید این عدد در ۶ماه اخیر اگر افزایش پیدا نکرده باشد، کمتر هم نشده است؛ بنابراین ایران از ابتدای سه ماه پایانی ۱۴۰۱ تا امروز روزانه بین ۴تا ۵میلیون دلار بنزین وارد کرده است. این در حالی است که دولت رییسی، قویا هرگونه واردات بنزین را تکذیب می‌کند، اما نماگرهای اقتصادی این روند را به نقل از آمارهای بانک مرکزی ثبت کرده‌اند. این روند بسیار خطرناک است که در آینده بدتر هم می‌شود، چراکه مصرف روزانه بنزین در ایران در حال افزایش است.»

کاظم دلخوش نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم مهرماه سال جاری گفته بود که «روزانه بالغ بر ۳۰ میلیون لیتر بنزین از خارج وارد می‌کنیم و هزینه این واردات نیز سنگین است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید