سهم کشورهای همسایه در صادرات ایران / یک پنجم صادرات ایران به این کشور می‌رود

کدخبر: ۶۰۶۷۰۳
اقتصادنیوز: مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: در شش ماهه اول سال ۱۹ درصد مربوط به کشور عراق بود که ارزش آن ۴.۵ میلیارد دلار اعلام شده، میزان صادرات به امارات را سه میلیارد دلار، ترکیه ۲.۴ میلیارد، کویت ۸۶ میلیون و عمان ۶۳۵ میلیون دلار دانست.
سهم کشورهای همسایه در صادرات ایران / یک پنجم صادرات ایران به این کشور می‌رود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ فرزاد پیلتن، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: صادرات جمهوری اسلامی ایران به جهان در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۲۴.۶ میلیارد دلار بوده که ۱۰.۳ میلیارد دلار آن مربوط به کشورهای حوزه غرب آسیا است.

پیلتن گفت: از مجموع صادرات به کشورهای حوزه غرب آسیا در مدت مذکور ۱۹ درصد مربوط به کشور عراق بود که ارزش آن ۴.۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

وی در ادامه میزان صادرات به امارات را سه میلیارد دلار، ترکیه ۲.۴ میلیارد، کویت ۸۶ میلیون و عمان ۶۳۵ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: کشورهای قطر، سوریه، یمن، لبنان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در رتبه‌های بعدی صادرات کالا از ایران قرار دارند.

کشورهای غرب آسیا شامل کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، عربستان، امارت، قطر، اردن، لبنان، عمان، یمن، بحرین، سوریه و ترکیه است.

بیشترین حجم واردات به ایران در غرب آسیا؛ امارات، ترکیه و عمان

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۴۷ درصد واردات ایران از کشورهای غرب آسیا تامین می‌شود توضیح داد: بیشترین حجم واردات از کشور امارت، ترکیه و عمان به ایران صورت می‌گیرد.

وی محدودیت‌های صادراتی عراق را فصلی عنوان کرد و گفت: این کشور در برخی بازه‌های زمانی محدودیت‌هایی مربوط به همه کشورها برای صادرات به کشورش اعمال می‌کند و به نوعی سیاست دولت عراق به منظور حمایت از تولیدات داخلی خود محسوب می‌شود.

پیلتن ادامه داد: با توجه به فصلی‌بودن این شرایط باید زیرساخت‌های صادراتی در استان‌های مرزی به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی مانند انبار و سردخانه توسعه یابد و ظرفیت‌ آن‌ها تقویت شود.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت به راهکارهای مختلف برای افزایش میزان صادرات به عراق اشاره کرد و افزود: در فصل تولید محصولات کشاورزی، باید تا حد امکان صادرات صورت گیرد و باقی مانده در سردخانه‌ها انبار شده تا در زمان مشخص به آن کشور صادر شود.

نبود ارتباط مستقیم تجاری ایران با عربستان و یمن

وی با اشاره به روابط تجاری به مقاصد تجاری حوزه غرب آسیا گفت: در این حوزه به شکل مستقیم ارتباط تجاری با کشور عربستان و یمن وجود ندارد که از طریق برخی کشورهای واسط انجام می‌شود.

هدفگذاری ۴۰ نمایشگاه بین‌المللی

پیلتن هدفگذاری برگزاری ۴۰ نمایشگاه در کشورهای حوزه غرب آسیا را عنوان کرد و توضیح داد: بیشتر این نمایشگاه های بین‌المللی در کشور عراق، ترکیه، سوریه، عمان و امارات برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ادامه داد: پاویون ایران در ۲۵ نمایشگاه با حضور شرکت‌های تولیدی و صادراتی راه‌اندازی شد که هنوز خروجی دقیق پاویون‌ها جمع بندی نشده است اما براساس گزارش‌های رسیده، بخش عمده صادرکنندگان، توانمندی‌ها و کالای صادراتی خود را معرفی کرده و بازارهای هدف و مصرف را به صورت مطلوب مورد ارزیابی قرار دادند.

وی ابراز امیدواری کرد که حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی منجر به قراردادهای تجاری شود.

نبود توازن در کالاهای سبد صادراتی ایران به دیگر کشورها

پیلتن با اشاره به تنوع سبدهای صادراتی در حوزه غرب آسیا گفت: تنوع کالا در سبدهای صادراتی وجود دارد اما در این زمینه نسبت‌ها متوازن نیست.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: تمام کالاهای تولیدی در کشور امکان و فرصت صادرات دارند اما نسبت‌های آن‌ها نامتوازن است و کالاهای با ارزش افزوده پایین‌تر، موادخام یا کالاهای نیمه ساخته مثل آهن، فولاد و... سهم بیشتری از صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی سیاست کلان دولت و سازمان توسعه تجارت را اهتمام بر افزایش سهم کالاهای با ارزش افزوده بالاتر در سبد صادراتی کشور و فرآوری کالاهای خام و یا نیمه خام تا رسیدن به محصول نهایی عنوان کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید