نیم قرن با اقتصاد ایران؛13 آذر

تسلا به جاده مخصوص می‌آید!

کدخبر: ۶۱۳۵۰۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تسلا به جاده مخصوص می‌آید!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 آذر 1353؛ دلالان خواربار از بازار رانده شدند

واسطه‌ها از بازار تهران رانده می‌شوند و با تاسیس شرکت‌های تعاونی توزیع به عمر فعالیت‌های مضر و سودطلبانه آنها که منجر به آشفتگی اقتصاد شهری و عدم ثبات قیمت‌ها شده است، خاتمه داده می‌شود.

برای نیل به این منظور در کنار هر اتحادیه صنفی یک شرکت تعاونی توزیع که وظیفه اصلی آن خرید، انبار و توزیع کالای مصرفی صنف است، تاسیس خواهد شد.

این تعاونی‌ها دست به اقدامات مختلفی از قبیل احداث انبارها، کارگاه‌های تولید و تبدیل و عقد قرارداد با تولیدکنندگان خواهند زد.

تاکنون 77 شرکت از این نوع در تهران تاسیس شده و یکی از این شرکت‌ها که مربوط به اتحادیه صنف خواربارفروش است، حتی اقدامات گسترده‌ای را برای تهیه مایحتاج افراد صنف آغاز کرده است.

شرکت انواع کالاها را از تولیدکننده می‌خرد و در اختیار مغازه‌های خواربارفروشی می‌گذارد. این روال کار، مغازه‌های خواربارفروشی را از دلال‌ها بی‌نیاز کرده است.

13 آذر 1363؛ اعلام طرح جدید توزیع لوازم یدکی و لاستیک

براساس طرحی که در دست اجراست، کلیه مراکز تهیه و توزیع و بخش خصوصی برای تقویت مراکز تعاونی و گسترده کردن شبکه‌های توزیع موظفند کلیه واردات لوازم یدکی اتومبیل خود را در اختیار شرکت‌های «ایران‌خودرو» و «گواه» قرار دهند تا در کوتاه‌ترین مدت به دست مصرف‌کننده برسد.

علی فتحعلی، معاون پشتیبانی تولیدات و خدمات وزارت بازرگانی گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد کلیه شرکت‌های قطعات یدکی که در امر تجاری و خدماتی فعالیت دارند، از وزارت صنایع سنگین جدا و ضمیمه وزارت بازرگانی شده‌اند، افزود: بر این اساس شرکت تهیه و توزیع «ایران‌خودرو» تامین قطعات یک میلیون دستگاه پیکان، 55 هزار دستگاه پژو، 52 هزار دستگاه مینی‌بوس و 22 هزار دستگاه اتوبوس را به عهده گرفت.

13 آذر 1373؛ اختصاص 155 میلیارد ریال اعتبار برای تامین کالاهای موردنیاز مردم

مبلغ 150 میلیارد ریال اعتبار بانکی کوتاه‌مدت برای تامین کالا به گروه‌های مختلف مردم اختصاص یافت. از این رقم 55 میلیارد ریال مربوط به کارمندان دولت است.

مسعود روغنی زنجانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای حمایت از تولیدات کشاورزی و تامین امکانات افزایش تولید در سال 74 میزان تسهیلات به 1300 میلیارد ریال افزایش یافت که 300 میلیارد ریال آن به‌صورت قرض‌الحسنه خواهد بود و دولت بازپرداخت تمامی 1300 میلیارد ریال را تضمین می‌کند.

به گفته زنجانی، تامین و پرداخت سوبسید برای حمایت از مصرف‌کنندگان و پشتیبانی از تولید در اولویت قرار دارد و دولت پرداخت سوبسید برای گندم، برنج، روغن، قند و شکر، پنیر، گوشت قرمز، شیر و سم را علاوه‌ بر سوبسیدهای مربوط به دارو، شیر خشک و کود تصویب کرده است.

صندوق پس‌انداز فرهنگیان تاسیس می‌شود

صندوق پس‌انداز فرهنگیان با سرمایه‌گذاری دولت و سهیم شدن داوطلبانه فرهنگیان تاسیس می‌شود.

دکتر نجفی، وزیر آموزش و پرورش گفت: در تاسیس این صندوق که اخیرا در برنامه پنج ساله دوم توسعه کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، علاوه‌بر سرمایه‌گذاری دولت، فرهنگیان می‌توانند با پرداخت داوطلبانه حداکثر 5 درصد از حقوق ماهانه خود در راه اندازی و توسعه این صندوق مشارکت کنند.

5 فروشگاه بزرگ تعاونی افتتاح می‌شود

در بهمن‌ماه امسال پنج فروشگاه بزرگ تعاونی توسط اتحادیه امکان و شرکت خدمات تعاون در اسلامشهر، چهاردانگه، شیراز، کرمانشاه و خرم‌آباد افتتاح می‌شود.

مهندس شافعی، وزیر تعاون گفت: برای گسترش فروشگاه‌های سپه که 60 هزار نفر عضو آن هستند، در مرحله اول در 12 شهر کشور ازجمله کرج و قم و در دوم در شهرهایی با جمعیت بیش از 100 هزار نفر اقدام به ایجاد فروشگاه‌های تعاونی می‌شود که سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر مردم در گسترش فعالیت آنها تاثیر بسیاری دارد.

وی همچنین ایجاد 20 فروشگاه تعاونی در مناطق بیست‌گانه تهران را توسط اتحادیه شرکت‌های تعاونی مصرف محلی، از برنامه‌های آینده وزارت تعاون اعلام کرد و گفت: ایجاد این فروشگاه‌ها نیاز به سرمایه، زمان و مدیریت دارد و همکاری سیستم بانکی برای اجرای این طرح‌ها ضروری است.

وزیر تعاون یکنواخت بودن قیمت‌ها را یکی از ویژگی‌های فروشگاه های تعاونی را اعلام کرد و گفت: در شرکت‌های تعاونی مصرف، قیمت‌ها نسبت به بازار آزاد کمتر است به طوریکه در شهریورماه امسال قیمت اقلام خوراکی عرضه‌شده در تعاونی‌ها نسبت به بازار آزاد 25 درصد ارزان‌تر بوده است.

13 آذر 1393؛ تصویب طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

جلسه شورای عالی اداری به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از طریق ادغام دو معاونت «برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور» و «توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور» به تصویب رسید.

اسحاق جهانگیری از تحول نظام اداری کشور به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت نام برد و بر لزوم اهتمام ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تحقق این امر تاکید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: حجم انبوه کارکنان دولت و افزایش تعداد پرسنل در سال‌های اخیر، باعث افت بازدهی دولت شده و لازم است در این خصوص نیز برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری سازنده‌ای انجام شود.

در ادامه این جلسه پس از بحث و تبادل‌نظر درخصوص بندهای مختلف طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و اعمال برخی تغییرات و اصلاحات، این طرح در 6 بند مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت و به تصویب رسید.

وظایف و اختیارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سطح ملی و استانی، تعیین تکلیف موسسات تابعهو وابسته، مسوولیت اداره سازمان و چگونگی واگذاری برخی وظایف اجرایی آن، ازجمله موضوعاتی است که در طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به آن پرداخته شده است.

بهره برداری از کریدور ریلی شرق خزر

روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در اقدامی نمادین با به‌دست کردن دستکش‌هایی سفید، پیچ ریلی را سفت کردند که با بهره‌برداری از آن کشورهای روسیه و چین و حاشیه دریای خزر را از طریق ایران به آب‌های آزاد جنوب وصل خواهد کرد.

حسن روحانی به همراه «قربانعلی بردی محمداف» و «نورسلطان نظربایف» در مراسم بهره برداری از پروژه خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در ایستگاه «آک بایلار» در خاک ترکمنستان حاضر شدند تا این خط آهن 930 کیلومتری که 85 کیلومتر آن در خاک ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار داد را افتتاح کند.

با احداث این راه ریلی، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (به‌ویژه اروپای غربی) حدود 10 هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافت.

تسلا به جاده مخصوص می‌آید

در شرایطی که تمدید مذاکرات هسته‌ای، حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران را به نوعی به تاخیر انداخته، شنیده می‌شود شرکت آمریکایی «تسلاموتور» نیز برنامه‌هایی را برای آمدن به «جاده مخصوص» دارد.

براساس شنیده‌ها، ظاهرا مذاکراتی میان تسلا و خدروسازان ایرانی نیز انجام شده و حتی نماینده این شرکت در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران نیز حضور داشته است.

هرچند هنوز هیچ مقام رسمی، حضور تسلا را در ایران تاکید نکرده اما با توجه به برنامه‌های آتی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو کشور، آمدن این شرکت آمریکایی به «جاده مخصوص» چندان هم بعید نیست.

«تسلا موتورز» به نوعی برند آمریکایی‌ها در تولید خودروهای برقی و هیبریدی به شمار می‌رود و اتفاقا وزارت صنعت نیز این روزها به شدت به دنبال واردات و البته تولید این خودروها در ایران است. چندی پیش نیز اخباری مبنی‌بر احتمال همکاری خودروسازان ایرانی و آمریکایی در مورد خودروهای برقی و هیبریدی به گوشی رسید و حالا با توجه به عزم وزارت صمت برای تولید این نوع خودروها از یک سو و حضور نماینده تسلا در همایش صنعت خودرو ایران از سوی دیگر، احتمال همکاری این شرکت آمریکایی با «جاده مخصوصی‌ها» بعید نیست.

خودروسازان ایرانی به تازگی اعلام کرده‌اند که طی یکی دو سال آینده حدود 100 هزار خودرو برقی و هیبریدی خواهند ساخت و از آنجا که این نوع خودروها دارای تکنولوژی پیچیده ای هستند، طراحی و ساخت آنها در ایران نیازمند کمک و شراکت شرکت‌های خارجی ازجمله همین تسلاموتورز آمریکا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید