اطلاعات پارس خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد

این خودرو تکه تکه فروخته شد!/ چالش مالی از آنچه خودروسازان در آینه می‌بینند به آنها نزدیک‌تر است

کدخبر: ۶۲۰۵۸۰
اقتصاد­نیوز: پارس خودرو در سایت کدال سازمان بورس از فروش قطعات مازاد برلیانس به صورت مزایده خبر داد.
این خودرو تکه تکه فروخته شد!/ چالش مالی از آنچه خودروسازان در آینه می‌بینند به آنها نزدیک‌تر است

به گزارش اقتصاد­نیوز، اطلاعات منتشر شده توسط پارس خودرو در سایت کدال سازمان بورس از فروش قطعات مازاد برلیانس حکایت می کند.

پارس خودرویی ها که حدود دو سال است تولید و فروش محصولات برند چینی برلیانس را متوقف کرده اند حال به پاکسازی انبار خود پرداخته و قطعات مازاد این خودرو را به صورت مزایده عمومی به متقاضیان واجد شرایط واگذار کردند.

این اتفاق در شرایطی افتاده که این خودروساز همچنان نسبت به ارائه خدمات پس از فروش به محصولات برلیانس تعهد دارد و مشخص نیست چرا قطعات مازاد محصولات این برند چینی را با اهرم مزایده فروخته است.

ایران خودرو و سایپا تا پیش از بازگشت تحریم ها علاوه بر تولید محصولات خود به مونتاژ محصولات برندهای جهانی خودروساز نیز مشغول بودند. البته این محصولات مونتاژی بیشتر میان برندهای چینی انتخاب شده بودند. ایران خودرویی ها به مونتاژ محصولات دو برند چینی هایما و دانگ فنگ مشغول بودند و سایپایی ها به همراه شرکت زیر مجموعه مونتاژ محصولات برند چینی برلیانس و همچنین دیگر خودروساز چین یعنی زوتی را در دستورکار داشتند.

البته نارنجی های جاده مخصوص سراتو کیا را نیز در خطوط تولید خود مونتاژ می کردند و محصولات برند فرانسوی رنو را به طور مشترک در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا حضور داشت.

بررسی سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد در حال حاضر تنها برند هایما در خطوط تولید ایران خودرو در سایت خراسان مونتاژ می شود و سایر برندهای بین المللی به دلیل تحریم ها فرار را بر قرار ترجیح داده و با خودروسازان بزرگ ایران قطع همکاری کردند.

محصولات مونتاژی خودروسازان بزرگ به این دلیل که از پشتیبانی خدمات پس از فروش آنها در سراسر کشور بهرمند بود تا حدی توانسته بود دل متقاضیانی که با احتیاط به سراغ محصولات چینی حاضر در بازار خودرو می رفتند را به دست بیاورد. اما بعد از خداحافظی برندهایی مانند دانگ فنگ و زوتی با ایران خودرو و سایپا این نگرانی برای دارندگان محصولات این برندها وجود دارد که قرار است قطعات مورد نیاز خود را چه راهی و با صرف چه هزینه ای تامین کنند. حال در این شرایط فروش مزایده ای قطعات برلیانس توسط پارس خودرویی ها می تواند دارندگان محصولات برند برلیانس را نیز به جمع نگران دارندگان خودروهای چینی که توسط سومین خودروساز بزرگ کشور مونتاژ می شد، اضافه کند.

به نظر می رسد دلیل فروش قطعات مازاد برلیانس توسط پارس خودرو ریشه در وضعیت نابسامانی اقتصادی باشد که به دلیل سیاست قیمت گذاری دستوری به آنها تحمیل شده است.

براساس قانون خدمات پس از فروش شرکت های خودروساز موظف هستند در یک بازه 10 ساله نسبت به تامین قطعات مورد نیاز محصولاتی که برای مشتریان فاکتور می کنند، اقدام کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید