نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 10 بهمن

ایران و انگلیس 150 طرح مشترک اجرا می‌کنند

کدخبر: ۶۲۵۱۷۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران و انگلیس 150 طرح مشترک اجرا می‌کنند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

10 بهمن 1353؛ نرخ میوه و تره‌بار با روش جدیدی تعیین می شود

سرپرست کمیسیون نرخ‌گذاری میوه و تره‌بار میدان تغییر کرد و آقای شاه‌حسینی، مدیرکل منطقه 5 شهرداری تهران به عنوان سرپرست جدید از طرف هیات عالی نظارت با موافقت شهردار تهران به سرپرستی این کمیسیون منصوب شد.

به این ترتیب از روز شنبه که سرپرست جدید کمیسیون تعیین نرخ میوه و تره‌بار در میدان کار خود را آغاز خواهد کرد، سازمان و نحوه نرخ‌گذاری روی میوه و تره‌بار تغییر خواهد کرد.

سرپرست جدید از مدتی قبل مطالعات وسیعی را در این زمینه با همکاران جدید خود آغاز کرده بود و قرار است نتایج آن به‌صورت طرح تازه‌ای در میدان میوه و تره‌بار پیاده شود. این طرح قبلا مورد تایید و تصویب هیات عالی نظارت قرار گرفته است.

ایران و انگلیس 150 طرح مشترک اجرا می کنند

ایران و انگلیس در پایان سومین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های اقتصادی خود به انعقاد یک موافقتنامه مهم دست یافتند که شالوده اجرای 150 طرح مشترک را بین دو کشور می‌ریزد.

براساس این پروتکل که ازسوی ایران دکتر فریدون مهدوی، وزیر بازرگانی و ازسوی انگلیس آقای «پیترشور» وزیر تجارت این کشور امضا کردند.

انگلیس 15 کشتی تجاری به ظرفیت هر کشتی 18 تا 20 هزار تن به ایران می‌فروشد و این کشور ظرف پنج سال آینده، 100 هزار واحد مسکونی در ایران خواهد ساخت.

دکتر مهدوی افزود: در چارچوب این پروتکل، انگلیس در مدرنیزه کردن راه‌آهن تهران-تبریز شامل برقی کردن کامل و رسانیدن آن به سطح بالاترین استانداردهای مموجود در جهان با ایران همکاری خواهد کرد.

هیات بازرگانی انگلیس موافقت خود را در زمینه مشارکت در طرح‌های مهم خانه‌سازی ایران از طریق ساخت و تحویل 100 هزار واحد پیش‌ساخته ساختمانی که می‌بایست طی 5 سال آینده تحویل گردد، اعلام داشت.

10 بهمن 1363؛ مخالفت شدید ایران با پیشنهاد کاهش قیمت پایه نفت اوپک

خبرگزاری امارات عربی متحده از قول منابع اوپک گزارش داد ایران، الجزایر و لیبی با هر گونه کاهش قیمت پایه 29 دلار در هر بشکه مخالفت کردند.

این منابع گفتند مخالفت این سه کشور موجب شد وزیران شرکت‌کننده در کنفرانس ژنو نتوانند به یک تصمیم گروهی دست یابند.

براساس این پیشنهادها، تفاوت قیمت انواع نفت که در حال حاضر سه دلار و هفتاد و پنج سنت است، به دو دلار و 90 سنت خواهد رسید که این عمل به معنای کاهش قیمت پایه اوپک به میزان یک دلار خواهد بود.

10 بهمن 1373؛ لوازم خانگی، خودرو، مصالح ساختمانی و مواد غذایی مشمول طرح تنظیم بازار شد

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار در جلسه دیروز خود صدها قلم کالا را به‌عنوان گروه دوم طرح تعزیرات حکومتی مشمول قیمت‌گذاری و تعزیرات قرار داد.

در این جلسه براساس پیشنهاد وزارت بازرگانی در مورد طبقه‌بندی قیمت‌گذاری، چند نوع از کالاها به عنوان کالاهای گروه دوم، مشمول طرح تعزیرات شدند.

در این جلسه همچنین سازمان بازرسی و نظارت وزارت بازرگانی طی گزارشی عملکرد این سازمان را در هفته گذشته به اطلاع اعضای ستاد رساند. براساس این گزارش حدود یکصد هزار واحد صنفی اعم از عمده یا خرده‌فروشی مورد بازرسی قرار گرفته که 6 هزار واحد صنفی متخلف شناخته شدند.

براساس گزارش روابط عمومی ریاست جمهوری، انواع کالاهایی که به عنوان کالاهای گروه دوم مشمول طرح تعزیرات تعیین شدند به این شرح است: انواع لوازم خانگی شامل: تلویزیون، یخچال، فریزر، کولر آبی و گازی، آبمیوه‌گیری، بخاری گازی و نفتی، پنکه، لباسشویی، چرخ خیاطی، کالاهای بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی، شیمیایی شامل: صابون‌های صنعتی، مایع ظرفشویی، خمیر دندان، شامپو انواع وسایل بهداشتی.

محصولات غذایی و آشامیدنی شامل: ماست و خامه پاستوریزه و دخانیات.

انواع خودرو سواری تولید داخلی یا وارداتی از هر نوع ارز و اقلام مربوط به حمل و نقل شامل: روغن موتور، باطری و بعضی از اقلام لوازم یدکی اتومبیل.

اعلام نحوه فروش زمین در منطقه آزاد کیش

شرایط اعطای زمین در کیش اعلام شد. مهندس یزدان‌پناه، مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به تصویب طرح جامع ساماندهی منطقه آزاد کیش گفت: این طرح که سه برنامه توسعه‌ را شامل می شود، 20 سال طول خواهد کشید. برنامه کوتاه‌مدت توسعه کیش تا سال 79، برنامه میان‌مدت تا سال 85 و برنامه بلندمدت توسعه منطقه تا سال 95 به طول می‌انجامید.

وی گفت: 55 درصد از کاربری زمین های جزیره کیش به امر سیاحت و 45 درصد بقیه به امر توسعه صنعت و تجارت اختصاص یافته است.

وی گفت: آیین‌نامه مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران مجوز فروش زمین به افراد خارجی را نداده است و این افراد فقط حق اجاره بلندمدت زمین را دارند؛ ولی هموطنان ایرانی مجوز اجاره خرید زمین را در دو شهرک «صدف» و «سفین» دارند.

قیمت فروش زمین در شهرک صدف هر مترمربع 14 هزار تومان است ولی قیمت اجاره این زمین ها به مراتب ارزان‌تر از خرید آنهاست و گنجایش جمعیت هر دو شهرک در حدود 32 هزار نفر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید