قیمت بازاری خودروها در نیمه دوم سال گذشته نشان می‌دهد

رشد چشمگیر قیمت این خودرو/ افزایش قیمت 300 میلیونی در 45 روز!

کدخبر: ۶۳۷۱۹۲
اقتصادنیوز : واردات خودرو ایده مدیران صمت برای مدیریت قیمت های بازاری خودرو بود اما در نیمه دوم سال گذشته به رغم حضور محصولات وارداتی در بازار شاهد بودیم که قیمت هایما S7 پلاس جهش کرد.
رشد چشمگیر قیمت این خودرو/ افزایش قیمت 300 میلیونی در 45 روز!

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت هایما S7 پلاس در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ رشدی حدود ۲۵ درصدی داشت. این محصول مونتاژی ایران خودرویی ها در ابتدای پاییز سال گذشته با قیمت حول و حوش یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان در بازار حاضر بود. اما متقاضیان در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۲ برای خرید این محصول مونتاژی چینی باید پیش از رفتن به بازار حساب خود را حدود یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان شارژ می کردند.

بنابراین در نیمه دوم سال گذشته قیمت هایما S7 پلاس نزدیک به ۳۳۰ میلیون تومان رشد را به خود دید.

بررسی روند قیمت این محصول مونتاژی ایران خودرو نشان می دهد زمستان ۱۴۰۲ برای این خودرو داغ آغاز شد. هایما S7 پلاس در شب یلدای ۱۴۰۲ با قیمت حوالی یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون تومان قابل خریداری بود. اما طی چهار هفته دی پارسال قیمتش تا نزدیکی های یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان بالا آمد. این روند افزایشی تا دو هفته ابتدایی بهمن ۱۴۰۲ نیز ادامه داشت. قیمت هایما S7 پلاس در هفته منتهی به ۱۲ بهمن سال گذشته حدود یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان بود.

بنابراین شاهد هستیم قیمت این محصول مونتاژی ایران خودرو از شب یلدا تا نیمه بهمن سال گذشته حول و حوش ۳۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است. این رشد قیمت به زبان درصد، رشدی حدود ۲۳ درصدی را نشان می دهد.

افزایش قیمت هایما S7 پلاس در حالی در نیمه دوم ۱۴۰۲ در بازار رقم خورده است که از یک طرف قیمت کارخانه ای این محصول تغییر نکرده و از طرف دیگر شاهد تحویل خودروهای وارداتی به متقاضیان بودیم.

سیاست گذار خودرویی به دنبال این بود تا با ابزار واردات خودرو بتواند سر و سامانی به بازار واردات خودرو بدهد اما به نظر می رسد این امر ناموفق بوده است.

IMG_20240329_105658_890

تحلیگران بازار در زمانی که بحث واردات خودرو از سوی مدیران صمت پیگیری می شد درباره تاثیر واردات روی بازار خودرو می گفتند چنانچه روند واردات خودرو متناسب با نیاز بازار باشد این مساله اولین اثر خود را روی قیمت خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای وارداتی موجوددر بازار خواهد گذاشت. اما به نظر می رسد عرضه قطره چکانی محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز سبب شد تا نه تنها قیمت محصولات مونتاژی با افت هوراه نباش که شاهد قیمت محصولی مانند هایما S7 پلاس نیز باشیم.

به نظر می رسد در سال جاری نیز اگر مدیران صمت با همین دست فرمان در جاده واردات خودرو حرکت کنند و فیتیله تیراژ ورودی محصولات برندهای جهانی خودروساز به بازار را بالا نکشد متقاضیان باید خود را آماده افزایش قیمت بیشتر خودروهای مونتاژی کنند. 

فراموش نکنیم قیمت بازاری خودروهای مونتاژی در سال جاری از ناحیه افزایش نرخ تورم و همچنین افزایش قیمت کارخانه نیز تهدید می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید