بررسی 1+4 نرخ سود در هفته سوم اردبیهشت

3 رکورد مهم نرخ سود

کدخبر: ۴۱۲۲۱۶
روند نرخ سود در بازار های مختلف نشان می دهد نرخ سود بین بانکی در کف چهار ماهه قرار دارد و در مقابل نرخ سود بازار در سقف سه ماه و نیمه. بازار بین بانکی برای حمایت از نقدینگی کوتاه مدت بانک ها کاربرد دارد و بازار باز برای تنظیم نرخ در این بازار و مدیریت قبض و بسط پول.
3 رکورد مهم نرخ سود

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هفتگی نرخ سودها در 4 به اضافه یک بازار نشان از 3 رکورد داشته است. مطالعه نرخ ها در هفته گذشته نشان می دهد هزینه دریافت وام مسکن بیشترین رکورد یک ماه اخیر را داشته و تمامی بازارهای مالی دستخوش تغییر شده اند.

تلاقی نرخ سود اوراق دولتی در هفته سوم اردیبهشت

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تا سه ساله  به صورت دسته جمعی در مرز 22 درصد قرار گرفت.

بازار ثانویه اوراق مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است. روند نرخ سود اوراق تا انتهای هفته اخیر نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق که در هفته گذشته در سطح 21.8 درصد قرار داشت روند صعودی ملایمی داشته و در پایان این هفته به 22.8 درصد افزایش پیدا کرده است. در نرخ های سود دو ساله و 3 ساله نیز شاهدهمین رفتار صعودی بودیم.

دسته دوم اوراق بررسی شده در این تحلیل آنهایی است که سررسیدهای دوساله داشته اند. این اوراق مانند اوراق با سررسید یک ساله در هفته اخیر روندی اکیدا صعودی داشته و در نهایت نیز در همان سطح 22.8 درصد قرار گرفت.

این تغییرات برای بازده با سررسید سه ساله نیز روندی مشابه را داشته و در پایان هفته سوم اردیبهشت در مرز 22.8 درصد جای گرفت. به عبارت دیگر تمام نرخ های سود بازار ثانویه اوراق بدهی روندی یکسان داشته و در نهایت با یکدیگر در یک نقطه تلاقی کردند.

نرخ سود وام مسکن در قله یک ماهه

نرخ سود اوراق تسهیلات بانک مسکن در هفته اخیر به بالاترین حد خود در یک ماه گذشته رسید. این رقم بیانگر میزان گرانی هزینه ای است که متقاضیان وام برای اخذ آن می پردازند.

اوراق تسهیلات بانک مسکن در راستای خرید وام مسکن بین متقاضیان به فروش رسیده و سقف خرید آن برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین 240 میلیون تومان است.  هزینه هرکدام از این اوراق در بازار خرید و فروش آن تعیین شده و به اعتبار هر کدام از اوراق خریداری شده می توان 500 هزار تومان وام جهت خرید خانه از بانک مسکن اتخاذ کرد.

 از آنجا که متقاضیان جهت اقدام خود باید هزینه جداگانه ای را بپردازند پس دیگر نرخ سود آن در حد اسمی تعریف شده توسط بانک مسکن (17.5 درصد) نخواهد بود. هر تغییر در این نرخ نشاندهنده تغییر در هزینه دریافت وام بوده و به نوعی بیانگر گرانی یا ارزانی آن می باشد.

محاسبات نشان می دهد نرخ سود در هفته سوم اردیبشهت به 20.51 درصد رسیده که از هفته قبل خود 0.2 واحد درصد بیشتر شده و اکنون به سقف یک ماهه خود رسیده است.

نرخ سود

روند نزولی نرخ سود بازار بین بانکی

نرخ سود بین بانکی در هفته های اخیر روندی نزولی داشته است. این مسیر تا آنجا ادامه پیدا کرده که در هفته اخیر به کمترین حد خود در 1400 رسید.

بازار بین بانکی یا بازار شبانه محلی است که در آن بانکها می توانند نیازمندی ها و کسری های آنی و جدی خود را در آن برطرف سازند. این در صورتی است که بانکها نیاز جدیتر به استقراض از یکدیگر پیداکنند. بنابراین مجبورند مبلغ قرض گرفته شده را در فاصله ای کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت نمایند.  در این بازار بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. این نرخ در زمستان 99 همواره در سطح 20 درصد قرار داشته اما در نهایت کمی پایین تر آمد. این افت و خیز نرخ در سال 1400 نیز ادامه داشته تا اینکه در هفته سوم اردیبهشت این متغیر به کمترین حد خود در تمام این مقطع تنزل پیدا کرد.

براساس جدولی که بانک مرکزی از این نرخ در پایان هفته اخیر منتشر کرده نرخ سود بین بانکی 19.56 درصد درج شده که کمترین نرخ در4 ماه اخیر بوده است.

جهش در نرخ سود بازار باز هفته سوم اردیبهشت

بازار باز به عملیاتی گفته می شود که طی آن بانک مرکزی با سررسیدی دو هفته ای مبلغی را به بانکها تزریق کرده و در موعد آن با نرخ سود مشخص شده آن را قبض می کند.

این بانک یا تنظیم نرخ سود بازار بین بانکی می تواند بر وضع معیشتی مردم و قدرت خریدشان اثر گذار باشد. این عمل با مدیریت نرخ تورم هدفگذاری شده از طریق بازار بین بانکی میسر می شود.

روندنرخ سود بازار باز نشان از ثبات این نرخ در تمام 14 هفته گذشته داشته است. این رقم در این مدت همواره 19.8 درصد بوده که در این هفته با 0.1 واحد درصد افزایش به 19.9 درصد رسید. این افزایش سبب شد تا این نرخ به قله خود در 3 ماه و نیم گذشته دست یابد 

نرخ سود مداخله‌ای بانک مرکزی در هفته سوم اردیبهشت

دربازار شبانه در صورتی که بانکها مجبور به استقراض از بانک مرکزی شوند نرخ سود مبلغ وام گرفته شده برای آنها برابر با 22 درصد خواهد بود. این معاملات را اعتبارات قاعده مند نیز می گویند.

با توجه به حجم تزریق پول و نرخ سود هر کدام از بازارها می توان نرخ سودی را معرفی کرد که بیانگر نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک هاست. 

 این رقم در هفته دوم اردیبهشت 20.7 درصد محاسبه شده که کمترین نرخ سود موزون کشف شده از ابتدای زمستان 99 تا نیمه اردیبشهت امسال بود. مهمترین دلیل کاهش این نرخ کاهش حجم اعتبارات قاعده مند در کنار تزریق نقدینگی در بازار باز بوده است. اما پس از افزایش مجدد نرخ سود بازار باز این نرخ دوباره روندی افزایشی پیدا کرده و به ارقام ثبت شده تا پیش از این دره سقوط دست یاقت. این رقم در هفته سوم اردیبهشت برابر با 21.7 درصد محاسبه شده و 1 واحد درصد از نرخ محاسبه شده در هفته قبل خود افزایش پیدا کرد.

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید