گزارش اقتصادنیوز از بازار باز وبازار بین‌بانکی

تداوم رکورد زنی‌ها در نرخ بهره بین بانکی+ نمودار

کدخبر: ۴۴۶۰۱۳
اقتصادنیوز: نرخ سود بین بانکی پس از 6 هفته صعود در نیمه مهر ماه به 19.46 درصد رسید. این رقم بیشترین میزان نرخ بهره بین بانکی در 4 ماه اخیر بوده و با وجود تلاش های بانک مرکزی برای مهار آن اما هنوز روند رکوردزنی ها در این متغیر ادامه داشته است.
تداوم رکورد زنی‌ها در نرخ بهره بین بانکی+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود بین بانکی در 6 هفته متوالی روندی افزایشی داشته است. در این هفته ها بانک مرکزی با کاهش جذب نقدینگی و افزایش بسط پول در بازار باز سعی در کنترل رشد سریع این متغیر داشته و تلاش کرد این مسیر فزاینده را با افزایش داد و ستد در عملیات بازار باز کنترل کند.

به طور کلی افزایش و کاهش متغیر نرخ سود بین بانکی در هر مقطعی سیگنالی از وضعیت تورمی در جامعه بوده و متاثر از افت و خیز وضعیت حساب جاری بانک ها است. طبق بررسی ها روند صعودی نرخ سود در هفته اخیر نیز  ادامه پیدا کرده و رکورد جدیدی را به ثبت رسانید.

تلاش بازار باز برای مهار نرخ سود

بانک مرکزی به طور کلی از طریق دو بازار به صورت هفتگی سعی در مدیریت حساب نقدینگی بانک‌ها دارد. بازار باز و بازار بین بانکی.

با این تفاوت که در بازار بین بانکی بانک مرکزی عملکردی منفعلانه داشته و در بازار باز رفتاری کنش گر.

در بازار باز در هفته دوم مهر  19 هزار و 40 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق شده که نرخ سودی معادل با 19 درصد داشته است. این بیشترین بسط هفتگی پول در عملیات هفتگی بانک ها بوده که تا کنون به ثبت رسیده و در جهت کاهش شتاب افزایش نرخ سود رخ داده است. 

اما با این حال نتوانست جلوی رکوردزنی های نرخ سودبین بانکی را بگیرد.

آماری که بانک مرکزی در 15 مهر ماه منتشر کرد حاکی از آن بود نرخ سود بین بانکی به 19.47 درصد رسیده که بیشترین مقدار در 4 ماه اخیر بوده و روند رکوردزنی های این متغیر را در 6 هفته اخیر تداوم بخشیده است.

به عبارت دیگر وضعیت حساب جاری بانک ها در حدی خراب بوده که داد وتدهای بانک مرکزی در بازار باز هم نتوانسته از پس شاهد این ادعا را می توان در حجم معاملات بازار بین بانکی دانست.

تدوام سطح بالای حجم معاملات در بازار بین بانکی

در هفته دوم پاییز طبق آمارها و اطلاعات تقریبا 27 هزار و 730 میلیارد تومان اعتبارات قاعده مند در هفته جاری (یا وام دهی بانک مرکزی به بانک های دارای کسری) به بانک های نیازمند داده شد. 

بررسی میانگین اعتبارات قاعده مند نشان می دهد در هفته اخیر به طور متوسط برابر با هفته ای 38 هزار و 260 میلیارد تومان بوده که در سطح بالایی به شمار می آید.

به طور کلی حجم بالای استقراض از بانک مرکزی به منزله بالا بودن نرخ سود در بانک های مازاد بوده که موجب استقراض بانک های مقروض از بانک مرکزی با نرخ سود 22 درصد شده است.

چه بلایی سر اینترنت آمده است؟/در اکوایران ببینید:

عامل اصلی این اتفاق وضع بد نقدینگی نهادهای مالی است. به طور کلی وضعیت حساب جاری بانک ها در شش ماه دوم سال بدتر از این وضعیت در نیمه نخست بوده و بنابراین بانک ها با کسری بیشتری واجه شده اند.

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید