وام مسکن؛ تنها بازار صعودی در هفته دوم اسفند

کاهش آهسته نرخ سود بین بانکی +نمودار

کدخبر: ۴۸۰۶۴۱
اقتصادنیوز: بررسی نرخ سود در بازارهای مالی هفته اخیر نشان از دو رکورد مهم داشته است. نرخ سود در بازار باز برای چهارمین هفته متوالی درکف دوساله ایستاده و در بازار اولیه نرخ سود به کمترین سطح خود در شش ماه اخیر رسید.
کاهش آهسته نرخ سود بین بانکی +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود در بیشتر بازارهای مالی روندی صعودی را ثبت کرده و تنها در بازار وام مسکن مسیری صعودی را در هفته دوم اسفند ماه اتخاذ کرده است.

براساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 12 اسفند ماه به 20.3 درصد رسیده و 0.03 درصد نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرد.

کاهش نرخ سود بین بانکی در هفته دوم اسفند ماه

نرخ سود بین بانکی در بازار شبانه یا بازار بین بانکی به دست می آید. در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به دریافت وام کوتاه مدت از سایر نهادهای مالی حاضر در این بازار کرده و در تاریخ سررسید کوتاه مدت آن را با نرخ سود معلوم بازگشت می دهند. در این بازار نرخ سود هر معامله به صورت توافقی تعیین می شود و نرخ موزون آن در هر هفته به عنوان نرخ سود بین بانکی در هر مقطع در نظر گرفته می شود.

البته دامنه نوسان در این بازار توسط بانک مرکزی تعیین می شود که مدت هاست در کریدور 14 تا 22 درصد قرار دارد و بانک مرکزی تصمیمی برای تغییر این بازه تاکنون نداشته است.

این نرخ در هفته منتهی به 12 اسفند ماه برابر با 20.3 درصد به دست آمده که نسبت به هفته قبل 0.03 واحد درصد کاهش داشته است.

با این حال برخی معتقدند این میزان کاهش درمقایسه با میزان بسطی که بانک مرکزی در بازار باز (بازار موازی برای مدیریت نقدینگی بانک ها در هر هفته) انجام می دهد کاهشی ناچیز به حساب می آید.

ثبات در نرخ سود بازار باز برای چهارمین هفته

بازار دیگری که بانک مرکزی در آن به مدیریت نقدینگی بانک ها تنظیم نرخ سود بین بانکی به صورت غیر مستقیم می پردازد بازار باز است. استقراض بانک ها در این بازار سررسید دو هفته ای یا یک هفته ای داشته و نرخ سود آن در این بازار به صورت مستقیم توسط بانک مرکزی تعیین می شود. 

عملیات بازار باز منتشر شده از سوی بانک مرکزی در هفته های اخیر نشان می دهد با وجود آن که در این هفته ها بسط نقدینگی در این بازار روندی صعودی داشته اما نرخ سود برای چهارمین هفته متوالی در کف دو ساله خود قرار داشته و معادل با 19 درصد به ثبت رسیده است.

کف نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی

سومین بازار مورد بررسی در مقاطع هفتگی بازار اولیه است. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان خود اعم از بانک ها و بورسی ها فروخته و به این طریق سعی دارد تا کسری بودجه خود را در این بازار تامین کند.

در همین رابطه در هفته منتهی به 11 اسفند ماه دولت موفق به فروش 2 هزار و 240 میلیارد تومان اوراق شد. این اوراق تاریخ سررسید معلوم و نرخ سودی دارد که در بازار تعیین می شود. این نرخ به صورت موزون در این مقطع برابر با 21.2 درصد بوده که نسبت به هفته گذشته کاهشی 0.3 واحد درصدی داشته است.

بررسی نرخ سود در این بازار در هفته های اخیر نشان می دهد این کمترین نرخ سود به ثبت رسیده در این بازار در شش ماه اخیر بوده است.

بررسی عوامل تحریک کننده مشتریان در خرید از این بازار نشان دهنده آن بوده که در معاملات هفتگی بازار تاریخ سررسید کوتاه مدت تر از نرخ سود بالاتر درجه اهمیت بیشتری داشته و از این رو نرخ سود در این بازار مسیری نزولی را اتخاذ کرده است. 

شیب صعودی نرخ سود در وام مسکن

در میان بازار های مالی هفته اخیر تنها بازار ی که در این مقطع روندی صعودی را در نرخ سود خود داشته ، بازار اوراق تسه بوده است.

در این بازار اوراق تسهیلات بانک مسکن با قیمتی که در هرروز در بازار براثر تغییرات عرضه و تقاضا کشف می شود داد و ستد می شود. از آن سو مشتریان می توانند با تعداد اوراق خریداری شده با اعتبار 500 هزار تومان وام خرید خانه از بانک مسکن اخذ کنند. این قیمت برای مجردین درسقف 240 میلیون تومان و برای متاهلین در بیشینه 480 میلیون تومان قرار دارد.

روند قیمت اوراق در هفته اخیر نشان می دهد در این مقطع قیمت اوراق با وجود کاهش اولیه خود دوباره سییر صعودی گرفته و در پایان هفته به سطح 145 هزار تومان دست پیدا کرد.

این رویداد موجب شد تا نرخ سود وام مسکن نیز مسیری صعودی داشته و در نهایت با 0.05 واحد درصد افزایش نسبت به پایان هفته قبل به 22.86 درصد برسد.

نرخ سود

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید