بررسی نرخ سود بازارهای مالی؛

نرخ سود بین بانکی به کف 3 ماهه رسید

کدخبر: ۴۷۰۷۹۱
اقتصادنیوز: در هفته پایانی دی ماه روند نرخ سود دربازارهای مالی بررسی شده و طی آن در مهمترین اتفاق نرخ سود بین بانکی روند نزولی خود را تداوم بخشیده و به کمترین سطح خود در سه ماه اخیر رسید. این اتفاق می تواند در نتیجه سیاستگذاری دولت و بسط بالای پول دربازار باز شکل گرفته باشد.
نرخ سود بین بانکی به کف 3 ماهه رسید
به گزارش اقتصادنیوز ، روند نرخ سود در بازارهای هفته پایانی دی ماه نشان از ثبات نسبی در بازار های مالی در مقایسه با هفته گذشته داشته است. نرخ سود وام مسکن همچنان در سطوح بالایی قرار داشته و نرخ سود بین بانکی سیری نزولی خود را ادامه داده است.

نرخ سود اوراق بدهی دولتی در هفته پایانی دی ماه

یکی از مسیرهای غیر تورمی که دولت می تواند از طریق آن بخش مهمی از کسری بودجه خود را تامین کند، بازار اولیه حراج اوراق و فروش قرضه دولتی است. در این بازار بانکها و نهادهای سرمایه ای اوراق را از دولت بنابر میل خود خریداری کرده و دولت نیز درآمد حاصل از فروش اوراق را صرف تامین کسری بودجه می کند. 

اکنون در سال 1400 این بازار در بیست وهشتمین هفته خود قرار داشته و در این مقطع تنها 46 میلیارد تومان اوراق فروخته شده است. مهمترین عامل در کاهش خرید اوراق بدهی دولتی عدم تناسب نرخ سود و تاریخ سررسید بوده است. نرخ سود موزون در این بازار در حدود 21.83 درصد بوده که ضمن افزایش اما تاریخ سررسید آن سه ساله بوده و برای مشتریان جذابیت کمتری داشته است.

داد و ستد اوراق خریداری شده بین خریداران در بازاری روی می دهد که به آن بازار ثانویه اوراق بدهی می گویند.

نرخ سود بازار ثانویه اوراق بدهی در هفته پایانی دی ماه

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان از روندی صعودی داشته است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که هدف آن نقدشوندگی اوراق مالی دولتی است.

نرخ سود در این بازار بیانگر نرخ تنزیل اوراق دولتی است هر چند انتظارات نسبت به اینده و پایداری مالی دولت مثبت باشد اسناد خزانه با نرخ پایین تری تنزیل می شود، برخی کارشناسان معتقدند نرخ بازدهی این بازار در کنار نرخ سود بازار اولیه اوراق دولتی نرخ پایه سود در بازار مالی ایران به حساب می آیند. روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی اوراق یکساله نسبت به هفته قبل با اندکی افزایش به نزدیک سطح 22 درصد رسیده است.

این در حالی است که اوراق با سررسیدهای دو ساله در چهارشنبه هفته اخیر در سطح 23.6 درصد قرار گرفته و اوراق سه ساله در مسیری صعودی تا حد 24.7 درصد ارتقا پیدا کرد.

بازده آتی دوساله که در این بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است درروندی صعودی قرار گرفته و در نهایت به 24.5 درصد رسید.

اما بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانکها می پردازد تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم میکند.

نرخ سود

بسط بی رویه پول در بازار باز با نرخ سود کم

بانک مرکزی با فعالیت در بازار باز سعی در مدیریت نقدینگی بانکها و کنترل نرخ بهره دارد. اهمیت دادو ستد در این بازار  برای مردم از آن جهت است که در نهایت این معاملات می تواند بر قدرت خرید آنها اثر بگذارد. 

در همین رابطه بسط مداوم در بازار باز در این هفته به مرز 78 هزار میلیارد تومان رسیده و رکورد بالای دیگری را ثبت کرد. اما نرخ سود همچنان در سطح پایینی قرار داشته و در مرز 19.3 درصد قرار دارد. این رخداد موجب می شود تا بانک ها به سوی فعالیت در بازار باز سرازیر شده و سطح معاملات در بازار شبانه کاهش پیدا کند.

روند نزولی در نرخ سود بین بانکی دی ماه

در بازار بین بانکی بانکها در صورت نیاز جدی از یکدیگر مبلغی را استقراض می کنند. تغییرات نرخ سود در بازار باز به منظور کنترل این نرخ بوده و در نهایت این رقم بر نرخ تورم اثر گذار خواهد بود. 

از آنجایی که مدت بازپرداخت وام هایی که بانکها از یکدیگر در این بازار اسقراض می کنند کوتاه است آن را بازار شبانه نیز می گویند. نرخ سود در این بازار را بانک مرکزی با تعیین دالان مشخص می کند. عملیات بازار باز در هفته اخیر موجب شد تا در بازار بین بانکی معاملات کمتر شده و نرخ بهره در کف خود قرار بگیرد.

این رقم در هفته اخیر به 20.48 درصد رسیده و در کمترین حد خود در سه ماه اخیر قرار گرفته است.

تغییرات نرخ سود وام مسکن در هفته پایانی دی ماه

آخرین هفته دی ماه حاکی از بالاترین سطح قیمت اوراق در بازار وام مسکن داشت. اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند.  حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران در ابتدای پاییز دو برابر شد. این رقم برای متاهلین به 480 میلیون تومان و برای مجردها به 140 میلیون تومان رسید.

این رویداد سبب موج تقاضا شده و قیمت اوراق را بالا برد. بانک مسکن نیز در واکنش به این اتفاق اعلام کرد مشتریان کافی است برای دریافت مبلغ مشخصی از وام تنها نیمی از مبلغ را اوراق خریداری کرده و نیم دیگر را از بانک مسکن با نرخ سود 18 درصد دریافت کنند.  در وسط هفته قیمت اوراق به مرز 127 هزار تومان رسید و بالاترین سطح دو ساله خود را ثبت کرد اما در ادامه این رقم دوباره کاهشی شده و به سطح 124 هزار تومان رسید.

در نهایت نرخ سود نیز در صورت استفاده از تسهیلات به 22.11 درصد و در غیر این صورت در حد 25.87 درصد قرار گفت و نسبت به هفته قبل اندکی کاهش پیدا کرد.

نرخ سود

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید