وضعیت نرخ سود در بازار های مالی هفته دوم آذر 1400

روند افزایشی نرخ بهره متوقف شد+ جدول

کدخبر: ۴۵۹۱۷۰
اقتصادنیوز: روند صعودی نرخ بهره در هفته دوم آذر متوقف شد و به 21.06 درصد تقلیل پیدا کرد. این در حالی است که در بازار باز همچنان روند نرخ سود بسط نقدینگی افزایشی بوده و اکنون با ثبت 20.2 درصد در بالاترین سطح خود در تاریخ بازار باز ایستاده است.
روند افزایشی نرخ بهره متوقف شد+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز ، آمارهای اعلام شده درپایان دومین هفته آذرماه در خصوص نرخ سود نشان از روند صعودی در دو بازار و روند نزولی در بازارهای دیگر داشته است. در مهمترین آن ها نرخ سود در بازار بین بانکی روندی نزولی داشته و نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرد.

کاهش نرخ سود در بازار حراج اوراق بدهی دولتی

در بازار اولیه حراج اوراق بدهی، دولت اوراق خود را به بانکها و نهادهای تامین سرمایه فروخته تا از این طریق بتواند کسری بودجه خود را برطرف کند. این مسیر را می توان با توجه به عدم چاپ پول در آن مسیری غیر تورمی دانسته و از این حیث فوایدی مهمتری را برای جامعه در برداشته باشد.

نرخ سود و تاریخ سررسید در این بازار عوامل جذابیت خرید اورق برای مشتریان در این بازار است. آمارهای در هفته دوم آذرماه نشان می دهد نرخ سود در این بازار نسبت به هفته قبل اندکی کاهش پیدا کرده و به 21.6 درصد رسیده است. با این حال افزایش تاریخ سررسید اوراق عامل مهمتری بوده تا مشتریان خرید خود را در این بازار کاهش داده و بانکها هیچ مشارکتی در این هفته نداشته باشند.

افزایش نرخ سود در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن به منظور تهیه وام به متقاضیان خرید اوراق فروخته می شود. قیمت این اوراق در بازارخرید و فروش آن تعیین شده که درهفته اخیر روندی صعودی را به ثبت رسانده است. بر اساس قوانین خرید و فروش در این بازار متقاضیان مجرد و متاهل و با توجه به سقف خرید اوراق برای هرکدام، نرخ سود نیز مسیری فزاینده را در این هفته سپری کرده است. 

در همین رابطه طبق محاسبات نرخ سود واقعی در اوراق تسه به 22.4 درصد رسیده و نسبت به هفته قبل صعودی 0.2 واحد درصدی داشته است. 

روند افزایشی در نرخ سود بازار باز

بانک مرکزی برای مدیریت وضعیت نقدینگی بانکها و تنظیم نرخ بهره از سال گذشته اقدام به راه اندازی بازار باز کرد.  در این بازار بانک مرکزی به اختیار خود به بانک ها اوراقی را می فروشد که باید در سررسید مشخص شده (غالبا یک هفته یا دوهفته ای) آن را با نرخ سود معلوم بازگردانند. این اقدام به معنای بسط پول در این بازار است.

 میزان بسط در هفته های اخیر نشان می دهد این رقم به بالاترین سطح خود در هفته های اخیر رسیده است.  در کنار بسط پول در این بازار روند نرخ سود انبساط نقدینگی نیز سیری صعودی را از ابتدای پاییز تاکنون اتخاذ کرده است. در همین رابطه در هفته های اخیر نرخ سود بسط نقدینگی در بازار باز به 20.2 درصد رسیده و رکورد خود در دوسال گذشته را به ثبت رسانده است.

توقف روند افزایش در نرخ بهره

در بازار بین بانکی نیز بانک ها با داد وستد با یکدیگر اقدام به بسط و جذب نقدینگی می کنند. تاریخ سررسید در این بازار کوتا مدت و نرخ سود آن در دامنه 14 تا 22 درصد نوسان می کند که توسط بانک مرکزی معلوم می شود. در همین رابطه در هفته اخیر اعتبارات قاعده مند کاهش محسوسی پیدا کرده و در ادامه نرخ بهره بین بانکی نیز به 21.06 درصد رسیده است.

 این در حالی است که نرخ بهره در این بازار در هفته های قبل سیری صعودی داشته و به رکورد خود در یک سال گذشته با ثبت 21.09 درصد رسیده بود.

نرخ سود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید