گزارش بازار باز در هفته منتهی به اول اسفند 1401

تزریق 100 همتی بانک مرکزی در هفته دهم

کدخبر: ۵۵۶۹۴۳
تزریق پول در بازار باز از هفته قبل پایین تر آمد. در اولین هفته اسفند ماه بانک مرکزی تنها 72 درصد نیاز بانک ها به نقدینگی را برطرف کرده و در نهایت تزریق پول در بازار باز را 15 همت کاهش داد اما همچنان این رقم بالای مرز 100 همت قرار دارد.
تزریق 100 همتی بانک مرکزی در هفته دهم

به گزارش اقتصادنیوز، حجم تزریق پول در بازار باز کاهش پیدا کرد اما همچنان بالاتر از مرز 100 هزار میلیارد تومان قرار دارد. در این بازار بانک مرکزی با هدف بهبود اوضاع مالی بانک ها و تنظیم نرخ بهره بین بانکی اقدام به خرید و فروش اوراق بدهی با بانک ها می کند. در هفته اخیر بانک مرکزی نزدیک به 105 همت اوراق از بانک ها خریداری کرده که نسبت به هفته قبل کاهشی بوده است.

روند کاهشی تزریق پول در بازار باز 

در هفته منتهی به 1 اسفند ماه 1401 تزریق پول در بازار باز برابر با 105 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. در هفته قبل این رقم در حدود 120 همت بوده و در این مقطع حدود 15 هزار میلیارد تومان کمتر شده است.

کاهش تزریق پول در بازار باز در حالی رقم خورده که هنوز سطح نیاز نهادهای مالی در مراتب بالایی قرار دارد. در همین رابطه در هفته منتهی به اول اسفندماه سطح نیاز بانک ها به نقدینگی برابر با 145 هزار میلیارد تومان بوده که تنها با 72 درصد آن موافقت شده است.

بررسی آمارهای تزریق پول در بازار باز نشان  می دهد این دهمین مرحله متوالی است که تزریق نقدینگی در بازار باز در بالاتر از مرز 100 همت قرار دارد.

این بده بستان بانک مرکزی با بانک ها همراه با نرخ سودی است که در این هفته با رشد دامنه نرخ سود ها به رکورد 23 درصد رسیده است.   در کنار این بازار ، بانک ها می توانند نیازهای مالی خود را در بازار شبانه نیز برطرف کنند.

بازار باز

تزریق دوبرابری پول در بازار شبانه

در بازار شبانه یا بازار بین بانکی بانک های دارای مازاد می توانند نیازهای نقدینگی خود را از بانک های دارای کسری در تاریخ سررسید کوتاه مدت تری برطرف کنند.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی در این هفته نشان می دهد حدود 5 هزار و 610 میلیارد تومان پول در بازار شبانه از سوی بانک مرکزی تزریق شده برابر با 5 هزار و 600 میلیارد تومان بوده و تقریبا از هفته قبل خود دو برابر شده است.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید