گزارش بازار باز در هفته منتهی به نیمه اسفند

سقوط تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز +جدول

کدخبر: ۵۵۹۸۷۶
در هفته منتهی به نیمه اسفندماه امسال، حجم عملیات بازار باز کاهشی شده و در کف سه ماهه قرار گرفته است. روند نزولی تزریق پول در این بازار را کارشناسان در ادامه رشد نرخ سود بازار باز می دانند که در هفته های اخیر به سطح بالایی رسیده است.
 سقوط تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، بانک مرکزی با سلاح نرخ سود همچنان تزریق پول در این معاملات را کنترل کرده است. در این بازار بانک ها به منظور بهبود وضعیت مالی خود در کشور با وثیقه اوراق از بانک مرکزی پول دریافت می کنند. در هفته های اخیر که سیاست بانک مرکزی بر مدار کنترل تزریق پول در نظام بانکی قرار گرفته بسط پول رفته رفته کم تر شده است.

کاهش تزریق پول در بازار باز 

در هفته منتهی به 15 اسفند ماه تزریق پول در بازار باز برابر با 80 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. در هفته قبل این رقم معادل با 90 هزار میلیارد تومان بوده و اکنون رفته رفته از حجم تزریق پول در این بازار کاسته شده است.

به عبارت دیگر بسط نقدینگی در بانک‌ها از کانال بازار باز که می‌توانست منجر به رشد پایه پولی شود در این هفته به کمترین سطح خود در بازه سه ماهه رسیده است.

این اتفاق در ادامه هدف بانک مرکزی در راستای بالا بردن نرخ سود بازار باز و د رادامه نرخ بهره بین بانکی بوده است.

بازار باز

روند صعودی نرخ سود در بازار باز

در این بازار هر اوراقی که از سوی بانک ها به بانک مرکزی فروخته می شود نرخ سود و تاریخ سررسیدی معلوم دارد که طبق آن نهادهای مالی فروشنده اوراق باید در موعد مقرر دوباره آن را از بانک مرکزی خریداری کنند. در همین رابطه در هفته منتهی به 15 اسفند ماه ضمن آن که بازه سررسید اوراق در 7 روز ثابت باقی مانده اما نرخ سود آن روند صعودی خود را ادامه داده و به 23.6 درصد رسیده است. این بیشترین نرخ سود اوراق بدهی دولتی فروخته شده در بازار باز بوده است.

رشد نرخ سود در این بازار از سیگنال های مهم در افزایش نرخ بهره بین بانکی بوده که در بازار شبانه کشف می شود.

رشد تزریق پول در بازار شبانه

در بازار شبانه، در هفته اخیر بانک مرکزی تزریق پول را به مرز 70 همت رساند. در این بازار بانک های دارای کسری می توانند نیازهای مالی خود را از بانک های دارای مازاد کسب کنند. در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهددر این هفته تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه به مرز 74 هزار و 90 میلیارد تومان رسیده که بیشترین میزان تزریق هفتگی پول در سال جاری به شمار می آید.

تزریق پول بانک مرکزی تحت عنوان اعتبارات قاعده مند با نرخ سود 24 درصدی صورت پذیرفته که سقف نرخ سود در این معاملات محسوب می شود.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید