شاخص کل بالاخره مثبت شد،هم وزن منفی ماند

دو دمای متفاوت در بورس/ بازار سهام دو قطبی شد

کدخبر: ۳۶۱۳۸۲
درحالی‌که شاخص کل پس از چهار روز کاری مثبت شد،شاخص هم‌وزن برای یازدهمین روز منفی بسته شد تا نشان دهد بازار سهام در وضعیت دوقطبی است.
دو دمای متفاوت در بورس/ بازار سهام دو قطبی شد

شاخص بازار بورس تهران پس از یک هفته (چهار روز کاری)، بار دیگر به محدوده‌ی یک‌میلیون و 600 هزار واحدی برگشت. برخلاف روز گذشته، صعود ساعات ابتدایی معاملات بورس تا زمان بسته شدن بازار ادامه یافت و بیش از صد میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

شروع خوش‌بینانه

صبح امروز در ساعات ابتدایی معاملات بورس، شاخص کل با رشد همراه بود و ارزش صفوف خرید بازار به 2 هزار میلیارد تومان رسید به‌طوری‌که تا ساعت 10:30 شاخص با اهرم نمادهای شاخص ساز 23 هزار واحد رشد کرد و امروز این غول‌ها بودند که شاخص را به دوش کشیدند.

خبرهای مثبت

از عوامل مثبت نگه‌داشته شدن شاخص، انتشار دو خبر مثبت برای فعالان بازار سرمایه بود. در اولین خبر به نقل از مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس گفته شد که سه الی چهار طرح پتروشیمی مهم و بزرگ امسال به بهره‌برداری خواهند رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است طی سال جاری سه شرکت دیگر هلدینگ خلیج‌فارس وارد بازار سرمایه شوند. در خبری دیگر به نقل از محمد رضوانی فر، مدیرعامل شستا، اعلام شد که از نیمه‌ی آبان ماه سود سهام‌داران حقوقی پرداخت خواهد شد.

بازار با شاخص کل سبزرنگ به کار خود پایان داد

ارزش معاملات امروز بازار 13 هزار میلیارد 596 تومان بود و شاخص کل با رشد 29 هزار 299 واحدی، در رقم یک‌میلیون و 607 هزار ایستاد تا نسبت به‌روز گذشته 1.86 درصد رشد کرده باشد.سبز بودن بازار از این رو اهمیت دارد که دیروز با وجود تمامی حمایت ها شاخص نتوانسته بود  مثبت شود و در ساعت پایانی رشد های ابتدای صبح را پس داد.

ریزش شاخص هم‌وزن

شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 260 واحدی به رقم 422 هزار رسید تا بازار دو دمای متفاوت را نمایش دهد. از تاریخ دهم شهریورماه، این یازدهمین روز کاری پیاپی است که شاخص کل هم‌وزن روند نزولی دارد. فارس، فولاد، فملی و کگل نمادهای شاخص ساز امروز بودند که توسط معامله‌گران حقیقی خریدوفروش شدند. منفی ماندن شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که بازار تحت تأثیر سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز است. نیمی از بازار رمقی ندارد و معامله‌گران حقیقی همچنان دچار نا اطمینانی نسبت به سهام‌ شرکت‌های کوچک هستند.برخی تحلیل گران می‌گویند وقتی نیمی از بازار صف فروش است و در نیمی دیگر صف خرید یعنی  بخشی از سهامداران اعتقاددارند شرکت‌های کوچک و متوسط بیش از ارزش واقعی خود رشد کرده‌اند و انتظار دارند قیمت‌ها آن‌ها دچار افت شود.آنان سؤال می‌کنند اما انتظار افزایش قیمت برای نمادهای بزرگ ناشی از چیست؟اگر به دلیل انتظارات تورمی است که قیمت سایر سهام نیز می‌تواند از رشد تورم متأثر شود اگر به‌واسطه ارزندگی است چگونه در یک بازار که تقریباً رشد سهام کوچک‌تر از سهام نمادهای بزرگ کمتر بوده با احتمال ریزش روبرو است و سهام بزرگ که رشد بالایی داشته‌اند کماکان برای رشد جا دارند.

 آن‌ها نتیجه می‌گیرند با توجه به اینکه شاخص هم‌وزن دید یکسانی از بازار می‌دهد می‌توان گفت بورس هنوز از اتاق‌های مراقبت‌های ویژه بیرون نیامده است.

آمار دوشنبه

ریزش 130 میلیارد دلاری

 ارزش معاملات خرد  در بازار امروز نیز طبق برآورد کانال پارسیس حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده است. ارزش دلاری بازار نیز، پس از ریزش 130 میلیارد دلاری در دوره اخیر (دلار آزاد) در رقم 266 میلیارد دلار قرار گرفت، البته این ارزش بازار بدون عرضه اولیه‌هایی است که در سال جدید وارد بازار شده‌اند.

شاخص کل فرابورس هم با رشد 1.01 درصدی نسبت به‌روز گذشته به رقم 17 هزار رسید و ارزش معاملات روز دوشنبه این بازار 3850 میلیارد تومان بود که نسبت به‌روز گذشته 1.4 درصد افزایش داشت. آریا، ذوب، سمگا و شگویا نمادهای پربیننده امروز فرابورس بودند که افزایش قیمت نیز داشتند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید