بسته خبری 8 فروردین سال 1400

خبری مهم برای بانک‌های بورسی

کدخبر: ۴۰۱۹۶۳
اقتصادنیوز: تمام توجه بورس بازان در روز نخست کاری سال جدید متوجه امضای سند همکاری جامع 25 ساله ایران و چین بود.
خبری  مهم برای بانک‌های بورسی

به گزارش اقتصادنیوز، با امضای سند همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، بسیاری پیش بینی کرده‌اند در صورت تحقق سرمایه ‌گذاری موفق چینی‌ها در ایران، خاورمیانه دستخوش تحولات جدی قرار خواهد گرفت.

اخبار کلان 8 فروردین 1400

مهمترین خبری که بورس بازان امروز خود را ملزم به پیگیری آن کردند، سفر ,وانگ ویی، وزیر امور خارجه چین به ایران و امضای سند همکاری جامع 25 ساله تهران و پکن بود؛ بر مبنای این سند همکاری، چین در حدود 400 تا 450 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در ایران به انجام می‌رساند. بسیاری از رسانه‌های غربی انعقاد این سند را نقطه عطفی می‌دانند که می‌تواند با خود تحولات عمیقی در خاورمیانه به دنبال داشته باشد.

البته در کنار امضای این سند همکاری، دیدار سه گانه امروز وزیر خارجه چین با حسن روحانی، رئیس جمهور، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی لاریجانی، رئیس سند همکاری ایران و چین و صحبت‌ها بر سر معاهده برجام سیگنال‌های مثبتی به بازار ارسال کرد. بخش عمده‌ای از صحبت‌ها در این دیدارها به احیای برجام اختصاص داشت؛ چین ابراز امیدواری کرده امریکا دوباره به تعهدات خود برگردد و تحریم‌ها رفع کند و ایران هم متناسب آن اقدامات جبرانی را انجام دهد. مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند تنها رفع تحریمها توسط امریکاست که می‌تواند برجام را از شرایط کنونی برهاند.

اخبار صنایع  8 فروردین سال 1400

نرخ فراورده های نفتی در نیمه اول فروردین امسال منتشر شد. همچنین در خبر مهم دیگری، عبدالناصر همتی نسبت به تکلیف دوباره به بانک‌های بورسی هشدار داد. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در یک گفت‌وگوی مفصل با خبرگزاری فارس از سیاست‌های بورسی دولت حمایت و البته به بخشی از ناهماهنگی‌ها در این عرصه نیز اشاره کرد.

دژپسند

اخبار  شرکت‌ها 8 فروردین سال 1400

مهمترین اخباری که به نظر می‌رسد در معاملات روز یکشنبه بازار سهام اثرگذار باشد، خبر مهمی بود که بعدازظهر شنبه اعلام شد: سه بانک بورسی در قالب مطالبات سهام گرفتند؛ بدین ترتیب مقرر شد بخشی از سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین هپکو، ایران ترانسفو، بیمه البرز، بیمه اتکایی امین و ایران خودرو بابت تسویه بخشی از مطالبات از دولت به سه بانک صادرات (وبصادر)، بانک ملت (وبملت) و بانک تجارت (وتجارت) انتقال یابد.

بیشتر اخبار شرکت‌ها در روز نخست سالجاری به شفاف‌سازی‌های بر می‌گردد؛  مدیریت انرژی تابان هور (وهور) گفته در مناقصه اجرای پروژه احداث بلوک سوم نیروگاه سیکل ترکیبی گهران سیرجان به روش BOT برنده شد. کیسون هم درباره یک مناقصه شفاف سازی کرد؛ براین اساس مناقصه مربوط به عملیات اجرایی احداث اضافه اشکوب ساختمان شمالی دیوان عدالت اداری به متراژ حدودی 5000 مترمربع در 5 طبقه در  تهران است. این اطلاعیه با کد پیگیری 730787 در تاریخ 26 اسفند سال 99 با موضوع افشاء نتایج برگزاری مناقصه منتشر و بدینوسیله عنوان موضوع افشاء به نتایج حضور در مناقصه اصلاح می‌‌شود.

همچنین سرمایه گذاری آتیه دماوند (واتی) از مزایده عمومی واگذاری 86.36 درصد سهام شرکت فرآورده های ساختمانی (سهامی خاص) و 99.99 درصد سهام شرکت ریسندگی خاور (سهامی عام) و 99.99 درصد سهام شرکت کارخانجات ریسندگی و بافندگی فومنات (سهامی خاص) خبر داد.

قند شیرین خراسان (قشرین) اعلام کرده، مجموعا متراژ 1.5 میلیون متر مربع به 3580 میلیارد تومن مطابق صلح نامه پیوست صلح شد که بر اساس 60 درصد سهم شهرداری و 40 درصد سهم شیرین خراسان ردیفهای 1 و 2 تغییر کاربری یافته سهم شیرین خراسان و ردیف‌های 3 تا 7 سهم شهرداری مشهد است. طبق مفاد صلح نامه سندیت و اعتبار مفاد این صلح نامه منوط و مشروط به تصویب در شورای شهر مشهد و کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری حداکثر تا پایان خرداد 1400 است. پس از اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 مطابق با سهم شهرداری مشهد انتقال سند مفروز صورت خواهد پذیرفت.

در خبر مهم دیگری، برای نخستین بار در تاریخ راه‌اندازی پتروشیمی شهیدتندگویان، با ثبت رکوردی تازه، تولید تجمعی محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات به رقم بی‌سابقه یک میلیون و ۱۰۴ هزار تن در سال ۹۹ رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید