پیش بینی بورس 30 فروردین 1400

بورس در دستور کار سران قوا/ راه خلاصی بورس

کدخبر: ۴۰۶۶۴۴
​اقتصادنیوز: معامله گران گرچه امروز را روز مهمی برای بازار میدانند اما تجربه نشان نمی‌دهد راه خلاصی بورس از این شرایط از مسیر کنونی نمیگذرد.
بورس در دستور کار سران قوا/ راه خلاصی بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بورس در این روزها شاهد تصمیمات جدید و جدی سیاست‌گذار در رابطه با قوانینی است که به ادعای مزبور، هدف آن کاهش محدودیت‌ها در سمت تقاضاست. با وجود این ادعا، همچنان موانع دست‌وپاگیر بورس اصلی‌ترین ترس این روزهای معامله‌گران است که خود را در رفتار سردرگم و منتظر معاملاتی نشان میدهد.


بیشتر بخوانید: مصوبه بورسی جدید لغو شد


 

دامنه نوسان همچنان با وجود تغییری که قرار است از یکم اردیبهشت در بازار اعمال شود، مهمترین مانع در بالارفتن توان نیروی تقاضا در بازار است. بورس گرچه در تصمیم جدید خود قصد دارد از چالش‌ها بکاهد اما این تصمیمات به نظر نمی‌رسد کاری از پیش برد، چون اساسا به نظر نمی‌رسد با پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی اخذ شده باشد. براساس تصمیم جدید بورس، دامنه نوسان به منفی ۳ و مثبت ۶ تغییر کرد(!)  پیش‌تر این دامنه نوسان منفی 2 و مثبت 6 بود (!). تصمیم گره معاملاتی هم که دیشب گرفته شد، براساس تصمیم امروز بورس به بعد موکول شد.

از این منظر حتی اگر نیت سیاست‌گذار مبنی بر حمایت از بازار را درست تلقی کنیم، اما اتخاذ چنین تصمیم‌هایی اساسا رنگ و بوی مطالعاتی و کارشناسی ندارد. بازار از ترس سیاست‌گذار همچنان بی اعتماد است و رفتارها در تابعی از این ترس، چندان تمایلی به سواری دوباره بر موج‌ها و سرمایه‌گذاری را ندارند. در واقع با وجود ادعای سیاست‌گذار مبنی بر اعمال تصمیمات جدید در راستای رفع محدودیت‌ها، اما از دید ناظران تابلوی بورس چیز دیگری را نشان میدهد. با تایید این مسئله که سهم عمده‌ای از گره بورس را باید در چارچوب دورنمای اقتصاد ایران به عنوان یک اهرم بیرونی در پیوند با سیاست خارجه جستجو کرد، اما این موضوع را هم نباید کنار گذاشت که تصمیمات سیاست‌گذار برای بورس خود تحریمی بودند زیرا تجربه در ایران نشان داده در هر وجه و در هر زمانی که دولت‌ها اقدام به دخالت در بازارها به نیت اصلاح کرده‌اند، کار را بدتر کرده اند.

با مختصات کنونی، شاید انتظار ایجاد یک موج دوباره در بازار بسیار بعید می‌نماید، چرا که پول داغ از حضور در بازار می‌ترسد و سرمایه‌گذار هم بر مبنای یک قاعده همواره ترسوست، مگر اینکه انگیزه‌هایی ایجاد شود که وسوسه شود. خروج مستمر پرقدرت پول حقیقی ها میتواند در تایید این گزاره مطرح شود. در شرایط کنونی با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران، انتظار تصمیمات خارج از قاعده معمول به نظر بیهوده و بعید می‌نماید. البته فشارهای بیرونی میتواند در بورس نیز کارگر بیفتد، شاید به همین دلیل است که برخی جلسه امروز سران قوا را مهم میدانند.

بورس 65

بورس در اسلوموشن (حرکت آهسته)

حسام کرد | کارشناس بازار سرمایه

این روزها شاهد بازاری با حجم معاملات کم و پایین ترین قدرت نقدشوندگی هستیم که افت تقریبا 8500واحدی شاخص کل و 9500شاخص آزاد شناور گواه این مهم میباشد.

در رابطه با تصمیمات جدید متولیان بازار که شامل تغییر در دامنه نوسان بازار و تغییر در شرایط گره معاملاتی است، باید گفت که نباید در انتظار تحرکات محسوس  بود.

همانطور که قبلا هم گفته شد وجود محدودیت نوسان مانعیست برای بازار سرمایه نه یک راهکار ، که نتیجه آن به وضوح قابل مشاهده است.

در اکوایران ببینید:افت آرام شاخص ادامه دارد

دامنه نوسان ،بیشتر باعث تشدید نوسان میشود تا کنترل نوسان یعنی نوسانات بلندتر و فرسایشی تر خواهد بود به عبارتی بازار به صورت حرکت آهسته (همانند دیدن یک فیلم 60دقیقه ای که دوساعته شود) نشان داده میشود که این امر علاوه بر بی رقبتی در ورود نقدینگی باعث خروج پول و بازاری بدون نوسانات کوتاه مدت شده است که از زمان اعمال قانون 2درصدی قابل مشاهده است.

  • سوال اینجاست آیا مجددا شاهد قوانینی از جنس آزمون و خطا هستیم؟
  • متولیان چرا بجای آزاد سازی همواره بفکر محدود کردن این بازار هستند؟
  • برداشتن دامنه نوسان و دوطرفه کردن بازار به صلاح چه کسی نیست؟
  • تجربه بازار سالهای 91 و 92 چه زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد؟

درصورت هج کردن مراقب سرمایه خود باشید چرا که سایر بازارهای هم راستا نیز درگیر رکود هستند.

در معامله گری ترس باعث ایجاد حس ناتوانی ، کاهش اعتماد به نفس ، افزایش زیان و مهم تر از همه باعث از دست دادن فرصت های مناسب میشود لذا پیشنهاد میشود همواره در راستای تبدیل خود به یک سرمایه و بعد از آن به سرمایه گذاری کردن فکر کنید.

تاثیر بورس باید در تابلو خود را نشان دهد

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

همانند روز گذشته، امروز نیز ارزش معاملات خرد در کمترین میزان خود در یک سال اخیر قرار داشت، نزدیک به 500 سهم صف فروش را تجربه کردند و شاخص‌کل نیز افت چند هزار واحدی را تجربه کرد. با این حال اغلب سهامداران در طول زمان معاملات در حال حساب و کتاب تاثیر تغییر دامنه نوسان و قانون جدید گره معاملاتی بودند.

شایعاتی نیز در این زمینه منتشر شد اما چه خبر نخست و  چه شایعاتی که بعد از آن منتشر شد، نه تنها با واکنش مثبت سهامداران رو به رو نشد، بلکه به آشفتگی بیشتر بازار دامن زد. بازار سرمایه نیازی به خبر و تصمیم تازه ندارد، اگر نهادهای موثر بر حمایت از بورس اتفاق نظر پیدا کنند، تاثیر حمایت عملی آن‌ها روی تابلوی معاملات مشخص خواهد شد و نیازی به اطلاع رسانی گسترده در شبکه‌های اجتماعی ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید