بسته خبری 2 اردیبهشت 1400

اعتراض خیابانی به وضع بورس/ بازتاب اخبار سیاسی در بازار سهام

کدخبر: ۴۰۷۳۹۸
اقتصادنیوز: حالا پازل اخبار و گزارش ها درباره مذاکرات و توافق ها در حال چیده شدن است. اگرچه هفته بعد دور بعدی از مذاکرات مربوط به احیای برجام در فاز سوم پیگیری میشود که خبرگزاری های غربی از آغاز دور دوم مذاکرات ایران و عربستان خبر میدهند.
اعتراض خیابانی به وضع بورس/ بازتاب اخبار سیاسی در بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، وال‌استریت‌ژورنال در گزارش جدیدی نوشته، دو منبع آگاه می‌گویند امریکا آماده رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه بانک مرکزی ایران و شرکت‌های نفتی و نفت‌کش این کشور به بهانه «تروریسم» و چند بخش دیگر اقتصاد ایران از جمله فولاد و آلومینیوم است. یک مقام ارشد اروپایی هم مدعی شده آمریکا آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها علیه بخش‌های خودروسازی، کشتیرانی، بیمه و دیگر صنایعی که تحریم‌های آن‎ها قرار بود در برجام رفع شود، اعلام کرده است. در همین حال چند دیپلمات اروپایی بعد از مذاکرات دور دوم در وین گفته اند: برای احیای برجام، پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما هنوز هم موانع مهمی وجود دارد که باید از سر راه برداشته شود. این در حالی است که واشنگتن فری بیگن در خبری اعلام کرده بود که جمهورخواهان کنگره قصد دارند بسته ای را ارایه دهند که دوباه قصد دارد تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال ارایه کند که علاوه بر موضوع هسته‌ای، فعالیت های موشکی و اقدامات منطقه ای ایران را تحت الشعاع قرار دهد.

همچنین منابع غربی به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دادند که ایران تصمیم خود برای افزایش تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات نطنز را به اطلاع آژانس رسانده و متعاقباً آژانس نیز کشورها عضو را در جریان این تصمیم قرار داده است.  در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور در سخنان خود در هیئت دولت با اشاره اینکه امریکا امادگی خود را برای رفع تحریم ها اعلام کرده و روند مذاکرات پیشرفت 60 درصدی داشته است، به منتقدان داخلی اش گفت: ما در مذاکرات هسته ای هیچ نظری به انتخابات نداریم؛ حتی اگر انتخابات در سال ۱۴۰۱ برگزار شود.

اما خبر دیگری که این روزها اذهان را به خود جلب کرد، برگزاری دور نخست مذاکرات ایران و عربستان بود که پس از چند بار تکذیب و تایید، بالاخره تایید شد. حالا اما منابع آگاه به رویترز گفته‌اند مقامات عربستان و ایران قصد برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوهای مستقیم را در ماه جاری دارند. هدف از این مذاکرات کاستن از تنش‌ها میان تهران و ریاض است. به نظر میرسد زمان و احتمال برگزاری دور دوم از این مذاکرات به نتایج مربوط به مذاکرات وین بر سر احیای برجام دارد. امروز همچنین رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی درباره اخبار مربوط به آزادسازی دارایی های بلوکه شده، گفت: هفت میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی مسدود شده که فعلا ۳۰ میلیون دلار از آن (!) برای خرید واکسن کرونا پرداخت شده است.

موضوع تعیین تکلیف سرنوشت لوایح مرتبط به FATF همچنان مورد بحث و نظر است؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام به بهانه کرونا از تشکیل جلسه بررسی لوایح باقی‌مانده از «اف‌ای‌تی‌اف» تاکنون سر باز زده است.  محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص در این باره میگوید: بررسی این لوایح بعد از رفع تحریم‌ها موضوعیت دارد؛ بنابراین قرار نیست تا پایان به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین این لوایح بررسی شوند.

بورس همچنان سوژه مهم بازارهاست. روز چهارشنبه هم در سه شهر مشهد، تهران و اصفهان، سرماه گذاران حاضر در بازار در کف خیابان ها حاضر شدند و شروع به سردادن شعارهایی علیه دولت کردند. روز چهارشنبه یکم اردیبهشت مطابق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان قیمت سهام در همه نمادهای معاملاتی بورس اوراق و  بازارهای اول و دوم فرابورس ایران به صورت +6 و -3 درصد شد. سروش خواجه حق وردی، معاون نظارت بازار فرابورس ایران  درباره رفع محدودسازی دسترسی برخط کدهای معاملاتی در یک سال اخیر گفته است:  حدود ۴۷۰۰ کد معاملاتی به جهت ورود سفارش با حجم نامتعارف محدود شده بودند که از این میزان، امکان رفع محدودیت دسترسی بیش از ۹۰ درصد از آنان به شرکت‌های کارگزاری پس از اخذ تعهد، اعلام شده بود و همچنین در دسترسی برخط نیز بیش از ۱۲۰۰ مشتری به دلیل انجام اقدامات دسته دوم محدود شده بود که محدودیت دسترسی بیش از ۸۰ درصد آنان رفع شده بود.

البته سوژه کرونا برای همه مردم ایران سخت و دلهره آور شده است؛ آمارهای مبتلایان در ایران به طور روزانه همچنان بالای 24 هزار نفر است و آمار قربانیان نیز بالای 300 نفر. امروز البته ستاد ملی کرونا اعلام کرد: محدودیت های کرونای تا پایان هفته آینده در شهرهای قرمز و نارنجی تمدید شد.

ایران و عربستان سعودی

اخبار صنایع 2 اردیبهشت 1400

در بخش صنایع، بانک مرکزی مقررات رمزارزها را تصویب کرد. بر این اساس صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند.

روز چهارشنبه همچنین تعرفه آب و برق 7 درصد اصلاح شد. مدیرعامل توانیر گفته است، از روز اول اردیبهشت تعرفه برق مشترکان 7 درصد بیشتر از ماه گذشته محاسبه می‌شود. همچنین کرایه‌های پایتخت نیز در این روز تغییر کرد. از روز اول اردیبهشت نرخ بلیت اتوبوس ۲۵ تا ۳۵ درصد بسته به مسافت خط و کرایه‌های تاکسی نیز متوسط ۳۵ درصد افزایش یافت.

تازه‌ترین گزارش تورم هم نشان می دهد هر سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه در فروردین ماه ۱۴۰۰ افزایش داشت. تورم نقطه به نقطه ۴۹.۵ درصد، ماهانه ۲.۷ درصد و سالانه ۳۸.۹ درصد اعلام شد.

جدیدترین پیش‌بینی مرکز آمار از نرخ رشد اقتصادی سال 94

اخبار شرکت ها 2 اردیبهشت 1400

در خبرهای مربوط به شرکت ها، موسسه اعتباری ملل (وملل) اقدام به واگذاری و فروش 5.5 دانگ از دو قطعه زمین تملیکی به مساحت 10.313 مترمربع کرد.صنایع ماسه ریخته گری ایران (کماسه) نیز از تایید رای دادگاه به نفع خود خبر داد. همچنین مجوز قبولی اتکایی از داخل بیمه سرمد (وسرمد) از تاریخ 25 اسفند امسال به مدت یکسال صادر شد. سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) هم برای خرید سهام ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر می‌کند. شستا هم از رکورد بالاترین میزان تولید پتروشیمی فارابی (شفارا) در 44 سال اخیر خبر داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نگاهی به فرصت‌ها و تهدیدهای نواحی مرزی ایران

      اقتصادنیوز: ایران کشور بزرگ و پهناوری است که به جهت وضعیت جغرافیایی، اقلیم‌های متنوع و چشم‌اندازهای گوناگون دارد. این…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید